آموزش و ترفند فرفره

8 ترفند برای نگهداری و افزایش طول عمر هدفون و هندزفری بلوتوثی

یکی از رایج ترین و محبوب ترین گجت ها و لوازم جانبی موبایل که توسط افراد بسیاری استفاده می شوند هدفون و هندزفری های بلوتوثی است. این محصولات بهای زیادی دارند بنابراین باید به سراغ روش هایی برویم که تا حد امکان باعث افزایش طول عمر هندزفری بلوتوثی شوند. معیوب شدن این محصولات اجتناب ناپذیر است و متاسفانه طول عمر کمی دارند. بنابراین خیلی دور از ذهن نیست که کاربران در جستجوی دوام بهتر و افزایش طول عمر هدفون و هندزفری ها باشند.

هندزفری ها محصولات حساس و در عین حال آسیب پذیری هستند که هر روزه از آن ها استفاده می کنیم. چه برای گوش دادن به موسیقی مورد علاقه و تماشای فیلم چه برای برقراری تماس تلفنی و حذف صداهای اضافه محیط این محصولات بهترین تجربه شنیداری را ارائه می دهند. با این حال در اثر گذر زمان و با استفاده مکرر کیفیت صدا و عملکردشان افت می کند.

طول عمر هندزفری بلوتوثی چقدر است؟

میانگین عمر هدفون و هندزفری های بلوتوثی از آن مواردی است که بر اساس تجربه کاربران و آمار شرکت های تولید کننده تعیین می شود. این مدت زمان بستگی به عوامل مختلفی دارد که از میان آن می توان به کیفیت، نوع استفاده، فرکانس استفاده، محیط و سایر عوامل اشاره کرد. به طور کلی میانگین عمر این محصولات را می توان بین 2 تا 3 سال تقریب زد. برای افزایش طول عمر هدفون توجه به دستورالعمل های تولید کننده، استفاده منظم و منطقی، اجتناب از شارژر نامناسب الزامی است.

اگر از هر وسیله الکترونیکی به شکل صحیح و درست استفاده کنیم تا سال ها می توانیم طول عمر آن را افزایش دهیم. هدفون و هندزفری های بلوتوثی هم از این قاعده مستثنی نخواهند بود. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی فرفره می خواهیم به مجموعه ای از نکاتی اشاره کنیم که برای افزایش طول عمر هندزفری بلوتوثی به شما کمک می کنند.

افزایش طول عمر هدفون
طول عمر هندزفری بلوتوثی چقدر است؟

مراقبت صحیح از باتری هندزفری بلوتوثی

باتری هندزفری ها منبع اصلی تامین انرژی دستگاه هستند و نقش مهمی را در کیفیت کارایی، عملکرد و طول عمر آن ها ایفا می کنند. اغلب هندزفری ها به باتری لیتیوم یونی و باتری های قابل شارژ تجهیز شده اند. ما در ادامه راهکارهایی را که می تواند عمر باتری هندزفری را بهینه تر کند و شما بتوانید در مدتی طولانی تر از آن ها بهره ببرید را بررسی کرده ایم:

  • شارژ کامل و منظم: تا حد امکان هندزفری ها را به طور منظم و در بازه های زمانی مشخص شارژ کنید. بهتر است میزان شارژ هندزفری بلوتوثی حداقل 30 و حداکثر 80 درصد باشد. همچنین قبل از شارژ کردن از سطح شارژ باتری مطلع شوید. در هر دوره سه ماهه بگذارید شارژ باتری به طور کامل خالی شود و سپس آن را تا صد درصد شارژ کنید.
  • استفاده از شارژر استاندارد و مناسب: برای شارژ هندزفری ها حتما از شارژی استفاده کنید که توسط شرکت سازنده تایید شده باشد. استفاده از شارژر تقلبی و نامناسب می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به باتری بزند و در نهایت طول عمر آن ها را کاهش دهد. بهتر است از شارژرهای سریع و با قدرت هم خودداری کنید این شارژرها باتری را به طور غیرعادی باردهی می کنند و طول آن ها را کاهش می دهند.
  • استفاده از حالت صرفه جویی: هندزفری های نسل جدید معمولا از قابلیت حالت های صرفه جویی برخوردارند که در مصرف باتری صرفه جویی می کنند.
  • نگهداری از هندزفری بلوتوثی در دمای مناسب: درجه حرارت بسیار بالا یا بسیار پایین هم می تواند باعث کاهش عمر باتری هندزفری ها شود.

