آموزش و ترفند فرفره

معرفی 11 تا از بهترین آنتی ویروس های رایگان ویندوز و کامپیوتر

در سال های اخیر به دلیل وجود حفره های امنیتی در سیستم عامل ویندوز، ضررهای مالی و اطلاعاتی گسترده ای به کاربران تحمیل شده است. در سال 2020 خسارت ناشی از باج گیری اینترنتی به میزان 20 میلیارد دلار برآورد شده است. همین عدد نشان می دهد که روزبه روز تعداد افراد سودجو که می خواهند از اطلاعات شما برای اهداف شوم خود استفاده کنند، در حال افزایش است.

در موارد دیگر ممکن برخی ویروس ها نیز با انجام عملیات پردازشی سنگین، عملکرد روان سیستم را مختل کنند. در این وضعیت حتی اگر کاربر هیچ گونه برنامه را اجرا نکرده باشد، باز هم منابع سیستم به طرز عجیبی اشغال می شوند.

اما نکته جالب این است که با نصب آنتی ویروس رایگان ویندوز نیز می توان تا حد زیادی این حفره های امنیتی را پوشش داد. شما نیاز به صرف هزینه هنگفت برای ایمنی اطلاعات خود ندارید. فقط کافی است یکی از آنتی ویروس های رایگان معرفی شده در این مقاله را نصب کنید و از فضای امن ایجاد شده لذت ببرید.

نکات مهم برای نرم افزارهای آنتی ویروس

صرفا نصب نرم افزار آنتی ویروس رایگان ویندوز نمی تواند ایمنی اطلاعات شما را تضمین کند. نکات دیگری هستند که کاربر باید آنها را رعایت کند. مثلا ترکیب Firewall ویندوز با یک آنتی ویروس می تواند ایمنی سیستم شما را چند برابر کند.

فایروال با رصد کردن ترافیک ورودی و خروجی شبکه، از دسترسی منابع غیرمجاز به سیستم جلوگیری می کند.

از دیگر مواردی که باید به آن دقت کنید، نصب نکردن دو یا تعداد بیشتر آنتی ویروس روی یک سیستم است. نصب چند آنتی ویروس می تواند سرعت عملکرد سیستم را بسیار کاهش دهد. بنابراین تنها یک آنتی ویروس رایگان کامپیوتر را روی سیستم خود نصب کنید.

در ادامه به بررسی سایر نکات می پردازیم.

اسکن در زمان واقعی

اسکن در زمان واقعی، یعنی سیستم به طور خودکار در صورت مشاهده بدافزار آن را شناسایی کند؛ سپس به شما اطلاع دهد تا در صورت لزوم آن را حذف کنید. فرض کنید یک فلش مموری به سیستم خود متصل کرده اید و می خواهید از اطلاعات آن استفاده کنید. با ورود به فلش مموری، آنتی ویروس رایگان ویندوز فرایند اسکن خودکار را شروع می کند.

یعنی بدون فرمان کاربر، فرایند جستجو را آغاز می کند. این موضوع شامل وب سایت ها و لینک ها نیز می شود. اگر آنتی ویروس شما با وب سایت یا لینک مشکوک برخورد کند، بلافاصله به کاربر هشدار می دهد. اکنون این شما هستید که می توانید قابلیت اسکن در زمان واقعی را فعال یا غیر فعال کنید.

عملکرد روان

یکی از دغدغه های کاربران افت سرعت سیستم آنها، هنگام فعالیت آنتی ویروس رایگان ویندوز است. برخی آنتی ویروس ها علاوه بر نقاط مثبت، معایبی نیز دارند. شاید بتوان از کند شدن سرعت سیستم در هنگام انجام اسکن چشم پوشی کرد؛ اما کاهش سرعت کلی سیستم، آن هم در حالت عادی قطعا کاربر را کلافه می کند.

فروشگاه اینترنتی فرفره

قبل از نصب آنتی ویروس، سخت افزار سیستم خود را ارزیابی کنید. در صورتی که منابع آن محدود است، از نصب آنتی ویروس های سنگین روی سیستم عامل، خودداری کنید.

