Close
0 محصول
شما محصولی در سبد خرید ندارید.
دسته بندی کالاها
    جستجو
    Preferences

    نگاهی به اولین گوشی موبایل

    بیش از 45 سال از عمر دستگاهی که این روزها زندگی بدون آن ممکن نیست،‌ می‌گذرد. این گجت کوچک که این روزها جزو ضروری‌ترین وسایل شخصی افراد محسوب‌ می‌شود، در دوره‌‌ای به قدری بزرگ بود که باید آن را با اتومبیل جابجا‌ می‌کردند! داستان اختراع اولین گوشی موبایل داستانی جذاب و عجیب است که در این بخش‌ می‌خواهیم آن را با شما در میان بگذاریم. همراه ما باشید تا ببینیم سر وکله گوشی‌های هوشمند امروزی از کجا پیدا شده است.

    از نخستین دستگاه‌های ارتباطی موبایل تا اولین گوشی موبایل

    شاید عمر دستگاهی که امروزه به آن گوشی موبایل‌ می‌گوییم کمتر از نیم قرن باشد، اما ایده دستگاهی که بتوان با آن در هر نقطه‌‌ای با افراد دیگر ارتباط برقرار کرد، ایده‌ای قدیمی است. قبل از این که اولین گوشی‌های موبایل سروکله‌شان پیدا شود، دستگاه‌های بزرگی برای ارتباط دو طرفه ساخته شده بودند. این دستگاه‌های رادیویی را‌ نمی‌توان مشابه گوشی‌های موبایل امروزی دانست؛ زیرا بیشتر عملکردی شبیه به واکی-تاکی داشتند و برای حمل آنها لازم بود دستگاه را در صندوق عقب اتومبیل جابجا کنند.

    داستان اولین گوشی‌های موبایل با آغاز قرن بیستم اوج گرفت. بسیاری از مردم با پیشرفت‌هایی که در حوزه مهندسی و فناوری دیده‌ می‌شد، دنیایی را تصور‌ می‌کردند که در آن بتوانند با روش‌های مختلف با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند؛ دنیایی که دیگر محدود به کابل‌ها و سیم‌ها نباشد.

    اولین رونمایی از ارتباطات رادیویی در اوایل دهه 1900 اتفاق افتاد و بعد از این که سرویس‌های خط تلفن خانگی از راه رسیدند، همه چشم انتظار مخترع اولین گوشی موبایل بودند. در این سال‌ها کشورهای مختلفی برای رسیدن به فناوری ارتباط «موبایل» تلاش کردند. مثلا در دهه 1920 میلادی، اپراتورهای راه آهن آلمان تلفن‌های بی سیمی را در کوپه‌های قطارهای خود برای برقراری ارتباط موبایل، آزمایش‌ می‌کردند. این آزمایش‌ها که از قطارهای نظامی شروع شده بود، بعد از گذشت چند سال به قطارهای عمومی هم رسید.

    در واقع اولین نشانه‌ها از گوشی موبایل را باید در خطوط راه آهن جستجو کنیم؛ جایی که مسافران فرست کلاس خطوط برلین و هامبورگ‌ می‌توانستند از تلفن وایرلس شرکت Zugtelephonie AG در این قطارهای عمومی استفاده کنند. سیستم‌های تلفن موبایل درون اتومبیل‌های آمریکایی هم در دهه 1940 و 50 میلادی از راه رسیدند. اما همه این سیستم‌ها بسیار بزرگ بودند و مناطق محدودی را پوشش‌ می‌دادند.

    مارتین کوپر، مخترع اولین گوشی موبایل از راه‌ می‌رسد!

    سیستم تلفن موبایل، سیستمی رادیویی بود که بعد از قطارها به اتومبیل‌های آمریکایی و اتومبیل‌های شخصی رسید. این سیستم نقاط ضعف زیادی داشت و یک سرویس واقعا گران قیمت بود! هر چند شرکت‌هایی مثل AT&T تلاش کردند این سیستم را بهینه کنند، اما نتوانستند موفقیت چندانی در طراحی یک تلفن دستی پرتابل و موبایل به دست آورند.

    در همین حین مردی از کمپانی موتورولا روی تولید گوشی‌های موبایل کار‌ می‌کرد. «مارتین کوپر» فردی است که باعث شد محدود به سیستم تلفن موبایل نباشیم و یک گوشی موبایل واقعی را در دستان‌مان بگیریم!