 نحوه صحیح شارژ کردن هندزفری بلوتوثی برای افزایش طول عمر

اگر به دنبال افزایش طول عمر هندزفری بلوتوثی و حفظ بهتر عملکرد آن هستید به موارد زیر توجه کنید:

  • استفاده از شارژر معتبر و مورد تایید: شارژرهای اصلی و مورد تایید سازنده که مخصوص دستگاه شما طراحی شده بهترین انتخاب برای شارژ همان محصول است. انتخاب شارژری نامناسب می تواند باتری را به طور غیرمنطقی و غیراصولی شارژ کند که در نهایت باعث کاهش عمر محصول خواهند شد.
  • شارژ باتری در دمای نامناسب: بهتر است در هنگام شارژ کردن هندزفری خود دمای محیط را در بازه معقول بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد نگه دارید. دماهای خارج از این بازه می تواند باتری را تحت تاثیر قرار دهد.
  • استفاده منظم از هندزفری: استفاده مداوم و منظم از هندزفری می تواند به حفظ عمر باتری کمک کند. همچنین شارژ متناسب با نیاز دستگاه به جای شارژهای طولانی مدت و شارژ زیاد هم اهمیت بالایی دارد. اگر فکر می کنید احتمال دارد برای مدت طولانی از هندزفری های خود استفاده نکنید به میزان شارژ آن دقت کنید. نگه داشتن هندزفری با باتری کاملا خالی یا کاملا پر می تواند صدماتی را برای باتری به دنبال داشته باشد.

 نحوه صحیح شارژ کردن هندزفری بلوتوثی با کیس شارژ

این شیوه شارژ توسط کیس مخصوص انجام می شود و تنها لازم است هندزفری ها را داخل کیس قرار دهید. برای افزایش طول عمر هندزفری بلوتوثی فقط حواستان به میزان درصد شارژ بهترین هندزفری تایپ سی باشد که می توانید آن را با چراغ های LED روی بدنه کیس بررسی کنید.

نحوه صحیح شارژ کردن هندزفری بلوتوثی با سیم شارژر

اولین قدم برای افزایش طول عمر هندزفری بلوتوثی قطعا انتخاب شارژر مناسب برای باتری است. شارژر سریع آسیب های شدیدی را به برد و مسیر شارژ هندزفری وارد می کند. بهترین شارژری که فارغ از مدل و برند هندزفری به کار می آید شارژری با جریان یک آمپر به پایین است. انتخاب شارژر مناسب می تواند طول عمر هندزفری و هدفون را افزایش دهد.

معمولا این هندزفری ها با کابل شارژ اندرویدی و تایپ سی به پریز برق متصل می شوند. نکته ای که در این زمینه باید به آن توجه کنید مقدار ولتاژ و آمپر آداپتور است که اگر کمتر یا بیشتر از مقدار تعیین شده توسط سازنده باشد در طولانی مدت موجب ضرر و کاهش عمر باتری هندزفری خواهد شد.

مراقبت صحیح از بدنه و جلوگیری از خرابی هندزفری بلوتوثی

حرارت و افزایش دمای محیط می تواند طول عمر باتری هندزفری را به صورت تدریجی کاهش دهد. بسیار مهم است که هندزفری ها را در نور زیاد خورشید قرار ندهید. هندزفری ها باید از تماس با آب و هر مایع دیگری حفظ شود بنابراین استفاده از آن ها را در زمان بارش باران به حداقل برسانید. اغلب این محصولات ضد آب نیستند و در معرض رطوبت به راحتی کارایی خود را از دست می دهند.

فروشگاه اینترنتی فرفره

برای افزایش طول عمر هندزفری بلوتوثی بهتر است بعد از هر بار استفاده آن ها را درون کیس شارژ قرار دهید که از هر گونه صدمه مصون بمانند. هنگامی که از هندزفری ها استفاده نمی کنید آن ها را خاموش نگاه دارید. بهترین روش نگهداری از هندزفری بلوتوثی همان کیس شارژ است و هیچ وقت آن ها را درون جیب خود قرار ندهید. کیس شارژ را هم در مجاورت وسایل تیز و برنده قرار ندهید. نگهداری صحیح به شما در افزایش طول عمر هدفون کمک می کنند.

راه کار های موثر برای بالا بردن طول عمر هندزفری و هدفون بلوتوثی

هدفون و هندزفری های بلوتوثی وسیله ای کوچک اما کارآمد هستند که تجربه شنیداری ما را بهبود می بخشند. استفاده بیشتر و افزایش طول عمر هدفون و هندزفری مستلزم مراقبت و نگهداری صحیح است. راهکارهای مراقبتی و نگهداری که می توانند در بهره برداری بهینه تر و افزایش طول عمر هندزفری بلوتوثی به شما کمک کنند عبارتند از:

تمیز کردن دوره ای

مهم ترین نکته در حفاظت و افزایش طول عمر هندزفری بلوتوثی قطعا تمیز کردن دوره ای و منظم است. بهتر است بعد از هر بار استفاده هندزفری ها را با پارچه ای نرم و خشک تمیز کنید. یادتان باشد برای تمیز کردن از مواد شوینده قوی استفاده نکنید زیرا احتمال آسیب به قطعات الکترونیکی هندزفری وجود دارد.

