Close
0 محصول
شما محصولی در سبد خرید ندارید.
دسته بندی کالاها
    جستجو
    Preferences

    آموزش تغییر DPI گوشی سامسونگ

    DPI گوشی سامسونگ و گوشی های اندرویدی دیگر نشان می دهد که فونت ها، آیکون ها و هر عنصر گرافیکی دیگر چقدر بزرگ به نظر برسد. شاید شما هم شرایطی را تجربه کرده باشید که متن ها در نمایشگر گوشی، بزرگ به نظر رسیده باشند و به دنبال راهی باشید تا آن ها را تغییر دهید. با تغییر دی پی ای سامسونگ یا گوشی های اندرویدی دیگر، می توان اندازه المان های مختلف را تغییر داد تا متون یا آیکون های بیشتری در یک صفحه از گوشی موبایل جای بگیرند. در این بخش همراه ما باشید تا بعد از آشنایی با dpi به سراغ روش های تغییر آن در گوشی های اندرویدی برویم.

    منظور از دی پی ای DPI چیست؟!

    DPI مخفف عبارت Dot Per Inch بوده و نشان دهنده تراکم پیکسلی است. به بیان ساده dpi گوشی سامسونگ نشان می دهد در هر اینچ از نمایشگر شما، چند نقطه ریز 1 پیکسلی وجود دارد. این پارامتر را می توانید در نرم افزارهایی که مربوط به ویرایش تصویر یا ویدیو یا نرم افزارهای مربوط به پرینتر است، مشاهده کنید. تراکم پیکسلی روی هر آنچه که صفحه نمایشگر نشان می دهد، تاثیر دارد. یعنی آیکون ها، گزینه ها، فونت ها، منوها و موارد مشابه، در صورت تغییر DPI گوشی های اندرویدی، تغییر می کند. این تغییر می تواند برای کوچک تر کردن یا بزرگ تر کردن این المان های طراحی استفاده شود.

    چرا DPI گوشی سامسونگ را تغییر دهیم؟!

    همان طور که اشاره کردیم، تغییر دی پی ای می تواند برای بزرگ تر کردن یا کوچک تر کردن المان های مختلف گوشی موبایل استفاده شود. در گوشی های موبایل که با اندروید 7 و بیشتر عرضه شدند، تنظیماتی برای تغییر اندازه آیکون ها و فونت ها و موارد دیگر طراحی شده است. این تنظیمات را می توانید در بخش Display تنظیمات گوشی پیدا کنید. در این بخش تنظیماتی برای تغییر اندازه متن، سایز فونت و عناصر گرافیکی طراحی شده که می توانید آن ها را بزرگ یا کوچک کنید.

    با این تنظیمات شاید بپرسید، دیگر چه نیازی به تغییر dpi گوشی سامسونگ و سایر گوشی های هوشمند است؟!

    اول این که این تنظیمات با توجه به گوشی موبایل شما، محدودیت دارند. یعنی نمی توانید آن ها را از حدی کوچک تر یا بزرگ تر کنید. با این حال اگر می خواهید برای بزرگ و کوچک کردن عناصر گرافیکی، دی پی ای گوشی سامسونگ یا گوشی های دیگر را تغییر دهید، ابتدا این تنظیمات را بررسی کنید و اگر نیاز شما را رفع کردند، نیازی به نصب اپلیکیشن هایی که معرفی می کنیم ندارید.

    اما تغییر dpi همیشه برای تغییر المان های گرافیکی نیست. بسیاری از برنامه و بازی هایی که در اپ استورها مثل گوگل پلی استور برای دانلود عرضه می شوند، با توجه به پردازنده، RAM و DPI گوشی می توانند سازگار باشند یا نباشند. یعنی اگر یک برنامه موبایلی با مقدار DPI دستگاه شما مطابقت نداشته باشد، نمی توانید آن را از اپ استورها دریافت کنید. برای رفع این مشکل، راهکارهای تغییر DPI را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

    روش های تغییر DPI گوشی سامسونگ و انواع گوشی های اندرویدی

    برای تغییر DPI گوشی سامسونگ، روش های مختلفی وجود دارد. در ادامه ساده ترین روش ها تا پیچیده ترین آن ها را برای شما گردآوری کردیم. برخی از روش ها مثل نصب اپلیکیشن های خاص ممکن است روی تمام گوشی های اندرویدی جواب ندهد؛ پس روش های مختلف را روی گوشی موبایل خود امتحان کنید تا مطمئن شوید درست کار می کند.