    موتورولا اولین کمپانی طراحی و تولید موبایل در جهان است. اولین گوشی که این کمپانی طراحی کرد یک دستگاه بی سیم به طول 25 سانتی متر بود. جالب است بدانید که این دستگاه یک کیلوگرم وزن داشت! دستگاه موبایل مارتین کوپر ایرادات کمی نداشت؛ مثلا افراد فقط تا 20 دقیقه‌ می‌توانستند از آن استفاده کنند و بعد از این مدت باید دستگاه را به یک منبع تغذیه وصل‌ می‌کردند.

    از اولین گوشی موبایل جهان با نام Motorola DynaTAC 8000x در روز سوم ماه آوریل سال 1973 رونمایی شد. برای رونمایی از این دستگاه یک کنفرانس خبری در منهتن برگزار کردند؛ کنفرانسی که خبر از انقلابی در ارتباطات وایرلس‌ می‌داد. اولین تماس تلفنی با گوشی موبایل کوپر در این روز در برابر دیدگان افراد برقرار شد. این تماس تلفنی 4 هزار دلار برای کمپانی موتورولا هزینه داشت!

    چند نسل تلاش برای اختراع گوشی‌های موبایل واقعی

    هر چند اولین گوشی موبایل جهان در سال 1973 رونمایی شد؛ اما برای این که این سرویس در اختیار همگان قرار گیرد، 10 سال طول کشید. دو سال بعد از رونمایی گوشی موبایل موتورولا، شرکت «راکال وودافون» در انگلیس، دومین گوشی موبایل را طراحی کرد که 5 کیلوگرم وزن داشت!

    امروزه بیشتر افراد، مارتین کوپر را پدر تلفن‌های موبایل‌ می‌شناسند. اما کوپر در مصاحبه خود اعلام کرده که نطفه این تکنولوژی توسط او شکل گرفته و شکل گیری کامل گوشی‌های موبایل، یک تلاش گروهی در چندین نسل بوده است.

    موتورولا گوشی دوم خودش را با نام X9800 یا MicroTAC در سال 1989 به بازار عرضه کرد. اما همچنان استفاده از سرویس‌های موبایل در آن سال‌ها هزینه زیادی داشت. مثلا زمانی که اولین گوشی موبایل به بازار عرضه شد، 3500 دلار قیمت داشت؛ قیمتی که در حال حاضر حتی گران‌ترین گوشی‌های موبایل هم ندارند!

    در این دوره گوشی‌های موبایل یک دستگاه نسبتا بزرگ و سنگین بودند که برای مدت کوتاهی امکان برقراری تماس تلفنی را به صورت وایرلس فراهم‌ می‌کردند.

    اولین گوشی‌های موبایل به میان مردم آمدند!

    تا قبل از شروع دهه 1990، گوشی‌های موبایل یکی از گران قیمت‌ترین وسایل بودند که بیشتر تجار و بازرگانان به سراغ خرید آن‌ می‌رفتند. اما با راه اندازی سامانه جهانی ارتباطات سیار یا GSM در سال 1991، بازی عوض شد.

    این سامانه برای اولین بار توسط شرکت اربیتال (Orbital) در انگلیس راه اندازی شد و اجازه‌ می‌داد گوشی‌های موبایل به جز برقراری تماس، امکان ارسال پیام کوتاه را هم داشته باشند.

    در بین سال‌های 1991 تا 1994 تقاضا برای استفاده از گوشی‌های موبایل بیشتر شد و بسیاری از مصرف کنندگان معمولی هم به سراغ خرید این دستگاه‌ها رفتند. نوکیا اولین کمپانی بود که از این فرصت ایجاد شده استفاده کرد و گوشی موبایل نوکیا 1011 را تولید و روانه بازار کرد. این کمپانی که جزو اولین تولیدکنندگان گوشی موبایل محسوب‌ می‌شود، محصولات خود را به سرتاسر جهان از جمله ایران صادر کرد.

    برای خرید اولین گوشی موبایل در ایران ثبت نام کنید!

    در مرداد ماه سال 1372 یعنی سال 1993 میلادی، اولین آگهی روزنامه‌‌ای مربوط به گوشی‌های موبایل در صفحات سیاه و سفید روزنامه اطلاعات کیهان چاپ شد. «تلفن همراه» دستگاه عجیبی بود که تا پیش از آن دستگاه مشابه اش در کشور وجود نداشت. جالب اینکه این پدیده نوظهور با استقبال بالایی روبرو شد تا جایی که تا سال 1374، نزدیک به 10 هزار نفر برای دریافت تلفن همراه درخواست دادند.

    زمانی که اولین دستگاه‌های تلفن همراه به میان مردم ایران آمدند، تقاضا برای خرید این دستگاه‌ها بیشتر شد تا جایی که این افزایش تقاضا باعث شد قیمت سیمکارت در دهه 1370 به 3 میلیون تومان برسد!