هندزفری ها گردوغبار و آلودگی را جذب می کنند که موجب مسدود شدن بلندگوها یا میکروفون آن می شود. این مسدود بودن اختلال هایی را در عملکرد آن ها به همراه دارد. لازم است بدانید باکتری های جمع شده توسط هندزفری می تواند عفونت های دردناکی را در گوش شما ایجاد کنند. بهترین پیشنهاد برای تمیز کردن و افزایش طول عمر هدفون و هندزفری استفاده از دستمال مرطوب ایزوپزوپیل 70 درصد و دستمال مرطوب اتانول 75 درصد است.

افزایش طول عمر هدفون
تمیز کردن دوره ای هندزفری بلوتوثی

نقاط ضعف هدفون را بشناسید

هر محصولی نقاط ضعف و شرایط نگهداری خاصی را دارد که در هدفون ها نقاط ضعف شامل کابل، محل اتصال، درایوها، بند سر و لولاها می شوند. افرادی که از هدفون های سیمی بهره می برند اگر به دنبال افزایش طول عمر هدفون هستند باید مراقب کابل ها باشند. بهتر است همواره کابل را از پایه بدون هر گونه کششی جدا کنید. کشیدن مداوم این کابل فرسودگی سیم از محل اتصال به جک را به دنبال دارد.

برای آن که افتادن هدفون را به حداقل برسانید که باعث افزایش طول عمر هدفون شود از درست قرار گرفتن آن روی سر مطمئن شوید. بهتر است ابتدا هدفون را روی هر دو گوش ثابت کنید و هدبند را به طور محکم روی سر خود بگذارید. در زمان خرید هدفون و هندزفری محصولی را انتخاب کنید که مناسب سر شما باشد یعنی بیش از حد شل نباشد و احتمال زمین افتادن وجود نداشته باشد.

مراقب کابل هدفون باشید

اگر کابل هدفون را به درستی جمع نکنید در نهایت باعث سایش و پارگی آن می شود. حتما برای شما هم پیش آمده است که گاهی کابل بسیار آشفته و درهم شود یا گره های بسیاری می خورد که باز کردن آن و رفع مشکل ساده نیست. کابل ها را به صورت منظم در هم بپیچید تا به هم گره نخورند و سیم کشیده نشود. راه های بسیاری برای پیچیدن درست کابل وجود دارد که ساده ترین آن ها استفاده از انگشتان دست است. کابل هندزفری را دور چهار انگشت خود بپیچید سپس به آرامی آن را از دور انگشتان خود خارج کنید در این مرحله حواستان باشد کابل به هم نپیچد. در نهایت با یک گره کابل را جمع کنید.

همچنین می توانید برای اجتناب از شکستگی و خم شدم کابل و افزایش طول عمر هدفون از محافظ استفاده کنید. محافظ به طور کامل کابل را می پوشاند و انتخاب مناسبی برای حفظ سلامت کابل است.

از رطوبت زیاد دوری کنید

لازم است این را بدانید که هدفون و هندزفری در برابر آب و عرق کردن مقاوم هستند اما کاملا ضد آب نیستند. بنابراین برای افزایش طول عمر هندزفری بلوتوثی در زمان شستشوی دست ها آن ها را از گوش خارج و در محیطی به دور از رطوبت قرار دهید. اگر به دنبال افزایش طول عمر هدفون هستید به هیچ وجه آن ها را در معرض رطوبت بالا مانند بارش باران قرار ندهید زیرا تماس با آب و رطوبت می تواند باعث آسیب قطعات الکترونیکی و کاهش کیفیت صدا شود.

همچنین جدا از آب لوسیون ها، کرم های ضد آفتاب و مواد شیمیایی هم می توانند موجب اثرات منفی روی هدفون و هندزفری شوند. اگر به طور تصادفی هندزفری به داخل آب افتاد سریع آن را خارج و کاملا خشک کنید. برای مدت کوتاهی از آن ها استفاده نکنید و قبل از قرار دادن در داخل کیس از خشک بودن آن ها مطمئن شوید.

