آموزش و ترفند فرفره

سیم کارت الکترونیکی (eSIM) ایی سیم در ایران

سیم کارت الکترونیکی (eSIM) در حال حاضر در کشور ایران فعال نیست. کاربران ایرانی نمی توانند از این قابلیت استفاده کنند. اما اگر قصد مسافرت به کشورهای دیگر را دارید، می توانید با پرداخت ریالی از داخل ایران، پلن های مختلف را خریداری کنید. این پلن ها با توجه به میزان اینترنت و مدت زمان اعتبار، قیمت گذاری می شوند.

در ادامه به بررسی بیشتر سیم کارت الکترونیکی (eSIM) و مزایای آن می پردازیم.

سیم کارت الکترونیکی چیست؟

سیم کارت الکترونیکی (eSIM) یک فناوری ارتباطی است که پیش زمینه استفاده از آن، وجود یک تراشه مخصوص در گوشی موبایل کاربر است. پس اگر این تراشه در گوشی شما وجود ندارد، نمی توانید از این تکنولوژی استفاده کنید. همین نکته را هنگام خرید گوشی موبایل درنظر داشته باشید. برخی گوشی های مدرن دارای این تراشه هستند.

این تراشه از راه دور قابل برنامه ریزی است. فقط کافی است یک طرح را از کمپانی های ارائه دهنده خدمات سیم کارت الکترونیک خریداری کنید. سپس تنظیمات آن را در گوشی خود وارد کنید. حالا می توانید از طرح های این سیم کارت الکترونیک استفاده کنید.

سیم کارت الکترونیکی چیست؟

تفاوت سیمکارت الکترونیکی با سیمکارت فیزیکی

هنگام تعویض سیم کارت فیزیکی، باید آن را از گوشی خارج کرده و سیم کارت جدید را وارد کنید. اما برای فعال یا تعویض سیم کارت الکترونیکی (eSIM)، شرکت موردنظر یک ایمیل حاوی کد QR برای شما می فرستد. با اسکن همان کد، دیگر شما می توانید تماس ها و اینترنت خود را بر اساس پلن خریداری شده از سوی آن شرکت تنظیم کنید.

نکته دیگری که سیم کارت eSIM را از رقیب سنتی خود متمایز می کند. امکان استفاده از چند پروفایل بر روی یک سیم کارت است. در سیم کارت فیزیکی کاربر برای هر اپراتور مخابراتی، یک سیم کارت فیزیکی مجزا نیاز دارد. استفاده از آن هم منوط به قراردادن سیم کارت در گوشی است. اما در سیم کارت الکترونیک، شما می توانید چندین پروفایل مختلف برای کارهای متفاوت و بیزنسی داشته باشید، و به راحتی بین آنها سوئیچ کنید.

سیم کارت فیزیکی را می توان به راحتی از گوشی خارج کرد. به همین خاطر در صورت سرقت گوشی، می تواند توسط اشخاص بدون صلاحیت استفاده شود. اما در صورت سرقت سیم کارت الکترونیک، کاربر می تواند از راه دور اطلاعات مربوط به آن را تغییر داده و آن را غیرفعال کند.

استفاده از سیم کارت فیزیکی آن هم هنگام سفر به کشورهای مختلف می تواند کمی خسته کننده باشد. این در حالی است که مسافر می تواند اطلاعات مربوط به اپراتور مقصد را در سیم کارت eSIM تایید کند. حال دیگر نیاز نیست با سفر به کشورهای مختلف، سیم کارت فیزیکی آن کشور خریداری شود.

قیمت سیمکارت الکترونیکی

قیمت سیمکارت الکترونیکی با توجه به پارامترهایی مانند میزان حجم اینترنت و مدت زمان اعتبار برآورد می شود. در حال حاضر قیمت یک پلن برای سیم کارت eSIM با حجم یک گیگابایت اینترنت، چیزی در حدود 9 دلار است. البته اگر حجم بیشتری خرید کنید، قطعا قیمت پلن مدنظر، به صرفه تر خواهد بود. برای نمونه شرکت airalo پلن 10 گیگابایت خود را با قیمت 55 یورو به فروش می رساند.

فروشگاه اینترنتی فرفره

اگر شما قصد دارید سیم کارت خود را بفروشید، بهتر است بدانید بسیاری از اطلاعات کاربر در سیم کارت ذخیره می شود. اطلاعاتی مانند شماره تلفن کاربر، کلیدهای رمزگذاری داده‌ها، اطلاعات حساب، کلیدهای امنیتی شخصی، لیست مخاطبین و پیام‌های متنی در سیم کارت شما ذخیره می شوند. بنابراین با پاک کردن سابقه سیم کارت، هرگونه راه نفوذ برای سواستفاده را از بین ببرید.

نحوه استفاده از eSIM

نکته اول در استفاده از سیم کارت الکترونیکی (eSIM)، مجهزبودن گوشی به تراشه آن است. بعد از این مرحله باید یک پلن خریداری کنید. کافی است در گوگل جستجو کنید تا با انواع حامل ها و طرح های آنها رو به رو شوید. پس از خرید پلن مدنظر، آن شرکت برای شما یک کد، ایمیل می کند. آن کد را اسکن کنید.

