نقد و بررسی

مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ، Apple watch بهتره یا Galaxy watch

ساعت هوشمند محبوب ترین گجت در سال های گذشته است که توانسته جایگاه مناسبی را در بین کاربران پیدا کند. از سال 2015 میلادی که اپل اولین ساعت هوشمند خود را به بازار عرضه کرد انقلابی در بازار دیجیتال به پا شد. اما شرکت سامسونگ کمی زودتر وارد این میدان شده بود و اکنون این دو شرکت بزرگ توانسته اند موفقیت های بسیاری را در این زمینه کسب کنند.

اپل واچ محصول اپل که با سیستم عامل WatchOS قابلیت های بسیاری مانند پیگیری فعالیت های ورزشی، ردیابی خواب، پرداخت بی سیم، اطلاع رسانی و پخش موسیقی را ارائه می دهد. گلکسی واچ ساعت هوشمندی از شرکت سامسونگ است که با سیستم عامل Tizen قابلیت های فراوانی را مثل ردیابی فعالیت های ورزشی، مانیتورینگ سلامت، اطلاع رسانی، پرداخت های بی سیم و پخش موسیقی را به کاربران ارائه می دهد.

اپل شهریور ماه در آخرین رویداد خود جدیدترین اپل واچ یعنی اولترا 2 را معرفی کرد. این محصول قیمت بالایی دارد که انتظار داریم امکانات و قابلیت های زیادی بسیاری داشته باشد. هفته ها قبل تر از این رویداد سامسونگ هم جدیدترین ساعت هوشمند خود را معرفی و از گلکسی واچ سری 6 کلاسیک رونمایی کرد. این دو ساعت هوشمند اختلاف قیمت بسیاری دارند اما رقیب یکدیگر به حساب می آیند. از آن جایی که انتخاب مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ کار بسیار سختی است در این مقاله می خواهیم شما را با گفتن تفاوت ها در انتخاب بهترین گزینه یاری کنیم.

ویژگی های اپل واچ

ویژگی های اپل واچ

اپل واچ یک ساعت هوشمند از شرکت اپل با طیف گسترده ای از قابلیت ها و امکانات است. برقراری تماس، ارسال پیام های متنی، خواندن ایمیل ها و گوش دادن به موسیقی از جمله قابلیت هایی است که خرید اپل واچ در اختیار کاربران قرار می گیرد. هدف اپل از تولید و عرضه این محصول کاهش زمان استفاده از صفحه نمایش گوشی بود. نسخه استاندارد اپل واچ با دو سایز 41 میلیمتری و 45 میلیمتری عرضه می شود.

تمامی سری ها دارای صفحه نمایش ارگانیک Retina LTPO به همراه یک حسگر نور مقابله با تابش هستند. کاربران می توانند با استفاده از میکروفون و بلندگوی داخلی اپل واچ بدون نیاز به گوشی به تماس های خود پاسخ دهند. پیام ها به سرعت روی مچ دست شما ظاهر شده و می توانید در کمترین زمان به آن ها پاسخ دهید. اپل در سیستم عامل خود نرم افزارهای ماشین حساب، فروشگاه اپل واچ، سلامت شنوایی، قطب نما، صفحه نمایش همواره روشن و غیره را ارائه کرده است. اگر بخواهیم در مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ ویژگی های اپل واچ را به طور مختصر بیان کنیم شامل موارد زیر می شوند:

  • طراحی جذاب با برخورداری از انواع رنگ ها و متریال
  • صفحه نمایش با کیفیت و بهره مند از تکنولوژی OLED
  • مجهز به پردازنده قدرتمند با عملکرد سریع
  • قابلیت پایش فعالیت های ورزشی و علائم سلامتی
  • امکان پرداخت بی سیم با Apple pay
  • اپلیکیشن های متنوع برای پخش موسیقی، پیام رسان و اطلاع از اعلانات
  • سازگاری و پشتیبانی بالا از سایر دستگاه های اپل

ویژگی های گلکسی واچ

به محض برقراری اتصال موفق گلکسی واچ به گوشی اندرویدی می توانید از این گجت برای شروع ضبط ویدیو و گرفتن عکس استفاده کنید. به لطف حسگرهای بسیار قوی امکان تشخیص سقوط به گلکسی واچ اضافه شده است. این قابلیت در صورت راه رفتن ناپایدار و از پا افتادن کاربر یک پیام برای افراد مشخص شده ارسال می کند یا با مرکز اورژانس تماس برقرار می کند.