افزایش طول عمر هدفون
دوری از رطوبت زیاد هدفون

عدم استفاده از حداکثر میزان صدا

یکی از عواملی که شاید مهم به نظر نرسد اما در افزایش طول عمر هندزفری بلوتوثی تاثیرگذار باشد عدم استفاده از حداکثر ظرفیت صدای هندزفری است. اغلب درایوهای پخش کننده موسیقی در هندزفری عمر مشخصی دارند که به مرور زمان از کیفیت صدای آن ها کاسته می شود. معمولا این کاهش کیفیت رفته رفته اتفاق می افتد و کاهش طول عمر آن ها بسیار تدریجی رخ می دهد بنابراین به سادگی متوجه آن نخواهید شد. استفاده مداوم از حداکثر ظرفیت صدای بهترین هندزفری و ایرپاد برای مکالمه می تواند این روند را سرعت ببخشد. جدا از این گوش دادن به موسیقی با حداکثر صدا می تواند برای گوش هم مناسب نباشد و صدمات جدی را به آن وارد کند.

توجه ویژه به آمپدانس هدفون

منبع تغذیه درایوهای هدفون جریان الکتریکی است که به آن ها کمک می کند نیروی فیزیکی تولید و صدا ایجاد کنند. در زمان استفاده از هدفون داشتن اطلاعاتی در مورد امپدانس اهمیت دارد. امپدانس در واقع به مقاومت در برابر جریان الکتریکی برحسب اهم گفته می شود. اگر به هر دلیل جریان الکتریکی که از منبع به درایورها جریان می یابد بیش از حد مجاز باشد آسیب هایی را برای هدفون به همراه دارد.

بنابراین برای افزایش طول عمر هدفون بهتر است همیشه از امپدانس آن و منبع مطمئن باشید. اغلب هدفون ها با امپدانس 16 تا 32 اهم سازگار هستند که با دستگاه هایی مانند تلفن، تبلت و لپ تاپ مطابقت دارند. این محصولات خطری برای هدفون ها ندارند. همچنین اگر هدفون را به یک سیستم استریو یا تقویت کننده با قدرت بالا متصل کنید ناسازگاری امپدانس در عملکرد هدفون اختلال ایجاد می کند.

برای بررسی امپدانس می توانید نگاهی به مشخصات محصول بیاندازید. در برخی مواقع هم ممکن است امپدانس را روی خود هدفون نوشته باشند. جدا از امپدانس هدفون باید امپدانس خروجی تقویت کننده را هم بررسی و از سازگاری امپدانس این دو با هم اطمینان حاصل کنید. به طور کلی پیشنهاد می شود امپدانس خروجی تقویت کننده به طور قابل توجهی کمتر از امپدانس هدفون باشد که ایمنی را تضمین کند.

پایین آوردن ولوم صدا قبل از روشن کردن هدفون

قبل از شروع پخش صدا برای افزایش طول عمر هندزفری بلوتوثی و هدفون می توانید ولوم صدا را پایین بیاورید و پس از مدتی آن را به تدریج بالا ببرید. این امر باعث کاهش فشار به درایوها و افزایش طول عمر هدفون می شود. همچنین اگر ولوم صدا کمتر از حداکثر ظرفیت باشد در درازمدت از فرسایش غیرضروری درایورهای هدفون جلوگیری می کند.

استفاده از اپ تنظیم اکولایزر برای پایین آوردن بیس صدا

شاید این نکته را ندانید که فرکانس های پایین بیشترین فشار را روی درایوها اعمال می کنند. بنابراین برای  افزایش طول عمر هدفون سعی کنید با تنظیم اکولایزرها بیس را کاهش دهید. این تنظیمات را می توانید مستقیما از طریق تلفن همراه یا یک اپلیکیشن اکولایزر شخص ثالث مانند Wavelet انجام دهید. از قابلیت های تقویت بیس در گوشی یا سرویس های پخش موسیقی استفاده نکنید این قابلیت ها قادر هستند کیفیت صدا را تا حد بسیاری کاهش دهند.

در نهایت

هندزفری ها در گوش ما می نشینند و دنیایی از تجربه و احساسات خوش را برایمان به ارمغان می آورند. این محصولات به ما کمک می کنند در هر لحظه به آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهیم یا مکالمات را با کیفیت بالاتری انجام دهیم. مراقب صحیح آن قدرها هم سخت نیست ولی می تواند افزایش طول عمر هندزفری بلوتوثی را به همراه داشته باشند. با رعایت نکته هایی که بیان شد می توانید هدفون و هندزفری هایی با طول عمر بالاتر داشته باشید و مجبور به خرید هندزفری بلوتوثی مجدد نباشید.

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا