آموزش و ترفند فرفره

آموزش ساخت QR Code، نحوه ساخت کیو آر کد حرفه ای

کدهای کیو آر به افراد اجازه می دهد تا با استفاده از دستگاه های هوشمند خود، به اطلاعات مشخصی دسترسی پیدا کنند. شما می توانید به جای تایپ کردن آدرس وبسایت در مرورگر یا مطالعه منو یا غیره، با دوربین گوشی موبایل خود، کد QR را اسکن کرده و روی لینک نمایش داده شده کلیک کنید تا اطلاعات مورد نظر برای شما باز شود. با فراگیر شدن این کدها، برای ساخت QR Code نیز روش های مختلفی طراحی شده است. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی فرفره می توانید روش های مختلف ساخت کیو آر کد را آموزش ببینید. برای آگاهی بیشتر در این زمینه، تا انتها با ما همراه باشید.

QR کد چیست؟

QR Code در واقع کدهای کوتاه شده ای هستند که برای پاسخ سریع مورد استفاده قرار می گیرند. این نمادهای سیاه و سفید مربعی شکل را می توان با استفاده از گوشی موبایل یا اسکنرهای لیزری، اسکن کنید و از اطلاعات پنهان شده درون آنها، آگاه شوید. اطلاعات درون این کدها شامل اطلاعات خاص در مورد محصول، مشخصات فنی، قیمت، پیوندها، تخفیفات، جزئیات رویدادها و غیره می شود.

البته توجه داشته باشید که کدهای QR همیشه مربعی نیستند و می توانند در الگوها، رنگ ها و لوگوهای منحصر به فردی در داخل آنها طراحی شوند. شما با ساخت QR Code و انتشار آن در فضاهای غیردیجیتالی و دیجیتالی مانند پوسترهای کاغذی، تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها، سایت های مختلف می توانید مجموعه خود را تبلیغ کنید یا اطلاعات مورد نظر خودتان را انتشار دهید.

ساخت QR Cod
QR کد چیست؟

مقایسه QR کد و بارکد

کیو آر کد و بارکدها هر دو نوعی کد برای نمایش تصویری داده ها هستند ولی نحوه خواندن اطلاعات ذخیره شده در آنها، با یکدیگر متفاوت است. بارکدها به صورت یک بعدی طراحی می شوند و داده های ذخیره شده در آنها به صورت افقی خوانده خواهد شد. این در حالی است که QR کدها، دو بعدی هستند و داده های ذخیره شده به صورت افقی و عمودی خوانده می شوند. البته هر دو این کدها را می توانید با استفاده از اسکنرهای لیزری یا تلفن همراه هوشمند اسکن کنید. اگرچه با خرید موبایل هوشمند به روز، به صورت خودکار، کدهای کیو آر برای شما اسکن می شوند. اما بسیاری از گوشی ها، امکان اسکن سریع و راحت بارکد را ندارند و برای مشاهده اطلاعات بارکدها، باید از یک برنامه مجزا استفاده کرد.

کیو آر کد چجوری کار می کند؟

با ساخت QR Code، می توانید هر فرمانی را به آن منتقل کنید تا کاربر بتواند آن را اجرا کند. شما با اسکن این کدها می توانید به یک سایت منتقل شوید، اکانت ایمیل، اینستاگرام یا شماره تلفن دریافت نمایید یا دیگر عملیات ها را با برنامه ریزی یک کیو آر کد، به کاربران ارائه دهید. دستورات کدها شامل موارد زیر می شوند:

