سبک زندگی

چگونه سرخ کن را تمیز کنیم؟ آسان ترین راه برای تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

با ورود روغن های ناسالم به زندگی انسان ها بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای کاهش مصرف این نوع روغن ها شدند. یکی از راهکارهای رایج استفاده از رژیم های غذایی بدون روغن است زیرا با دوری از چربی های مضر می توان از افزایش کلسترول و چربی خون جلوگیری کرد، با توجه به این مساله استفاده از سرخ کن های بدون روغن محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اگر شما نیز برای سلامتی خانواده به فکر کم کردن مصرف روغن هستید، می توانید از هوا پز یا سرخ کن بدون روغن استفاده کنید. سرخ کن و هواپز یک کار مشابه را انجام می دهند ولی در عین حال با یکدیگر تفاوت هایی دارند. برای انتخاب بهتر هواپز می توانید مقاله راهنمای خرید بهترین هواپز را بخوانید.

برای اینکه کیفیت پخت در دستگاه شما کاهش پیدا نکند باید تمیز کردن سرخ کن بدون روغن را جدی بگیرید. در این مقاله ما به شما کمک می کنیم تا با روش های ساده و کارآمد، دستگاه سرخ کن خود را به خوبی تمیز کنید. پس با ما همراه باشید تا بتوانید عمر دستگاه را افزایش دهید.

اصول و مراحل تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

روش های پاک سازی و رعایت اصول شستن سرخ کن به شما کمک می کند که دستگاه تان عمر بیشتری داشته باشد و غذا ها با کیفیت بهتری در آن آماده شوند. همچنین باعث بهداشت غذا ها و جلوگیری از بوی بد و نامطبوع می شود.

نکاتی برای تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

در نتیجه پس از خرید سرخ کن و استفاده طولانی مدت از دستگاه، باید به فکر تمیز کردن آن باشید. اگر تازه از سرخ کن بدون روغن استفاده کرده اید و اکنون داغ است، صبر کنید تا حرارت آن از بین برود و تمیز کردن را شروع کنید. به طور کلی برای تمیز کردن سرخ کن لازم است که چند مرحله زیر را انجام دهید.

  • برای شروع تمیز کردن وسایل برقی، ابتدا دستگاه را از برق بیرون بکشید.
  • در سرخ کن را باز کرده و دستگاه را با آب و مایع ظرفشویی پر کنید، بگذارید مواد چند دقیقه در سرخ کن باقی بماند.
  • در این مرحله از تمیز کردن سرخ کن بدون روغن باید از یک اسفنج بسیار نرم استفاده کنید تا باعث آسیب به سرخ کن نشود و در عین حال چربی ها را پاک کند. برای اطمینان از تمیز شدن بخش های داخلی می توانید از مسواک هایی با سر نرم نیز استفاده کنید.
  • قبل از استفاده دوباره از سرخ کن اجازه بدهید که رطوبت آن به طور کامل خشک شود، زیرا در صورت مرطوب بودن ممکن است از لحاظ ایمنی خطرناک باشد.
  • سطح بیرونی سرخ کن بدون روغن را با دستمال مرطوب تمیز کنید.
  • بعد از تمیز کردن دستگاه تا زمان خشک شدن کامل، از آن استفاده نکنید.

نکاتی برای تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

بعد از خرید بهترین سرخ کن های بدون روغن باید پاکسازی آن را جدی بگیرید تا بتوانید مدت زمان بیشتری از دستگاه استفاده کنید. در هنگام تمیز کردن سرخ کن توجه داشتن به یک سری نکات کار شما را راحت تر می کند، در ادامه به این موارد اشاره می کنیم:

  • قبل از شروع تمیز کردن، دستگاه را از برق خارج کنید.
  • بهتر است همیشه از وسایلی مانند کاغذ های پوستی استفاده کنید زیرا در این صورت تمیز کردن سرخ کن بدون روغن برای شما راحت تر خواهد بود.
  • در صورتی که عمق چربی های سرخ کن شما زیاد است می توانید دستگاه را مدتی در ترکیب آب جوش و مایع ظرفشویی نگه دارید.
  • از ترکیب های مناسب برای رفع چربی می توان به استفاده از قرص ماشین ظرفشویی و اسپری از بین برنده چربی اشاره کرد. در استفاده از این مواد لازم است به این نکته دقت کنید که این مواد باید برای مدتی روی چربی بمانند و سپس شسته شوند.
  • تمام روش هایی که برای تمیز کردن سرخ کن با آب، مایع ظرفشویی و سایر مواد تمیز کننده گفته می شود فقط باید برای سبد سرخ کن مورد استفاده قرار گیرد و سطح بیرونی و بقیه قسمت های سرخ کن را با این مواد تمیز نکنید زیرا به آنها آسیب وارد می شود.

نحوه تمیز کردن سرخ کن با سرکه یا جوش شیرین

یکی از راهکارهای کاربردی تمیز کردن سرخ کن، استفاده از سرکه است. استفاده از سرکه بوی ناخوشایند سوختگی را از بین می برد و چربی ها را پاک می کند. برای این کار ابتدا سرکه را روی یک پارچه تمیز بریزید و بخش های داخلی سرخ کن را با آن تمیز کنید، سپس با یک پارچه دیگر، سرکه اضافه را پاک کنید.