گلکسی واچ مانند اپل واچ یک دستیار صوتی برای انجام فرمان ها دارد. Bixby دستیار صوتی سامسونگ است اما در برابر دستیار صوتی گوگل کارایی زیادی ندارد که خوشبختانه می توان این دستیار را با دستیار صوتی گوگل عوض کرد. با این محصول تنها با دو مرتبه چرخاندن مچ دست تماس های ورودی را بدون لمس صفحه رد کنید. با خرید ساعت هوشمند سامسونگ از ویژگی های زیر بهره مند می شوید:

  • برخورداری از طرح های متنوع، انواع سایزها و بندها
  • مجهز به صفحه نمایش با کیفیت و تکنولوژی Super AMOLED
  • داشتن پردازنده ای قدرتمند و سازگار با سیستم عامل پیشرفته Tizen
  • سازگاری بالا و قابلیت اتصال به تمامی گوشی های اندرویدی و سایر دستگاه های سامسونگ
  • انجام پرداخت های بی سیم با برخورداری از برنامه Samsung Pay
  • پیگیری دقیق و مانیتورینگ فعالیت های ورزشی و علائم سلامت
  • قابلیت های هوشمند ردیابی خواب
  • دستیار صوتی
  • هماهنگی بالا با سایر اپلیکیشن های سامسونگ

مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ از دو برند برتر اپل و سامسونگ

در ادامه از مقاله مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ قصد داریم ساعت های هوشمند دو غول بزرگ تولید کننده گجت یعنی اپل و سامسونگ را زیر ذره بین بگذاریم و مشخصاتی که برای کاربران اهمیت بیشتری دارد را مقایسه کنیم:

مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ از دو برند برتر اپل و سامسونگ
creadit by phonearena.com

طراحی و ساختار

بزرگترین تفاوت در مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ را باید در طراحی این دو محصول جست. اپل واچ ها صفحه ای مستطیل شکل با لبه هایی گرد دارند اما گلکسی واچ ها از همان ظاهر سنتی گرد برخوردار هستند. البته این را هم در نظر بگیرید که جدیدترین گلکسی واچ از ظاهر مربعی بهره می برد. با تفاوت گفته شده اگر ظاهر نوستالژی ساعت ها یعنی قاب گرد را می پسندید بدون شک باید به سراغ گلکسی واچ بروید.

فروشگاه اینترنتی فرفره

صفحه ساعت اپل به شکل مستطیل طراحی شده که لبه های منحنی و گرد جذابیت آن را دو چندان کرده است. معمولا اپل واچ ها از جنس آلومینیوم و استیل به رنگ های طلایی، نقره ای یا خاکستری هستند. بندهای این محصول قابل تعویض هستند و کاربران طبق نظر و سلیقه خود می توانند از بندهای با طرح ها و رنگ های مختلف استفاده کنند.

گلکسی واچ ها بدنه ای از جنس فلز و پلاستیک دارند که از کیفیت و زیبایی بالایی برخوردار است. صفحه نمایش این محصول از Super AMOLED با کیفیت و وضوح بالا است که می تواند تصاویر را روشن و زیبا نمایش دهد. گلکسی واچ تعدادی دکمه برای اجرای فرمان ها در اختیار کاربران قرار داده است. کاربرانی که قاب چرخشی را می پسندند باید به سراغ مدل کلاسیک این محصول بروند. این حلقه دوار کنترل است که با چرخاندن یا فشار آن می توانید به منوها و عملکردهای آن ها دسترسی پیدا کنید. بندهای Apple watch یا Galaxy watch قابل تعویض اند و شما می توانید از بندهای مختلف با رنگ های متنوع استفاده کنید.

