آموزش و ترفند فرفره

جیلبریک چیست؟ همه چیز درباره Jailbreak و مزایا و معایب آن

جیلبریک به کاربران اپل امکان کنترل بیشتری بر سیستم عامل و فایل های نصب شده می دهد همچنین سبب از بین بردن محدودیت های موجود در سیستم عامل IOS می شود. با Jailbreak کردن سیستم خود می توانید اپلیکیشن های رایگان و پولی آیفون که در اپ استور(App Store) بطور رسمی و استاندارد در دسترس نیستند را نصب و استفاده کنید. جیلبریک کردن آیفون مزایا و معایبی دارد؛ بهتر است قبل از انجام این عمل به آن ها توجه داشته باشید. در ادامه با فروشگاه اینترنتی فرفره همراه باشید تا شما را با تعریف، آموزش، مزایا و معایب Jailbreak آشنا کنیم.

جیلبریک چیست؟

جیلبریک عملی است که به واسطه آن می توانید از محدودیت هایی که شرکت اپل در سیستم عامل خود قرار داده، عبور کنید و به ویژگی های بیشتری روی iPhone ها دسترسی پیدا کنید.

شما بعد از خرید گوشی آیفون موظف هستید برای نصب اپ ها از اپ استور استفاده کنید، اما با عمل جیلبریک کردن روی آیفون تنها کافی ست در اینترنت با دریافت فایل و دانلود اپلیکیشن، آن را نصب کنید.

پس از اعمال جیلبریک بر روی دستگاه شما، تغییرات نرم افزاری در سیستم عامل iOS به وجود می آید که این تغییرات به شخصی سازی تلفن همراه شما کمک میکند به نحوی می توانید ظاهر و عملکرد گوشی را بر اساس نیاز های خود تنظیم کنید.

جیلبریک
جیلبریک چیست؟

مزایا جیلبریک کردن

جیلبریک مزایای خاص خود را دارد که کاربران را به سمت آن سوق می دهد. در ادامه، به بررسی این مزایا خواهیم پرداخت.

  • حذف برنامه های پیش فرض آیفون: iOS امکان حذف بعضی از برنامه های پیش فرض که نیاز به فضای زیادی دارند مانند Games Center را به کاربران نمی دهد. با عمل Jailbreak این مشکل رفع خواهد شد.
  • انتقال فایل ها با بلوتوث: پس از جیلبریک، می توانید مانند سایر گوشی های اندرویدی، بلوتوث آیفون خود را فعال کرده و فایل های خود را به دستگاه های دیگر منتقل کنید.
  • سفارشی کردن دستگاه: می توانید کنترل بیشتری بر روی ظاهر گوشی داشته باشید. مثلا فونت، تم و آیکون ها را با سلیقه شخصی خود تغییر دهید.
  • دسترسی به انواع برنامه ها: پس از جیلبریک آیفون، محدودیت ها برداشته می شود و می توانید مانند گوشی های اندرویدی، برنامه های دلخواه تان را از منابع مختلف دانلود و نصب کنید.

معایب جیلبریک کردن

در ادامه معایب و خطرات Jailbreak بررسی می شود و باید به آن ها توجه بیشتری داشته باشید.

  • غیر فعال کردن آپدیت خودکار: پس از انتشار نسخه جدید iOS، آیفون های معمولی به طور خودکار به روز رسانی می شوند اما این روند در آیفون های جیلبریک شده صورت نمی گیرد. توجه داشته باشید که فعال بودن آپدیت آیفون و بررسی مشکلات احتمالی گوشی شما را در برابر فایل های مخرب ایمن خواهد کرد.
  • عاملی برای ورود ویروس ها: عمل جیلبریک امنیت دستگاه را کاهش می دهد. همچنین این امر موجب ورود ویروس ها و بدافزار به آیفون می شود. این گوشی ها به راحتی هدف هک قرار می گیرند.
  • کندی و هنگ کردن: این عمل سبب از کار افتادن و هنگ کردن بعضی نرم افزارها خواهد شد. عدم برقراری تماس یکی دیگر از مشکلاتی است که دستگاه با آن مواجه می شود.
  • لغو گارانتی آیفون: با خرید گوشی موبایل یک ضمانت نامه به کاربر ارائه می شود. اما پس از اعمال Jailbreak بر روی گوشی، این گارانتی باطل می گردد. در صورت کند شدن و دیگر مشکلات دستگاه، مراکز معتبر تعمیر آن را نخواهند پذیرفت.

بایدها و نبایدهای جیلبریک کردن آیفون

  • Jailbreak کردن آیفون، این امکان را به شما می دهد تا اپ ها و بازی های پولی را به وسیله برنامه های دیگر دانلود و نصب کنید.
  • اگر با محیط های ترمینال و سایر ابزار های خط فرمان آشنا هستید و کار با آن ها را می دانید، گوشی خود را جیلبریک کنید. در غیر این صورت ریسک نکنید.
  • قبل از جیلبریک کردن، حتما از اطلاعات خود backup )نسخه پشتیبان( بگیرید؛ زیرا ممکن است نیاز به ریست فکتوری آیفون داشته باشید و در این صورت، تمامی اطلاعات و داده های شما از بین خواهد رفت.
  • قبل از جیلبریک کردن آیفون، تحقیقات لازم را انجام دهید و از خطرات احتمالی آگاه شوید تا تصمیمی مطمئن بگیرید.
  • آیفون در حالت عادی عملکرد مطلوبی دارد. اگر با سیاست هایی که شرکت اپل در دستگاه های خود به کار گرفته، مشکلی ندارید؛ نیازی به جیلبریک نیز نخواهید داشت.
  • در گوشی های جیلبریک شده، مصرف باتری تا حد زیادی افزایش می یابد و این سبب آسیب دیدن دستگاه شما می شود.