به روزرسانی خودکار

اگر پس از خرید لپ تاپ یک آنتی ویروس روی آن نصب کردید، حتما گزینه به روز رسانی خودکار را برای آن فعال کنید. کمپانی سازنده آنتی ویروس به طور روزانه در حال رصد کردن انواع بدافزار هستند. آنها به طور مداوم با فهرست متنوعی از ویروس های کامپیوتری سروکار دارند.

در نتیجه این کمپانی ها بی وقفه در حال به روز رسانی پایگاه داده ویروس یاب های خود هستند. با فعال کردن به روزرسانی خودکار، آنتی ویروس شما به جدیدترین روش های مقابله با بدافزارهای اخیر مجهز می شود.

از دیگر دلایل این موضوع، می توان به حفره های امنیتی موجود در خود آنتی ویروس نیز اشاره کرد. پس از نصب آنتی ویروس رایگان کامپیوتر، ممکن است این برنامه ها دارای باگ نرم افزاری باشند. به روزرسانی خودکار می تواند این حفره های امنیتی را مسدود کند.

سازگاری با سیستم عامل های مختلف

یکی از نکاتی که باید به آن دقت، توانایی آنتی ویروس بدون توجه به نوع پلتفرم است. یک آنتی ویروس باید بتواند روی همه پلتفرم ها عملکرد مناسبی داشته باشد.

اهمیت این موضوع زمانی است که بدافزارها می خواهند از طریق ایمیل یا سایر راه های ارتباطی به دستگاه شما نفوذ کنند. حالا اگر شما بخواهید ایمیل مدنظر را از طریق هر پلتفرم باز کنید، امکان ورود بدافزار به سیستم شما وجود دارد.

یک آنتی ویروس باید علاوه بر سیستم عامل ویندوز، در سایر پلتفرم ها نیز عملکرد درخشان نشان دهد.

بهترین آنتی ویروس های رایگان کامپیوتر و ویندوز

اکنون که به نکات مهم نرم افزارهای ویندوز پی بردیم، وقت آن رسیده است که بهترین آنتی ویروس های رایگان را معرفی کنیم. هر کدام از نرم افزارهای زیر می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

اینکه کدام نرم افزار را انتخاب کنید، تا حدودی به نوع سخت افزار شما و حجم پردازشی آنتی ویروس مدنظر بستگی دارد. تعامل ساده نیز فاکتور مهمی است که می تواند در تصمیم شما نقش مهمی ایفا کند.

آنتی ویروس رایگان ویندوز
بهترین آنتی ویروس های رایگان کامپیوتر و ویندوز

 آنتی ویروس Avast

با بیش از 35 سال سابقه در زمینه تامین امنیت سیستم عامل، Avast را می توان از پیشگامان این حوزه دانست.

این برنامه با قابلیت اسکن در زمان واقعی، انواع ویروس ها و بد افزارها را فورا شناسایی می کند. از دیگر نقاط قوت Avast می توان به اسکن هوشمند اشاره کرد. بررسی مداوم برای نرم jفزارهای قدیمی شده و افزونه های مشکوک مرورگرها، راه نفوذ بدافزارها را می بندد.

این برنامه، تمهیدات امنیتی مانند بررسی رمزهای وای فای برای اطمینان از قوی بودن آنها را نیز انجام می دهد. از نکات جالب Avast، رمزگذاری داده های کاربر برای مقابله با باج گیرها است.

اینها صرفا بخشی از قابلیت های این نرم افزار رایگان هستند. در صورتی که کاربر می خواهد همه قابلیت های Avast را داشته باشد، می تواند یک اشتراک ماهیانه خریداری کند.

 آنتی ویروس Adware

پس از خرید لپ تاپ، انتخاب آنتی ویروس رایگان کامپیوتر می تواند چالش برانگیز باشد. نرم افزار Adware بنابر چندین دلیل می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

نسخه رایگان نرم افزار Adware، از شما در برابر انواع بدافزار و جاسوس افزار محافظت می کند. همانطور که از نام نرم افزار مشخص است، از اجرای تبلیغات مزاحم نیز جلوگیری می کند. در واقع همین موضوع، نقطه قوت این آنتی ویروس است.