  • دستور متن (Text): اسکن کد QR می تواند یک متن خاص را به شما نشان دهد. اسکن کد برای نمایش منو رستوران یا کافه از این نوع است.
  • دستور پیامک (SMS): با اسکن این QR Code، یک پیام کوتاه با متن از قبل طراحی شده برای شماره مشخصی ارسال می شود.
  • دستور آدرس وبسایت (URL): با اسکن این کدها، به یک سایت اینترنتی منتقل خواهید شد.
  • دستور Wi-Fi: اگر این کدها را اسکن کنید، گوشی شما به یک شبکه اینترنت مشخص، متصل می شود.
  • دستور ایمیل (Email): اسکن این کدها، یک ایمیل را به آدرس مشخص و از قبل تعیین شده ای ارسال می کند.
  • دستور لوکیشن: با اسکن کدها، شما به یک آدرس در نقشه ارجاع داده می شود و می توانید برای مسیریابی آدرس از آن استفاده کنید.
  • دستور تلفن: اسکن کد می تواند موجب انتقال شما به شماره گیر تلفن و نمایش یک شماره خاص برای تماس شود.
  • دستور vCard: این فرمان، موجب ذخیره یک مخاطب جدید در گوشی شما خواهد شد.
  • دستور ویدئو یا عکس: با اسکن QR Code، یک یا چند عکس یا ویدئو از پیش مشخص شده، برای شما نمایش داده می شود. همچنین باید توجه کنید هیچ محدودیتی برای زمان و حجم ویدئوها در نظر گرفته نشده است و با هر فرمتی قابل پخش هستند.

 چگونه کیو آر کد بسازیم؟

روش های زیادی برای ساخت QR Code وجود دارد که در این مقاله، بسیاری از آنها را بررسی کردیم. شما از طریق مرورگرها، گوشی های موبایل با سیستم عامل اندروید یا IOS، وب سایت های آنلاین و حتی نرم افزارهای دسکتاپی نیز می توانید اقدام به ساخت کیو آر کد نمایید. همچنین در اغلب این روش ها، امکان شخصی سازی بیشتر روی کد و محتوای آن نیز وجود دارد. علاوه بر QR کدها، استیکرهای تلگرام نیز به راحتی و با روش های ساخته می شوند که اطلاعات تکمیلی آن را در آموزش ساخت پک استیکر تلگرام بخوانید.

معرفی 9 تا از بهترین سایت های ساخت QR code

وب سایت های مختلفی برای ساخت QR Code وجود دارند که شما از طریق آنها می توانید کدهای کیو آر حاوی اطلاعات موردنظرتان را بسازید. در ادامه به تعدادی از کاربردی ترین و بهترین این سایت ها اشاره می شود.

1. سایت QRcode Generator

شما با استفاده از این وب سایت می توانید انواع کیو آر کدها را به صورت حرفه ای بسازید. برای این کار باید به سایت QRcode Generator مراجعه کنید و در کادر وسط صفحه سایت، متنی که می خواهید برای آن کد بسازید را وارد نمایید. همچنین می توانید در این بخش، عکس، فیلم یا لوکیشن را نیز بارگذاری نمایید.

از دیگر قابلیت های این وبسایت، تغییر شکل و رنگ QR Code ها و شخصی سازی بیشتر آنها است. پس از اتمام کار، با کلیک روی گزینه دانلود، کد نهایی برای شما دانلود شده و قابل استفاده است. یکی از استفاده های جذاب از این سایت، ساخت QR کد برای تلگرام است که شما می توانید آدرس آیدی مورد نظر خود را در کادر وسط تایپ کنید و برای آن، کد بسازید.

2. ساخت کیو آر کد با سایت QR Stuff

یکی از منابع خوب و جامع برای ساخت QR Code، سایت QR Stuff است. با مراجعه به این سایت، می توانید به صورت کاملاً رایگان، کیو آر کد حاوی محتواهای مختلفی را بسازید. همچنین امکان تغییر رنگ کد و تعیین فرمت دانلود نیز در سایت QR Stuff وجود دارد.

فروشگاه اینترنتی فرفره

3. سایت kaywa برای ساخت QR Code

کیو آر کدهای ساخته شده با وبسایت kaywa می توانند حاوی محتوا و اطلاعاتی نظیر آدرس سایت، شماره پیامک، شماره مخاطب و شماره تماس باشند. همچنین بخش پریمیوم (Premium) این وب سایت، خدمات غیر رایگان را برای ساخت QR Code های حرفه ای تر به شما ارائه می دهد. از جمله این خدمات می توان به ساخت کدهای کیو آر دینامیک اشاره کرد.

4. سایت GoQR

وب سایت GoQR از دیگر سایت های ساخت رایگان QR کد است. در این سایت شما امکان شخصی سازی اندازه، ابعاد تصویر و رنگ های کد ساخته شده را نیز دارید.