تفاوت اپل واچ و گلکسی واچ در قابلیت ها و ویژگی ها

وقتی قصد خرید ساعت هوشمند را دارید در مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ باید ویژگی هایی که باعث تمایز مدل های موجود در بازار می شوند را مورد بررسی قرار دهید. اپل واچ و گلکسی واچ ها طیف گسترده ای از امکانات هیجان انگیز را در دل خود جای داده اند. اگر پایش فعالیت های ورزشی و اطلاعات سلامتی برایتان اهمیت دارد حتما به سراغ ساعت های هوشمند سامسونگ بروید.

Apple watch یا Galaxy watch برای اتصال از Wi-Fi، بلوتوث و NFC برای پرداخت های موبایل و LTE برای داده ها استفاده می کنند. همچنین ازGPS برای ردیابی دقیق موقعیت مکانی و نشان دادن مسیر پیاده روی برخوردار هستند. طرفداران محصولات اپل قطعا با دستیار صوتی Siri آشنایی دارند. این دستیار صوتی در اپل واچ می تواند فرمان های شما را به سرعت انجام دهد.

بررسی گلکسی واچ 7، معرفی جدیدترین ساعت هوشمند سامسونگ

طراحی و صفحه نمایش

جدیدترین محصول گلکسی واچ و اپل واچ هر دو نمایشگری نسبتا بزرگ و تقریبا مربعی شکل دارند. نمایشگر گلکسی واچ 47 میلی متر است اما اپل واچ جدید یعنی اپل واچ اولترا نمایشگر بزرگتری دارد. اپل واچ اولترا عرضی در حدود 47 میلی متر و طولی برابر 49 میلی متر دارد. در مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ این تفاوت ظاهر به چشم نمی آید اما وقتی این دو محصول کنار هم قرار می گیرند این تفاوت کاملا محسوس است.

طول بیشتر اطلاعات بیشتری از برنامه ها را نمایش می دهد. گلکسی واچ و اپل واچ در رنگ های اصلی و عام پسند به بازار عرضه شده اند اما اپل واچ از تنوع بیشتری برخوردار است. در اپل واچ با یک صفحه نمایش 1.7 یا 1.9 اینچی اولد روبرو هستیم که تا 1000 نیت روشنایی دارد. اما گلکسی واچ ها صفحه نمایش 1.3 یا 1.5 اینچی از نوع سوپر اولد دارند.

امکانات

اگر کارهای زیادی را با ساعت هوشمند خود انجام می دهید و یا موسیقی و پادکست های بسیاری را گوش می دهید بهتر است اپل واچ را برگزینید. جدیدترین گلکسی واچ 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی دارد اما اپل واچ از فضای دو برابر این مقدار بهره می برد یعنی 64 گیگابایت. البته برای اکثر افرادی که خواهان خرید ساعت هوشمند هستند فضای ذخیره سازی اولویت به حساب نمی آید و هر دو محصول تقریبا عملکرد یکسانی را ارائه می دهند.

مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ در سنسورهای به کار رفته بسیار جذاب است زیرا گلکسی واچ های جدید به دریایی از سنسور مجهز شده اند که خیلی بیشتر از سری جدید اپل واچ است. ساعت های هوشمند هر دو شرکت دارای سنسورهای حسگر نور محیط، شتاب سنج، ارتفاع سنج، حسگر الکتریکی قلب یا ECG، ژیروسکوپ، سنسور ضربان قلب نوری، سنسور اندازه گیری اکسیژن خون هستند که همگی عملکرد یکسانی را ارائه می دهند.

سنسوری که در مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ، گلکسی واچ را یک پله جلوتر می اندازد سنسور حسگر دما است این حسگر با دریافت لحظه ای دما در کنار سایر اطلاعات می تواند چرخه قاعدگی بانوان را پایش کند و به موقع هشدارهای لازم را بدهد. سنسور دیگر گلکسی واچ حسگر آنالیز امپدانس بیوالکتریکی است که وظیفه تشخیص متابولیسم، درصد آب و چربی در بدن را دارد. این حسگر در طول فعالیت های ورزشی می تواند مانند یک کمک مربی حتی زندگی روزمره شما را هم زیر نظر داشته باشد.