همانند سایر آنتی ویروس های قوی، Adware نیز اسکن در زمان واقعی را نیز انجام می دهد. همین قابلیت از نفوذ نرم افزارهای مخرب هنگام جستجو در اینترنت و دانلود، جلوگیری می کند.

جدا از تمهیدات امنیتی ویژه، کاربر می تواند در زمان دلخواه، اسکن دستی خود را انجام دهد. اسکن دستی را می توانید به صورت فوری یا کامل انجام دهید. گفتنی است که اسکن کامل زمان بیشتری می گیرد.

جالب است بدانید این نرم افزار به قابلیت Gaming Mode نیز مجهز است. با این قابلیت، هنگام بازی کردن، اعلان های مربوط به آنتی ویروس را مشاهده نخواهید کرد.

 آنتی ویروس AVG

از دیگر نام های آشنا در زمینه حفاظت در برابر انواع ویروس ها، کرم ها و بدافزارها، نرم افزار AVG است. اگر به دنبال آنتی ویروس رایگان ویندوز هستید و می خواهید بعد از حذف یک فایل، امکان ریکاوری کردن آن وجود نداشته باشد، از نرم افزار AVG استفاده کنید.

قابلیت هایی مانند اسکن در زمان واقعی، محافظت در برابر ایمیل فیشینگ را می توان از نقاط قوت این محصول دانست. این نرم افزار همچنین رفتارهای برنامه ها را رصد می کند تا در صورت مشاهده مورد مشکوک، برنامه گفته شده را محدود کند.

اسکن هوشمند را نیز به فهرست قابلیت های AVG اضافه کنید. اسکن خود را زمان بندی کنید تا در زمانی که خارج از خانه هستید، این نرم افزار عملیات شناسایی و نابودی ویروس ها را انجام دهد.

این آنتی ویروس رایگان ویندوز به قابلیت به روزرسانی خودکار نیز مجهز بوده و تاثیر چندانی بر سرعت عملکرد سیستم ندارد. نرم افزار AVG همچنین می تواند برنامه هایی که سبب کند شدن سیستم شما می شوند را شناسایی و به شما معرفی کند.

تعامل ساده نیز یک نقطه قوت AVG محسوب می شود. حال ممکن است در کنار این قابلیت ها، گاهی ناچار به مشاهده اعلان های تبلیغاتی این برنامه باشید.

 آنتی ویروس Avira

نمی توان یک فهرست از آنتی ویروس رایگان ویندوز تهیه کرد و از نام نرم افزار Avira غافل شد. با قابلیت اسکن در زمان واقعی، فلش مموری خود را باز کنید و بقیه کار را به Avira بسپارید.

این نرم افزار با قابلیت شناسایی تهدید cloud-based، می تواند تهدیدات بالقوه را نیز پیش بینی کند. از دیگر ویژگی های نرم افزار Avira می توان به مسدود کردن وب سایت ها و لینک ها مشکوک در ایمیل ها اشاره کرد.

برخی برنامه های غیرضروری هستند که سرعت سیستم را کاهش می دهند، نرم افزار Avira آنها را شناسایی و از اجرای آنها جلوگیری می کند. در برخی موارد، تبلیغ کنندگان می خواهند با اسکریپت های خود، از تجربه شخصی شما سردرآورند. این آنتی ویروس با مسدودسازی آنها نیز مانع نقض حریم خصوصی کاربر می شود.

اگر نگران هستید که بعد از حذف یک فایل، امکان ریکاوری آن فایل وجود دارد، خبر خوش این است که نرم افزار Avira می تواند اطلاعات شما را طوری حذف کند که هیچ گونه ردی از آن باقی نماند. از دیگر نقاط قوت این برنامه، می توان به تعامل ساده و سبک بودن پردازش اشاره کرد.

اگر سرعت اینترنت شما به روزرسانی آنتی ویروس را با مشکل مواجه کرده است، بهتر است با مطالعه نحوه تغییر DNS ویندوز این مشکل را برطرف کنید.