آموزش جیلبریک بدون سیستم مک و کامپیوتر

اعمال جیلبریک در گوشی های آیفون، با عبور از چند لایه امنیتی امکان پذیر است. معمولا برای این کار از کامپیوتر استفاده می شود. علاوه بر سیستم مک و ویندوز، می توان جیلبریک را به طور مستقیم از طریق گوشی به کمک اپلیکیشن ها انجام داد. این برنامه ها مخصوص برای iOS های 14 تا 16 هستند. خوب است بدانید که برای جیلبریک کردن، دو روش اصلی وجود دارد: tethered و untethered. در روش tethered، حتماً باید گوشی را به کامپیوتر متصل کنید، در حالی که در روش untethered، مراحل جیلبریک به طور کامل از روی گوشی موبایل و بدون نیاز به کامپیوتر انجام می شود.

جیلبریک
آموزش جیلبریک بدون کامپیوتر

جیلبریک کردن با Zeon Jailbreak Tool

یکی از ابزار های Jailbreak کردن آیفون یا آیپد،Zeon است. این اپلیکیشن با کمک استخراجگر های داخلی، فرایند جیلبریک کردن را بر روی دستگاه های مختلف انجام می دهد. با استفاده از این اپ سیستم عامل های iOS با نسخه های 14، 15، 16 را می توان جیلبریک کرد. یکی از ویژگی های خوب این اپ، عدم نیاز به دانش فنی ویژه است. به همین دلیل تمامی افراد می توانند به راحتی از این ابزار استفاده کنند.

جیلبریک کردن با TiJong Xuni Jailbreak

در ابتدا TiJong Xuni برای جیلبریک کردن iOS 15 به iOS 15.6 به کار گرفته می شد. اما در حال حاضر برای iOS 16 نیز کاربران به سراغ این اپ رایگان می روند. پس استفاده از TiJong Xuni Jailbreak قادر هستید برخی از سیستم عامل های کامپیوتری را روی گوشی نصب کنید؛ همچنین به برنامه های بهینه سازی آیفون دسترسی داشته باشید و بازی های آنلاین را در این برنامه تجربه کنید.

تفاوت جیلبریک و آنلاک کردن آیفون

Jailbreak به کاربر اجازه می دهد به فایل های سیستمی دسترسی پیدا کند و اپلیکیشن های غیرمجاز را خارج از اپ استور نصب کند همچنین یک فرآیند تغییر در فریمور (Firmware) دستگاه است. فریمور در گوشی، یک نرم افزار با مسئولیت کنترل و مدیریت تمامی عملکردهای دستگاه است.

فروشگاه اینترنتی فرفره

در حالی که آنلاک کردن (unlock) به رفع محدودیت های مرتبط با سیم کارت گوشی مربوط می شود.

توجه داشته باشید که آنلاک کردن این امکان را فراهم می کند که از سیم کارت های متفاوت اپراتور های مختلف در تمام نقاط دنیا استفاده کنید.

آیا می توان آیفون جیلبریک شده را به حالت اولیه برگرداند؟

شما می توانید آیفون خود را به حالت اولیه برگردانید، اما این کار ممکن است با توجه به نوع Jailbreak چالش هایی به همراه داشته باشد. اگرچه یک ریست فکتوری ساده می تواند جیلبریک ناپایدار را حذف کند، ولی بهترین راه برای پاک کردن کامل آثار جیلبریک، استفاده از برنامه iTunes و نرم افزار 3utools است تا گوشی شما به تنظیمات اولیه کارخانه بازگردد.

توجه کنید که قبل از هر اقدامی، حتما از تمامی اطلاعات خود نسخه پشتیبان بگیرید. برای تهیه بکاپ می توانید از برنامه آیتونز کمک بگیرید و بعد مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • گوشی آیفون تان را به سیستم کامپیوتری وصل کنید.
  • برنامه iTunes را اجرا کنید.
  • در سمت چپ روی نام گوشی آیفون خود کلیک کنید.
  • در تب Summary، روی گزینه Restore کلیک کنید.
  • برای تایید ریست شدن آیفون، بر روی گزینه Yes کلیک کنید.
  • پس از آن شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا نسخه پشتیبان دوباره روی گوشی اجرا شود یا خیر.

تحلیل نهایی Jailbreak در iOS

در این نگارش به جیلبریک کردن آیفون به طور کامل پرداختیم. اعمال این قابلیت به کاربران اجازه می دهد تا آیفون خود را شخصی سازی کرده و به ویژگی های محدود شده گوشی دسترسی پیدا کنند. قبل از اینکه تصمیم به جیلبریک کردن دستگاه خود بگیرید، مهم است که نکاتی همچون گارانتی دستگاه، عملکرد باتری و امنیت را در نظر بگیرید. همچنین نسبت به باید ها و نباید های این عمل آشنا باشید.

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
DMCA.com Protection Status