فرق پردازنده و عملکرد اپل واچ و گلکسی واچ

شاید در برندهای ارزان قیمت یا اقتصادی تولید کننده ساعت هوشمند خیلی انتظاری از پردازنده یا حافظه نداشته باشیم اما در مورد برندهای مطرح مانند اپل و سامسونگ اینگونه نیست. در واقع طبق راهنمای خرید اپل واچ پردازنده خوب عملکرد فوق العاده ساعت را به همراه دارد. در ساخت ساعت های جدید سامسونگ به سراغ پردازنده اگزینوس W930 رفته است که لیتوگرافی 5 نانومتری دارد. این پردازنده تاثیر بسیاری در مصرف بهینه باتری داشته است.

فرق پردازنده و عملکرد اپل واچ و گلکسی واچ
exhibit.tech

در ساعت های هوشمند اپل شاهد پردازنده Apple S8 هستیم که عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. با مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ متوجه خواهیم شد اپل واچ دارای پردازنده قدرتمند و بهینه است که می تواند عملکرد سریع و قابل اعتمادی را ارائه دهد. همچنین به لطف فناوری های پیشرفته از سرعت بالایی در اجرای برنامه ها برخوردار است.

باتری و عمر استفاده

گلکسی واچ و اپل واچ هر دو به باتری بزرگ و با دوامی مجهز شده اند اما باتری گلکسی واچ کمی بزرگتر از رقیب خود یعنی اپل واچ است. انرژی مورد نیاز جدیدترین گلکسی واچ یک باتری 590 میلی آمپر ساعتی است که نسبت به جدیدترین اپل واچ که باتری 564 میلی آمپر ساعتی دارد عملکرد بهتری را نشان داده است.

شرکت سامسونگ ادعا می کند که عمر باتری ساعت هوشمندش به لطف حالت پاور سیوینگ به 100 ساعت هم خواهد رسید. اپل هم ادعای مشابهی دارد و می گوید باتری ساعت هوشمندش با یک بار شارژ کامل در استفاده های معمولی 36 ساعت و در حالت Low Power Mode تا 72 ساعت دوام می آورد. البته بهتر است در مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ به این نکته توجه کنید که طول عمر باتری ساعت هوشمند به میزان استفاده وابسته است.

معرفی بهترین بازی ها برای انواع ساعت هوشمند

ضدآب و مقاومت در برابر خراشیدگی

در گلکسی واچ های جدیدتر در صفحه نمایش از کریستال یاقوت کبود بهره برده اند که مقاومت بالایی در برابر ضربه و خراش دارد. متاسفانه این کریستال در برابر ضربه و خراش در برخی آزمایش ها مقاومت چندان بالایی را از خود نشان نداده است. در واقع با مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ باید بگوییم از نظر عملکرد صفحه نمایش سامسونگ تلاش بهتری را برای ارائه کیفیت کرده است. گلکسی واچ با داشتن استانداردهای ضدآب و مقاومت بالا در برابر خراشیدگی به کاربران اجازه می دهد از این محصول در کنار فعالیت های ورزشی و روزانه خود استفاده کنند.

ضدآب و مقاومت در برابر خراشیدگی

اپل واچ های اولیه در برابر آب مقاومت زیادی نداشتند اما سری ها 6 به بعد می توانند در عمق 50 متر مقاومت خوبی را نشان دهند. در مدل های جدید تر مثل اپل واچ اولترا 2 کاربران می توانند آن را روی دست خود بسته و در استخر و دریا شنا کنند.

تنظیمات و شخصی سازی

با مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ فهمیدیم کاربران اپل واچ امکانات بسیاری برای شخصی سازی در اختیار دارند. این کاربران می توانند قابلیت ها و تنظیمات اپل واچ را طبق سلیقه و نیاز خود تغییر دهند و محیط کاربری را مطابق نظر خود سفارشی کنند.

گلکسی واچ هم امکانات بسیاری را برای تغییر تنظیمات و شخصی سازی ارائه می دهد. در واقع کاربران می توانند قالب ها، تصاویر صفحه نمایش و ویجت ها را تغییر دهند. این ویژگی باعث تجربه متفاوت افراد از ساعت هوشمند می شود و امکانات بسیاری را برای انعطاف پذیری و شخصی سازی در اختیار آن ها قرار می دهد.