    1. استفاده از تنظیمات دولوپر آپشن Developer options

    ساده ترین روش برای تغییر dpi گوشی سامسونگ، استفاده از قابلیت های Developer options است که در تمامی گوشی های موبایل، بدون نیاز به نصب اپلیکیشن خاصی وجود دارد. البته منوی Developer options یک منوی مخفی در گوشی های اندرویدی است و برای استفاده از آن ابتدا باید حالت دولوپر آپشن را فعال کرد.

    اول از همه وارد تنظیمات گوشی موبایل خود شوید و به بخش About یا About Phone بروید. در این بخش کدی به نام Build Number یا شماره ساخت وجود دارد که باید 5 تا 7 بار روی آن ضربه بزنید تا زمانی که پیغام فعال شدن قابلیت های توسعه دهنده را ببینید. با این کار یک منوی جدید به بخش تنظیمات گوشی اضافه می شود که Developer options نام دارد.

    حال از طریق تنظیمات گوشی وارد منوی دولوپر آپشن شوید و از بین گزینه های مختلف آن، گزینه Smallest Width را پیدا کنید.

    این گزینه میزان DPI گوشی سامسونگ شما را نشان می دهد. مقدار پیش فرض آن را در جایی یادداشت کنید تا برای برگرداندن DPI گوشی به حالت اولیه دچار مشکلی نشوید.

    روی این گزینه ضربه بزنید تا پنجره تغییر تنظیمات آن باز شود. حالا می توانید مقدا dpi مورد نظر خودتان را وارد کرده و روی Ok ضربه بزنید تا تنظیمات ذخیره شود. هر زمان خواستید تراکم پیکسلی را به حالت پیش فرض درآورید، عددی که یادداشت کردید را در این پنجره وارد کنید.

    2. اپلیکیشن Easy DPI Changer

    اگر از تنظیمات دولوپر آپشن سر در نمی آورید و نگران تغییر آن ها هستید، می توانید اپلیکیشن اندرویدی Easy DPI Changer را از فروشگاه گوگل (Google Play) دانلود و نصب کنید.

    برای این که این اپلیکیشن به درستی روی گوشی موبایل شما کار کند، باید دستگاه تان را روت کرده باشید. بعد از نصب برنامه و ورود به آن، پیغامی ظاهر می شود که از شما می خواهد درخواست Superuser را تایید کنید. با دین این پیغام روی گزینه Grant ضربه بزنید. بعد از این کار وارد بخش اصلی اپلیکیشن می شوید که اجازه تغییر دی پی ای گوشی سامسونگ یا هر گوشی اندرویدی دیگر را به شما می دهد.

    برای تغییر DPI کافی است گزینه DPI Changer را انتخاب کرده و مقدار تراکم پیکسلی مورد نظرتان را در آن وارد کنید. برای این که تغییرات اعمال شود، باید یک بار گوشی موبایل را خاموش و روشن کنید.

    3. تغییر DPI از طریق ADB در سیستم کامپیوتری

    اگر نمی خواهید گوشی موبایل خودتان را روت کنید، برای تغییر DPI گوشی سامسونگ یا هر گوشی اندرویدی دیگری، می توان فعال سازی دسترسی به ADB را استفاده کرد. برای این کار اول از همه لازم است که منوی Developer Options را طبق مراحلی که بالاتر توضیح دادیم، فعال کنید. سپس در بین گزینه هایی که در این منو وجود دارد، گزینه USB Debugging را پیدا کنید و آن را به صورت فعال درآورید. بعد از این کار با کابل USB، گوشی موبایل یا تبلت خودتان را به یک لپ تاپ یا سیستم کامپیوتری وصل کنید و نوع ارتباط را روی حالت انتقال فایل قرار دهید.

    زمانی که پیغام Allow USB debugging ظاهر شد، روی گزینه OK ضربه بزنید تا دسترسی به ADB فعال شود.