آنتی ویروس Kaspersky

از دیگر نسخه های آنتی ویروس رایگان ویندوز که برای مدت طولانی امنیت کاربران را تامین کرده، نرم افزار Kaspersky است. این نرم افزار نیز مانند سایر آنتی ویروس های حرفه ای از قابلیت اسکن بلادرنگ پشتیبانی می کند. کاربر می تواند دو نوع اسکن فوری و کامل را برای جستجوی برنامه های مخرب انجام دهد.

نرم افزار Kaspersky قابلیت به روزرسانی خودکار نیز دارد. یعنی دیگر خیال شما از بابت بانک اطلاعاتی این ویروس یاب، آسوده خواهد بود. این آنتی ویروس رایگان ویندوز همیشه برنامه های کامپیوتر را بررسی می کند تا در صورت مشاهده مورد مشکوک، بلافاصله آن برنامه را محدود کند. البته این ارزیابی تنها به نرم افزارها محدود نمی شود و Kaspersky راه های نفوذ خود ویندوز را هم بررسی می کند.

بعد از نصب نرم افزار Kaspersky می توانید انتظار داشته باشد که میزان منابع پردازشی سیستم، چندان تغییر نکند.

آنتی ویروس Panda

بعد از اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 می توانید از آنتی ویروس رایگان Panda برای محافظت از سیستم خود کمک بگیرید. قابلیت هایی مانند اسکن بلادرنگ، تکنولوژی Cloud-Based برای شناسایی بدافزارها و تحلیل رفتار برنامه ها از نقاط قوت این نرم افزار هستند.

قابلیت های گفته شده می توانند دلیلی محکم برای نصب این آنتی ویروس رایگان ویندوز باشند. قابلیت اسکن USB نرم افزار Panda می تواند از ورود ویروس ها جلوگیری کند.

نکته جالب درباره این برنامه، پشتیبانی از زبان های گوناگون است که تعامل را بسیار آسان می کند. البته با رابط کاربری دوستانه Panda، هیچوقت سردرگم نمی شوید.

آنتی ویروس رایگان ویندوز
آنتی ویروس Panda

 آنتی ویروس ZoneAlarm

دیگر آنتی ویروس رایگان ویندوز ZoneAlarm است که در نسخه رایگان و پرمیوم ارائه می شود. لازم به گفتن است که نسخه رایگان این محصول نیز پارامترهای ضروری برای حفاظت از شما در برابر انواع بدافزار را دارد.

این نرم افزار یک Firewall قوی دارد که ترافیک شبکه را مانیتور می کند. هرگونه دسترسی غیرمجاز و مشکوک، از سمت این نرم افزار مسدود می شود. این موضوع برای کاربرانی که نگران امنیت سیستم های شبکه هستند، بسیار حائز اهمیت است. جالب است بدانید نه تنها داده های ورودی به سیستم، بلکه داده های خروجی از سیستم نیز بررسی می شوند.

البته لازم به یادآوری است که عملیات پایه، مانند حذف ویروس ها، نرم افزار جاسوسی و مقابله با تروجان ها نیز توسط ZoneAlarm انجام می شود. دلیل دیگری که این آنتی ویروس را به یک گزینه مناسب تبدیل می کند، اسکن بلادرنگ است. یعنی در مواقع مختلف، بدون دستور کاربر، عملیات جستجو برای بدافزارها و ویروس ها شروع می شود.

شاید شما می خواهید زمانی که در حال بازی هستید، اعلان های آنتی ویروس مزاحم شما نشوند. در این وضعیت کافی است حالت Game Mode آنتی ویروس ZoneAlarm را فعال کنید تا دیگر همه چیز در خفا انجام شود.

 آنتی ویروس Bitdefender

اگر به دنبال یک آنتی ویروس رایگان ویندوز هستید که پردازش آن برای سیستم آسان باشد، نرم افزار Bitdefender گزینه مناسبی است. این نرم افزار سبک می تواند وب سایت هایی که کلاهبرداری فیشینگ را انجام می دهند، مسدود کند. همین ویژگی، نسخه موبایل این نرم افزار را در فهرست بهترین آنتی ویروس های اندرویدی قرار داده است.