ارتباط با دیگر دستگاه ها

اپل واچ تنها قادر است با سایر دستگاه های اپل مانند آیفون، مک و آیپد ارتباط برقرار کند. استفاده از اپل واچ برای گوشی های اندرویدی کمی دردسر و پیچیدگی هایی دارد که به شرایط گوناگون وابسته است. البته این نکته را هم در مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ باید بدانید که در صورت اتصال اپل واچ به گوشی اندرویدی نباید انتظار استفاده از تمامی امکانات آن را داشته باشید. اگر می خواهید اپل واچ را به گوشی اندروید خود وصل کنید باید به سراغ یک اپل واچ آنلاک سولار بروید. به طور کلی استفاده از اپل واچ در کنار یک گوشی اندروید خیلی منطقی به نظر نمی رسد.

گلکسی واچ ارتباط و هماهنگی بسیاری با برنامه و اکوسیستم سامسونگ دارد و این یعنی کاربران به راحتی می توانند با گوشی هوشمند سامسونگ و سایر دستگاه ها ارتباط برقرار کنند. در نتیجه این برقراری ارتباط اشتراک گذاری روان تر اطلاعات و تجربیات است. بهترین ساعت هوشمند سامسونگ با سایر دستگاه ها مثل گوشی اپل هم سازگار است. همچنین این ساعت هوشمند قابلیت اتصال به هدفون های بلوتوثی و دستگاه های صوتی را به عنوان یک دستگاه پخش کننده دارد.

مقایسه ساعت هوشمند سامسونگ و شیائومی از نقطه نظرهای مختلف

امنیت و حفاظت از اطلاعات

اپل در ساعت های هوشمند خود از تکنولوژی رمزنگاری و امنیتی پیشرفته برای امنیت اطلاعات کاربران استفاده می کند. همچنین کاربران با برخورداری از قابلیت قفل کردن صفحه و استفاده از اثر انگشت می توانند از دسترسی سایر افراد به ساعت خود جلوگیری کنند. خوشبختانه گلکسی واچ هم امنیت بالایی دارد و از قفل صفحه با رمز عبور، تشخیص چهره، حسگر اثر انگشت و حتی قفل با الگو هم پشتیبانی می کند. این امکانات باعث می شوند دسترسی های غیرمجاز تا حد زیادی کم و حریم خصوصی کاربران حفظ شود. جدا از این قابلیت ها سامسونگ به صورت مداوم به روزرسانی های منظم را برای تامین امنیت نرم افزاری ارائه می دهد.

قطعا شما هم می دانید که بکاپ گرفتن و داشتن یک نسخه از اطلاعات آن هم روی فضای ابری چقدر می تواند سودمند باشد. این نحوه ذخیره اطلاعات برای گلکسی واچ هم ممکن است. تنها کافی است از طریق تنظیمات ساعت خود مجوز بکاپ گیری را صادر کنید. با این قابلیت حتی در صورت ریست فکتوری بهترین ساعت هوشمند از نظر باتری هم می توانید به حساب کاربری سامسونگ بروید و از فایل بکاپ موجود برخوردار شوید.

در نهایت

همانطور که مشاهده کردید مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ کار خیلی ساده ای نیست و دقیق نمی توان گفت کدام محصول بهترین است. با این حال کمپانی سامسونگ توانسته ساعت های هوشمند خود را ارتقا بدهد و قابلیت های جذاب بسیاری را به آن اضافه کند. اما اپل همچنان بر سر مواضع خود مانده است و تغییرات زیادی را در ساعت هایش نمی بینیم تنها بخش های اندکی مانند تراشه تغییراتی را داشته اند. انتخاب بین این دو ساعت هوشمند بستگی به نیازها، سلیقه ها و محیط اطراف کاربران دارد. در زمان خرید ساعت هوشمند از فروشگاه اینترنتی فرفره نیازها، قابلیت ها، و طراحی مورد نیاز خود را بررسی کنید که بین Apple watch یا Galaxy watch شایسته ترین انتخاب را داشته باشید.

 

رضا صنعتی

فارغ التحصیل کارشناسی کامپیوتر اما علاقه‌مند به حوزه های بازاریابی، فروش و دیجیتال مارکتینگ. 👨‍💻

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
DMCA.com Protection Status