مزایا و معایب سیم کارت الکترونیکی یا eSIM

کاربران گوشی آیفون می تواندند به اپ Settings مراجعه کرده و گزینهCellular  را لمس کنند. سپس روی گزینه Add Cellular Plan ضربه بزنید و کد QR موجود در ایمیل را اسکن کنید. البته برخی حامل ها، یک اپ برای مدیریت پروفایل به کاربر می دهند که در این صورت کاربر می تواند میزان حجم اینترنت را هم مشاهده کند.

گاهی اوقات سیم کارت ممکن است به دلایل نامشخصی مسدود شود. در این وضعیت ناخوشایند، برخی روش های رفع مسدودی سیم کارت ایرانسل در خانه را امتحان کنید. اگر هم جواب نگرفتید، به نمایندگی های خدمات ایرانسل مراجعه کنید.

مزایا و معایب سیم کارت الکترونیکی یا eSIM

Esim به دلیل عدم استفاده از سیم کارت فیزیکی، برای گردشگران خارجی بسیار مفید است. کاربر می تواند چندین پلن را برای eSIM خود خریداری کرده و بین آنها سوئیچ کند.

این فناوری مانند سیم کارت فیزیکی فضا اشغال نمی کند. به همین دلیل کمپانی های سازنده تلفن همراه، می توانند از این فضا برای قراردادن باتری های بزرگ تر در گوشی استفاده کنند. از دیگر نکات مثبت eSIM، امنیت آن است. بالاخره این سیم کارت به صورت یک تراشه داخلی است که دسترسی به آن دشوار است.

از معایب سیم کارت الکترونیکی (eSIM)، می توان به عدم پشتیبانی آن توسط بسیاری از اپراتورها اشاره کرد. تعویض سیم کارت فیزیکی به راحتی انجام می شود، سیم کارت را از گوشی جدا می کنید و آن را در گوشی جدید قرار می دهید. اما انتقال داده های eSIM به گوشی جدید، فرایند پیچیده تری دارد. بیشتر گوشی ها به آسانی اجازه این کار را نمی دهند.

اگر در یک جغرافیای محدود، تعداد کمی اپراتور eSIM وجود داشته باشد، شما ناچار هستید از پلن های همین اپراتورها استفاده کنید. اگر هم بخواهید این پلن ها را به گوشی دیگری منتقل کنید، باز هم با دردسرهای بیشتر روبه رو هستید.

در فروشگاه فرفره، کاربر می تواند محصول مدنظر خود را جستجو کند. هنگام خرید محصول، اطلاعات تخصصی مربوط به آن را مطالعه کنید. پس از اطمینان از نتیجه، خرید خود را نهایی کنید.

راه‌ اندازی و خرید سیم کارت الکترونیکی در ایران

متاسفانه در حال حاضر سیم کارت الکترونیکی (eSIM) در ایران قابل استفاده نیست. هرچند برخی اپراتورها، آمادگی خود را برای ارائه خدمات آن اعلام کرده اند، اما تاکنون هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است.

راه‌ اندازی و خرید سیم کارت الکترونیکی در ایران

اگر شما می خواهید به یک کشور خارجی سفر کنید، می توانید سیم کارت الکترونیک را با پرداخت ریالی خرید کنید. این سیم کارت در بسیاری از کشورها قابل استفاده است.

اگر قصد سفر کردن به کشورهای دیگر را دارید، با فعال کردن NFC گوشی می توانید فاکتور خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن پرداخت کنید. فقط کافی است گوشی خود را در امتداد ترمینال مجهز به NFC بگیرید تا هزینه کالا پرداخت شود.

eSIM؛ دور از دسترس کاربران ایران

تاکنون هیچ گونه چشم اندازی از زمان ارائه این تکنولوژی به کاربران ایرانی مشخص نشده است. همین موضوع سبب می شود گردشگران خارجی، سیم کارت گردشگری را تهیه کنند. بیایید امیدوار باشیم تا در آینده ای نه چندان دور، این تکنولوژی در اختیار ایرانیان قرار گیرد.

اگر سیم کارت فیزیکی خود را روی گوشی قرار دادید اما هیچ نشانه ای در گوشی ظاهر نشد، می توانید روش های حل مشکل ‌ عدم شناسایی سیمکارت در گوشی را مطالعه کنید و مشکل خود را حل کنید.

سیم کارت eSIM در ایران

همانطور که در این مقاله به این موضوع اشاره شد، تکنولوژی eSIM در ایران فعال نیست. پس در ابتدا باید بستر این تکنولوژی در کشور فعال باشد. سپس باید بررسی کنید گوشی شما این تکنولوژی را دارد یا خیر.

این سیم کارت در حال حاضر برای نسخه های جدید آیفون، شیائومی، گوگل پیکسل و برخی اسمارت واچ ها تعبیه شده است. سپس می توانید یک پلن برای گوشی خود خرید کنید.

رضا صنعتی

فارغ التحصیل کارشناسی کامپیوتر اما علاقه‌مند به حوزه های بازاریابی، فروش و دیجیتال مارکتینگ. 👨‍💻

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
DMCA.com Protection Status