از روشن کردن دستگاه همراه با سرکه خودداری کنید، مگر اینکه این کار در دفترچه راهنما توسط سازنده پیشنهاد شده باشد. شما برای تمیز کردن بهتر سرخ کن بدون روغن، باید دستگاه را پس از هر بار استفاده خاموش کنید و اجازه دهید سرخ کن به صورت کامل خنک شود، سپس قطعات قابل جدا شدن را شسته و بدنه را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

علاوه بر سرکه، جوش شیرین نیز همیشه به عنوان یکی از مواد کمک کننده در نظافت وسایل خانه استفاده می شود. جوش شیرین دشمن چربی هاست و با ترکیب جوش شیرین و آب می توان چربی ها را از بین برد. اگر در استفاده از این روش، دستگاه را با مسواک نرم یا اسفنج بشویید کار شما راحت تر خواهد بود و جواب بهتری می گیرید.

نحوه تمیز کردن سرخ کن با سرکه یا جوش شیرین

فروشگاه اینترنتی فرفره

شستن سرخ کن با بوراکس

بوراکس یک ماده تمیز کننده مانند جوش شیرین می باشد که می توانید برای تمیز کردن سرخ کن بدون روغن از آن استفاده کنید. این ماده که برای مصارف آزمایشگاهی نیز استفاده می شود می تواند در تمیز کردن به شما کمک کند.

برای تمیز کردن سرخ کن با بوراکس لازم است به مقدار مورد نیاز، با ترکیب آب و بوراکس خمیر درست کنید، سپس خمیری که آماده شده است را در سبد سرخ کن و بخش های داخلی آن به دقت پخش کنید. اجازه دهید خمیر 5 دقیقه روی دستگاه بماند تا بتواند به خوبی چربی ها را پاک کند.

در ادامه قبل از خشک شدن خمیر آن را با یک پد یا دستمال تمیز پاک کنید و سپس با آب فراوان بشویید. بعد از اینکه سرخ کن بدون روغن به صورت کامل تمیز شد، دستگاه را با دقت با دستمال کاغذی یا دستمال نرم خشک کنید.

توجه کنید که از بوراکس خشک می توان به جای جوش شیرین نیز استفاده کرد. برای استفاده از بوراکس خشک ،پودر آن را داخل سرخ کن بریزید و اجازه دهید پودر به مدت 24 ساعت باقی بماند تا بوهای بد را از بین ببرد، سپس آن را کامل با آب بشویید و با دستمال خشک کنید.

هر چند وقت یکبار باید سرخ کن بدون روغن را تمیز کنیم؟

مهم ترین نکته در تمیز کردن سرخ کن بدون روغن، مداومت در انجام این کار است. برای اینکه سرخ کن به درستی کار کند باید آن را به طور منظم تمیز کنید و همیشه دقت داشته باشید که غذاهای سوخته در آن باقی نماند. اگر که تمیز کردن سرخ کن را برای مدت طولانی به تعویق بیندازید، پاک کردن غذاهای مانده و چسبیده در آن سخت تر خواهد شد.

البته در صورتی که زمان شما محدود است و نمی توانید این کار را به صورت مستمر انجام دهید، بهتر است از کاغذهای پوستی استفاده کنید، زیرا در این صورت سرخ کن بدون روغن، مدت زمان بیشتری تمیز می ماند. همچنین، شما می توانید قبل از هر بار استفاده، از تمیز بودن دستگاه مطمئن شوید تا از باقی ماندن تکه های غذا و سوختن آن ها جلوگیری کنید.

هر چند وقت یکبار باید سرخ کن بدون روغن را تمیز کنیم؟

اصول تمیز کردن المنت گرمایشی سرخ کن بدون روغن

مهم ترین نکته در تمیز کردن المنت های گرمایشی سرخ کن بدون روغن، این است که مطمئن باشیم سرخ کن خنک و خاموش است. برای این کار، محلولی از جوش شیرین و آب تهیه می کنیم و المنت ها را در آن قرار می دهیم، پس از انجام این کار می توان المنت ها را به راحتی تمیز کرد.

بعد از پایان این مرحله با دستمال، حوله یا اسفنج نرم، محلول را از روی المنت پاک کنید. دقت داشته باشید در هنگام تمیز کردن سرخ کن بدون روغن این بخش از لحاظ ایمنی بسیار مهم است و باید بدانید، بعد از تمیز کردن المنت ها بلافاصله از سرخ کن استفاده نکنید، زیرا مرحله خشک کردن المنت باید به خوبی انجام شود.

خلاصه ای از مقاله نحوه تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

تمام وسایل برقی آشپزخانه برای اینکه عمر طولانی تری داشته باشند و سالم بمانند باید هر چند وقت یک بار تمیز شوند. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی فرفره، به بررسی روش های تمیز کردن سرخ کن بدون روغن پرداختیم تا به شما کمک کنیم استفاده بهتری از این وسیله داشته باشید.

ما ابتدا به اصول پایه تمیز کردن سرخ کن اشاره کردیم و توضیح دادیم که چگونه می توانید این کار را به درستی و بدون آسیب به دستگاه انجام دهید. سپس، به نکات مهمی پرداختیم که باید هنگام تمیز کردن این وسیله به آنها توجه کنید.

در بخش پایانی مقاله، روش های مؤثری برای پاک سازی و جرم گیری سرخ کن معرفی شد که به شما کمک می کند تا دستگاه خود را به بهترین شکل تمیز نگه دارید. اگر می خواهید از وسایل آشپزخانه خود به خوبی نگهداری کنید تمیز کردن آنها را با دقت انجام دهید، برای این کار توصیه می کنیم مقاله مرتبط با این موضوع با عنوان جرم گیری چای ساز را نیز مطالعه کنید.

رضا صنعتی

فارغ التحصیل کارشناسی کامپیوتر اما علاقه‌مند به حوزه های بازاریابی، فروش و دیجیتال مارکتینگ. 👨‍💻

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
DMCA.com Protection Status