5. ساخت QR کد با سایت QRZebra

از بهترین وب سایت هایی که برای تولید کیو آر کد به صورت رایگان می توان استفاده کرد، وب سایت QRZebra است. برای ساخت کیو آر کد مورد نظر با استفاده از این سایت، نیازی به ثبت نام درون آن نیست و می توانید چندین کد را به راحتی و رایگان، برای خود بسازید. همچنین شما در سایت QRZebra، امکان ایجاد کیو آر کدهای داینامیک را نیز به صورت رایگان، دارید.

6. Beaconsfield’s QR Code Generator

این وب سایت کارکرد مشابهی با سایت های معرفی شده دارد ولی تفاوت آن با سایت های قبلی، سرعت بالاتر در تولید QR Code است. در واقع سایت Beaconsfield’s QR Code Generator جزو سریع ترین سایت ها برای ایجاد کدهای QR است که با استفاده از آن می توان کدهایی برای آدرس صفحات وب، تماس، پیامک و ایمیل، کارت ویزیت، محتوای PDF و غیره تولید کرد.

7. سایت Unitag برای ساخت کد QR

مزیت سایت Unitag برای ساخت QR Code نسبت به دیگر سایت های معرفی شده، وجود گزینه های مختلفی برای شخصی سازی است. این ابزارها، قالب های منحصر به فردی را برای ایجاد انواع کیو آر کد به کاربران پیشنهاد می کنند.

8. ForQRcode.com و تولید QR Code

سایت ForQRcode.com از بهترین ابزارهای ساخت کیو آر کد حرفه ای است که ورودی های مختلفی را برای تولید این نوع کد، پشتیبانی می کند. امکان دانلود کدهای ساخته شده توسط این سایت با دو فرمت PNG و وکتور (SVG, EPS) نیز وجود دارد. البته قابلیت های این سایت برای کاربرانی که برای اولین بار در آن ثبت نام می کنند، برای مدتی رایگان است. شما با استفاده از ابزارهای سایت ForQRcode.com می توانید تغییر رنگ، تغییر قالب کلی و قرار دادن نشان واره کلی را برای کیو آر کدهای خود انجام دهید.

9. نگار نو؛ سایت ایرانی ساخت QR Code

سایت نگار نو، یک سایت فارسی برای ساخت QR کد است که به شما آموزش می دهد، چگونه از ابزارهای مختلف سایت، در جهت اضافه کردن لوگو، انتخاب رنگ و تعیین سبک های مختلف استفاده نمایید. همچنین در سایت نگار نو، بخشی برای پاسخ گویی به پرسش های متداول، ردیابی تعداد اسکن های کیو آر کد و امکان کوتاه کردن لینک ها نیز وجود دارد.

ساخت QR Cod
بهترین سایت های ساخت QR code

ساخت QR code از طریق مرورگر

از دیگر روش های ساخت QR Code، استفاده از انواع مرورگرها است. شما می توانید به راحتی و با استفاده از تلفن همراه خود، اقدام به ساخت انواع کیو آر کد با مرورگر نمایید.

1. ساخت کیو آر کد از طریق مرورگر کروم

در مرورگر گوگل کروم، به طور پیش فرض امکان دسترسی به کد کیو آر مخصوص به صفحات وب وجود دارد. توجه داشته باشید که در صورت ساخت QR Code روی پلتفرم های دسکتاپ و chrome OS باید این کدها را به صورت دستی فعال کنید.

در واقع شما با استفاده از مروگر Chrome می توانید QR code مربوط به صفحه وبی که در آن حضور دارید را بسازید و آن را با دیگر مخاطبان خود، به اشتراک بگذارید یا برای استفاده های بعدی، آن را ذخیره نمایید. برای ساخت کیو آر کد روی سیستم عامل اندروید، باید از روی صفحه وب مورد نظر، آیکون سه نقطه مربوط به منو را انتخاب کنید و سپس با کلیک روی گزینه share، گزینه QR Code را انتخاب نمایید. با انجام این اقدامات، QR کد مربوط به صفحه ساخته می شود.