    قبل از اینکه ادامه مراحل را برای تغییر دی پی ای گوشی دنبال کنید، مقدار DPI نرمال و پیش فرض دستگاه تان را در جایی یادداشت کنید تا بعدا امکان ریست کردن آن را داشته باشید. حالا کافی است پنجره CMD یا Command Prompt را در سیستم کامپیوتری خود باز کرده و ادامه مراحل را دنبال کنید. (برای باز کردن این برنامه پیش فرض ویندوز، عبارت Command Prompt را جستجو کنید.)

    تغییر DPIdpi گوشی سامسونگ با دستورات CMD

    1. دستور زیر را وارد کنید و کلید اینتر را بزنید:
      adb shell
    1. دستور بعدی را وارد کرده و روی کلید اینتر بزنید:
      dumpsys display | grep mBaseDisplayInfo
    1. در این مرحله اطلاعات مربوط به نمایشگر گوشی موبایل یا تبلت خودتان را می بینید. مقدار DPI گوشی سامسونگ بعد از density value نمایش داده می شود. این مقدار، مقدار پیش فرض تراکم پیکسلی است.
    2. دستور زیر را برای تغییر DPI وارد کنید و به جای عبارت DPI، عدد مورد نظر خودتان را وارد کنید:
      wm density DPI && adb reboot

    نکته: بعد از وارد کردن دستور بالا و زدن دکمه اینتر، تراکم پیکسلی دستگاه تغییر می کند. بهتر است تغییر عددی زیاد نباشد؛ یعنی عدد خیلی بزرگ یا خیلی کوچک را در مرحله اول انتخاب نکنید. برای تغییر دوباره، می توانید مراحل را از نو تکرار کنید.

    هر چه عدد بزرگ تر باشد، DPI بیشتر می شود و المان های گرافیکی و متون، بزرگ تر به نمایش در می آیند. با کوچک کردن اعداد، المان ها کوچک تر می شود. مقدار DPI را باید عددی بین 120 تا 600 تنظیم کنید. البته در گوشی های موبایل جدید می توان اعداد را خارج از این بازه هم امتحان کرد.

    اگر گوشی موبایل یا تبلت خودتان را روت کرده اید، می توانید در انتهای دستور نهایی تغییر DPI، عبارت «su» را وارد کنید و سپس روی اینتر ضربه بزنید. با وارد کردن این عبارت دسترسی سوپریوزر را فعال می کنید و بعد از تغییر تراکم، گوشی موبایل برای عملی کردن تغییرات، ریبوت می شود.

    جمع بندی

    DPI گوشی سامسونگ و گوشی های اندرویدی دیگر، میزان تراکم پیکسلی را نشان می دهد؛ یعنی در هر اینچ از نمایشگر شما، چند پیکسل وجود داشته باشد. از این پارامتر می توان برای بزرگ تر یا کوچک تر کردن تمام المان های گرافیکی، عناصر بصری منوها و متون استفاده کرد. گوشی های اندرویدی که اندروید نسخه 7 به بالا هستند، تنظیمات تغییر DPI را در بخش Settings و Display در اختیار کاربران قرار دادند تا افراد متناسب با نیاز خودشان، فونت ها، متن ها و آیکون ها را بزرگ یا کوچک کنند. به جز این بخش، برای تغییر دی پی ای گوشی سامسونگ و گوشی های اندرویدی دیگر، می توان از منوی Developer options یا اپلیکیشن های مختلف استفاده کرد. در این بخش 3 روش تضمینی برای تغییر DPI گوشی های اندرویدی معرفی کردیم. تغییر DPI از نظر سخت افزاری مشکلی برای گوشی موبایل شما ایجاد نمی کند؛ اما حواستان باشد قبل از تغییر آن، مقدار پیش فرض تراکم پیکسلی را در جایی یادداشت کنید تا برای به حالت اول برگرداندن DPI دچار مشکلی نشوید.

    تا به حال DPI گوشی اندرویدی خودتان را تغییر دادید؟ از چه روشی برای تغییر این پارامتر استفاده کردید؟ نظرات و سوالات خودتان را در بخش دیدگاه ها برای ما بنویسید.

    نظر خود را ارسال کنید