رصدکردن برنامه ها و مسدود کردن آنها در صورت لزوم، اسکن بلادرنگ و حالت Autopilot را می توان از نقاط قوت Bitdefender دانست. این آنتی ویروس در میان برنامه های تشخیص بدافزار، همیشه رتبه های بالا را به دست می آورد. جالب اینجاست برخلاف سایر نرم افزارهای رایگان، Bitdefender هیچ گونه تبلیغات اجباری را به کاربر نشان نخواهد داد.

آنتی ویروس رایگان ویندوز
آنتی ویروس Bitdefender

 آنتی ویروس TotalAV

در فهرست آنتی ویروس رایگان ویندوز، جای نرم افزار TotalAV نباید خالی باشد، آن هم به چند دلیل:

TotalAV به طور پیوسته در حال جستجوی بدافزارها و ویروس ها است. پس از شناسایی فورا آنها را حذف می کند. اما چیزی که این برنامه را مشهور کرده، توانایی آن در شناسایی نرم افزارهای جاسوسی است.

نکته دیگر راجع به این محصول، رابط کاربری ساده است که می تواند تجربه خوشایندی به کاربر ارائه دهد.

آنتی ویروس Malwarebytes

اگرچه نرم افزار Malwarebytes دارای نسخه پرمیوم است، اما توسعه دهندگان آن، یک نسخه رایگان نیز برای کاربران درنظرگرفته اند. این نسخه نیز دارای قابلیت های فراوانی از جمله اسکن دستی و حذف بدافزار است. دیگر خیال کاربر از بابت انواع ویروس، تروجان، نرم افزار جاسوسی و کرم ها آسوده خواهد بود.

در فروشگاه اینترنتی فرفره، کاربر می تواند کالای مدنظر خود را با ضمانت خریداری کند. کافی است محصول خود را جستجو کرده و پس از نهایی کردن اقلام مورد نیاز، خرید خود را نهایی کنید.

آنتی ویروس Windows Defender برای ویندوز

Windows Defender یک آنتی ویروس رایگان ویندوز است که شرکت مایکروسافت در ویندوز 10 و 11 خود به صورت پیش فرض تعبیه کرده است.

این نرم افزار ویندوز، به طور خودکار سیستم را اسکن می کند تا در صورت مشاهده هرگونه تهدید، اقدامات لازم را انجام دهد. برنامه گفته شده همچنین از قابلیت به روزرسانی خودکار نیز پشتیبانی می کند.

Windows Defender به طور هماهنگ با فایروال، امنیت اطلاعات شما در شبکه را تامین می کند. این برنامه محافظتی مایکروسافت، به طور پیوسته رفتار سایر برنامه ها را نظاره می کند. در صورت مشاهده هرگونه مشکل، نرم افزار مدنظر را مسدود می کند.

اگر هنگام جستجو در بین وب سایت های مختلف، با پیام مسدود شدن وب سایت روبه رو شدید، نگران نباشید. Windows Defender به آن وب سایت مشکوک شده و آن را مسدود کرده است.

انتخاب آنتی ویروس رایگان کامپیوتر

افراد سودجو از اطلاعات کوچکترین تراکنش های بانکی و حتی تصاویر و ویدیوهای شخصی افراد می توانند به عنوان اهرمی برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده کنند. همین موضوع می تواند انگیزه قوی برای درنظرگرفتن تدابیر امنیتی باشد. از طرف دیگر، همه ما امکان پرداخت دلاری برای آنتی ویروس ها و تامین هزینه های مربوط به آنها را نداریم.

پس بهترین گزینه برای ما، انتخاب آنتی ویروس رایگان ویندوز است. نرم افزارهای رایگان می توانند تا حد زیادی از نفوذ حمله های سایبری جلوگیری کنند. گفتنی است نکاتی مانند به روز رسانی سریع نرم افزار آنتی ویروس، انتخاب رمز عبور قوی و آشنایی عمومی با حمله های فیشینگ می تواند یک محافظت بی نقص را برای شما به ارمغان بیاورد.

ما در این مقاله سعی کردیم بهترین نسخه های رایگان آنتی ویروس های ویندوز را به همراه قابلیت های آنها معرفی کنیم.

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
DMCA.com Protection Status