در سیستم عامل IOS نیز مانند سیستم عامل اندروید، در صفحه وب مورد نظر، سه نقطه منو را انتخاب کنید و از بین گزینه ها، به سمت پایین لیست بروید تا به گزینه Create QR code برسید. با انتخاب این گزینه، کیو آر کد صفحه برای شما ساخته می شود و می توانید با انتخاب گزینه share و سپس save image، کد را برای خود ذخیره نمایید.

در گوگل کروم سیستم های ویندوزی یا chrome OS باید QR کد را فعال نمایید. برای این فعالسازی، باید chrom://flags را در نوار آدرس وارد کنید. بعد از آن، یک نوار جستجو برای شما نمایش داده می شود که در آن باید عبارت QR Code را تایپ کنید و تنظیمات مربوط به آن را به حالت enable تغییر دهید. در این حالت، شما می توانید کیو آر کدهای مربوط به صفحات وب را از طریق مرورگر کروم، دریافت نمایید. البته بهتر است بعد از انجام این تغییرات، صفحه مرورگر خود را ببندید و مجدد باز کنید تا عملیات ذخیره شود. بعد از این کار، در کنار گزینه BookMark، آیکون QR Code برای شما نشان داده می شود که با کلیک روی آن، می توانید کد مربوط به صفحات را دانلود نمایید.

2. استفاده از مرورگر بینگ برای ساخت QR Code

مایکروسافت نیز مانند گوگل، امکاناتی برای ساخت QR Code برای کاربران فراهم کرده است. برای انجام این کار، باید روی هر مرورگری که هستید، آدرس موتور جستجوی بینگ را وارد کنید و در ادامه عبارت General QRcode را در نوار جستجو تایپ کرده و روی کلید اینتر (Enter) کلیک کنید. نتایج در ادامه صفحه به شما نشان داده می شوند و باکس مربوط به کیو آر کد را می بینید.

برای ساخت کیو آر کد، تنها کافی است عبارت مورد نظر خود را در این باکس بنویسید و در نهایت کد را تحویل بگیرید. در صورتی که قصد دارید QR کد مربوط به یک وب سایت را بسازید، باید آدرس وب سایت را در باکس مربوطه تایپ کنید. بعد از ساخته شدن کد، با راست کلیک روی تصویر آن و انتخاب کردن گزینه save T، ذخیره کیو آر کد برای شما انجام می شود.

ساخت QR Cod
ساخت QR code از طریق مرورگر

نرم افزار ساخت QR code برای کامپیوتر

نرم افزارهای زیادی برای ساخت QR Code در ویندوز وجود دارد که از جمله بهترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نرم افزار QR Code Maker

این برنامه، یک اپ ساده برای ایجاد کیو آر کد است که می توان از آن برای محتوای ایمیل، تماس، متن، وب سایت و غیره استفاده کرد. رابط کاربری سایت QR Code Maker بسیار ساده و راحت است و شما با چند کلیک، می توانید QR کد خود را شخصی سازی کنید و در نهایت کد را به اشتراک بگذارید. همچنین در این برنامه، امکان اضافه کردن لوگو نیز به کیو آر کد وجود دارد و فایل نهایی را می توان در فرمت های مختلفی، ذخیره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طراحی و ساخت لوگو، می توانید به مقاله ساخت لوگو رایگان مراجعه نمایید.

2. اپلیکیشن Bulk QR Code Generator

از دیگر نرم افزارهای ویندوزی برای ساخت QR کد، Bulk QR Code Generator است. مهم ترین قابلیت منحصر به فرد این نرم افزار، امکان ساخت کد کیو آر به صورت دسته ای خواهد بود. بدون شک ساخت تعداد زیادی کد با اطلاعات مختلف به طور جداگانه بسیار زمان بر است. این در حالی است که با استفاده از نرم افزار Bulk QR Code Generator، این کار بسیار ساده خواهد بود. همچنین امکان شخصی سازی، تغییر رنگ، رمزگذاری، ایجاد حاشیه و تعیین اندازه کد نیز وجود دارد.