    اولین گوشی‌های موبایل که وارد ایران شدند از برندهایی همچون «نوکیا»، «زیمنس»، «آلکاتل» و «اریکسون» بودند که مشترکان فقط‌ می‌توانستند تماس‌های صوتی را با آنها برقرار کنند. برای فعال کردن سرویس پیامک، افراد باید به دفتر مخابرات مراجعه کرده و درخواست‌ می‌دانند. اولین پیامک در ایران در سال 1381 ارسال شد!

    پیشرفت گوشی‌های موبایل ادامه دارد!

    بعد از معرفی اولین گوشی‌های موبایل، نوبت به اضافه کردن قابلیت‌های جدید و رنگ‌های متنوع در آنها رسید. در ابتدا گوشی‌های موبایل معمولا در رنگ مشکی تولید‌ می‌شدند. در بین سال‌های 1995 تا 1998 موبایل‌ها با 4 رنگ متنوع قرمز، سبز، آبی و سفید طراحی شدند. کمپانی Hagenuk هم در این دوره توانست اولین موبایل بدون آنتن را طراحی کند. گوشی‌های موبایل در این سال‌ها به جز تماس تلفنی و ارسال پیامک، امکان ارسال ایمیل، ویبره و نمایشگرهای رنگی را هم به خود دیدند!

    در سال 2000 اولین گوشی موبایل دارای دوربین طراحی شد. این گوشی توسط کمپانی شارپ تولید شده بود و J-SH04 نام داشت. البته این گوشی فقط در کشور ژاپن عرضه شد؛ اما عرضه آن نشان داد بسیاری از افراد به عکاسی با موبایل علاقه دارند. اینجا بود که سونی اریکسون در سال 2002، اولین موبایل دوربین دار را در غرب دنیا طراحی کرد که T68i نام داشت.

    اما انقلاب گوشی‌های موبایل را باید مربوط به سال‌های 2003 تا 2006 دانست؛ سال‌هایی که از اولین نسل سوم شبکه تلفن همراه یا همان 3G رونمایی شد و گوشی‌های موبایل، کارکردی تازه پیدا کردند. گوشی بلک بری مدل ۸۱۰۰ پرل اولین گوشی مجهز به شبکه 3G بود و کم کم امکاناتی مثل اتصال وای فای، مرورگر وب، بدنه ضد آب، بازی‌های موبایلی جذاب و... به گوشی‌های موبایل اضافه شدند.

    اپل زمین بازی گوشی‌های موبایل را به دست‌ می‌گیرد!

    پیشرفت در گوشی‌های موبایل ادامه داشت. در سال‌های 2007 تا 2010، کمپانی‌های موبایل به سراغ حذف کلیدهای این گجت رفتند تا افراد بتوانند با ضربه روی نمایشگر، دستورات خودشان را عملی کنند. LG مدل پرادا در رونمایی از این قابلیت پیشرو بود؛ اما کمپانی اپل در ماه‌ می‌سال 2007 نمایشگرهای لمسی خازنی قوی‌تری را به بازار عرضه کرد که دنیای گوشی‌های موبایل را تغییر داد.

    گوشی‌های موبایل همچنان‌ می‌تازند!

    سال‌های زیادی از معرفی اولین گوشی موبایل‌ می‌گذرد، اما این دستگاه‌ها محبوبیت خودشان را بیشتر و بیشتر کردند تا جایی که امروزه‌ نمی‌توانیم زندگی بدون آنها را تصور کنیم. قابلیت‌هایی که از سال 2010 به بعد به گوشی‌های موبایل اضافه شدند، این گجت‌ها را به یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های ارتباطی تبدیل کردند. امروزه بسیاری از افراد برای انجام کارهای روزمره، گشت و گذار در دنیای وب، بازی و سرگرمی، اجرای نرم افزارها و اپلیکیشن‌های کاربردی مختلف، عکاسی و فیلم برداری حرفه‌ای، ارتباط در شبکه‌های اجتماعی و هزار و یک بهانه دیگر به دنبال جدیدترین گوشی‌های موبایل هستند.

    شاید مخترع اولین گوشی موبایل تصوری از این روزهای تکنولوژی موبایل نداشت و شاید افرادی که برای خرید اولین گوشی موبایل در ایران ثبت نام‌ می‌کردند، فکر‌ نمی‌کردند روزی برسد که با یک گجت کوچک بتوان هر کاری را انجام داد!

    به نظر شما داستان گوشی‌های موبایل چطور ادامه پیدا‌ می‌کند؟! نظرات خودتان را در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید.

    نظر خود را ارسال کنید