نحوه ساخت کد QR روی آیفون

با عرضه IOS 11، امکان اسکن بارکد با گوشی از طریق اسکنرهای داخلی موبایل های برند آیفون به وجود آمد. با این حال، از این قابلیت نمی توان برای ساخت QR Code استفاده کرد. برای تولید کیو آر کرد، باید یک اپلیکیشن QR Code را از اپ استور، دانلود و نصب نمود. تا به امروز، اپلیکیشن های زیادی در اپ استور برای این کار قرار گرفته اند، اما بهترین آنها شاید QR Reader باشد. نحوه ایجاد کیو آر کد با استفاده از این نرم افزار به شرح زیر است:

  • در ابتدا، اپلیکیشن QR Reader را روی گوشی موبایل خود باز کرده و سپس روی آیکون کیو آر کد که در کنار آیکون تنظیمات در پایین صفحه اصلی قرار گرفته است، کلیک کنید.
  • در این مرحله باید آیکون + واقع در گوشه سمت چپ بالا را انتخاب کنید. در ادامه لیستی برای شما باز می شود که در پایین هدینگ Pick Type قرار دارند.
  • به طور مثال، با انتخاب گزینه Website، می توانید آدرس سایت مورد نظر خود را که می خواهید برای آن کیو آر کد بسازید را وارد کرده و دوباره روی آیکون + کلیک کنید.
  • سپس باید به سراغ گزینه Custom بروید و شخصی سازی های مربوط به کد را انجام دهید. در نهایت با کلیک روی گزینه Save، می توانید کیو آر کد خود ذخیره نمایید.

به اشتراک گذاری کد QR در آیفون

برای به اشتراک گذاری کد QR در تلفن های همراه از برند اپل، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با باز کردن اپلیکیشن QR Reader، روی آیکون QR Code در پایین صفحه، کلیک کنید.
  • در لیست باز شده، تمامی کیو آر کدهایی که با این اپلیکیشن ساخته اید را به شما نشان می دهد. با کلیک کردن روی QR کد موردنظرتان، یک صفحه پاپ آپ باز می شود که در آن باید روی گزینه Share کلیک کنید.
  • در صفحه بعدی، گزینه PNG را انتخاب نمایید. در این مرحله می توانید کد QR مورد نظر خود را از طریق ایمیل، انواع ایردراپ یا دیگر گزینه های موجود در لیست، به اشتراک بگذارید.

ساخت QR کد برای اینستاگرام

در صورتی که قصد ساخت QR Code برای اینستاگرام دارید، تا از طریق آن، مخاطبان بیشتری را به صفحه خود جذب نمایید، باید مراحل زیر را پیش بگیرید:

  • در صفحه پروفایل اینستاگرام خود، گزینه سه خطی همبرگری بالای صفحه را انتخاب نمایید.
  • در لیست باز شده، باید روی گزینه QR Code کلیک کنید.
  • در این صفحه می توانید پس زمینه کیو آر کد را شخصی سازی کنید. به این صورت که امکان قرار دادن ایموجی، تصویر یا رنگ های ساده به عنوان پس زمینه وجود دارد.
  • همچنین اگر روی کیو آر کد نیز کلیک کنید، می توانید نوع عکس یا ایموجی که می خواهید روی کد قرار بگیرد را نیز مشخص نمایید.

نحوه خواندن کدهای QR

روش های مختلفی برای خواندن کدهای QR وجود دارد که شامل دوربین گوشی های موبایل، استفاده از برنامه های اسکنر، اسکن از طریق کنترل سنتر در آیفون و خواندن کد با گوگل می شود. ساده ترین روش برای اسکن QR Code ها با استفاده از گوشی موبایل، باز کردن دوربین و گرفتن آن روی کد مورد نظر است. در این حالت، یک پیغام روی صفحه نمایش داده می شود که با پذیرفتن آن، به صفحه مربوط به اطلاعات ذخیره شده در QR کد ارجاع داده می شود.

سخن آخر

به طور کلی، اهداف زیادی برای ساخت QR Code وجود دارد که یکی از مهم ترین های آن، ارائه اطلاعات بیشتر در رابطه با یک موضوع خاص است. در این مقاله، روش های مختلف ساخت کیو آر کد حرفه ای معرفی شدند. شما از بین روش های معرفی، کدام را انتخاب می کنید؟ ساده ترین و سریع ترین روش از نظر شما کدام است؟ نظرات خود را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارید.

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا