نقد و بررسی

مقایسه تفاوت های اندروید و iOS : کدام سیستم عامل بهتر است؟

در دنیای فناوری های مدرن، گوشی های دارای سیستم عامل اندروید و iOS، به عنوان انتخاب های محبوب برای کاربران هستند. هر کدام از این دو، ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی دارند و کاربران با سلایق و نیازهای متفاوت، یکی از آن ها را برای استفاده خود، انتخاب می کنند. اندروید، به دلیل انعطاف پذیری و تنوع گسترده در دستگاه ها، انتخاب بسیاری از کاربران است؛ در مقابل محصولات با سیستم عامل iOS با امنیت بالا و تجربه کاربری یکپارچه، محبوبیت خاصی دارد. در این مقاله ابتدا به آشنایی با هر یک از این سیستم عامل ها می پردازیم؛ سپس تفاوت های آن ها را تحلیل می کنیم تا بتوانید در مقایسه اندروید با iOS پاسخ این سؤال را بیابید که «کدام سیستم عامل بهتر است؟»

 با بررسی عواملی همچون رابط کاربری، عملکرد، شخصی سازی، دسترسی به برنامه ها و بسیاری فاکتورهای دیگر در مقایسه اندروید با iOS تلاش می کنیم تا به یک نتیجه گیری جامع و کاربردی برسیم.

سیستم عامل چیست؟

شاید به نظر عجیب بیایید اما چیزی که باعث شده گوشی های هوشمند تا این حد در جریان فعالیت های ما در زندگی، حضور داشته باشند، سیستم عامل آن هاست. می توان این طور تعبیر کرد که سیستم عامل نوعی نرم افزار است که بستر ارتباط بین قطعات سخت افزار و شما را به عنوان کاربر فراهم می کند که وظایف مختلفی برای مدیریت سخت افزاری و نرم افزاری منابع را در گوشی به عهده دارد. 

در کل سیستم عامل فضایی را فراهم می کند تا برنامه های روی گوشی بتوانند کامل و دقیق اجرا شوند و شما بتوانید به راحتی از گوشی خود استفاده کنید. به عبارتی سیستم عامل گوشی قلب تپنده آن است و نقش بسیار مهمی در عملکرد و کاربری گوشی دارد. با مدیریت منابع، اجرای برنامه ها و ایجاد محیطی کاربرپسند، امکان استفاده بهینه و موثر از گوشی هوشمند را برای کاربران فراهم می کند. از مهمترین وظایفی که سیستم عامل ها در گوشی های هوشمند به عهده دارند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مدیریت قسمت های مختلف گوشی مانند پردازنده، حافظه و…
  • برقراری تعامل کاربر با گوشی و استفاده از امکانات سخت افزاری آن.
  • فراهم کردن زیرساخت برای نصب و اجرای اپلیکیشن ها و برنامه های مختلف روی گوشی.

آشنایی با سیستم عامل iOS 

شاید بتوان iOS را محبوبترین سیستم عامل در دنیا نام برد که توسط شرکت اپل در سال 2007 با نام «سیستم عامل آيفون» به دنیا معرفی شد و تنها محصولات اپل از جمله گوشی های آیفون، آی پاد تاچ، آی پد و اپل تی وی دارای این سیستم عامل محبوب برخوردار هستند. در معرفی اولین سیستم عامل توسط اپل به دنیا کم و کاستی های زیاد وجود داشت. اما یک سال بعد یعنی 2008 اپل سیستم عامل قوی تری را عرضه کرد و توانست کاربران خود را راضی نگه دارد. به مرور با آمدن هر نسخه جدید امکانات iOS بیشتر و بهتر شد. 

کمپانی اپل هر سال در ماه ژوئن جدیدترین نسخه از سیستم عامل خود را طی رویدادی به دنیا معرفی می کند. البته لازم به ذکر است که نسخه معرفی شده در ابتدای راه در اختیار توسعه دهندگان قرار می گیرد تا بتوانند اپلیکیشن های خود را بر اساس آن توسعه دهند. پس از آن اپل نسخه نهایی iOS را همراه با جدیدترین نسل آیفون منتشر می کند و کاربرانی که دستگاه سازگار با نسل جدید دارند، آن را به صورت رایگان دریافت می کنند. 

با این حال اپل در طول سال نسخه هایی برای برطرف کردن باگ ها، نقص های امنیتی و افزودن قابلیت های جدید برای آخرین ورژن iOS منتشر می کند که به آن ها «نسخه های نقطه ای» می گویند و یک نقطه اعشار به شماره نسخه جدید اضافه می کند.

آشنایی با سیستم عامل اندروید

در سال 2005 شرکت بزرگ گوگل نسبت به خرید شرکت اندروید با مبلغ 50 میلیون دلار اقدام کرد؛ در سال 2007 با معرفی گوشی های آیفون به بازار، گوگل هم به فکر توسعه اندروید برای تلفن های هوشمند و تبلت ها افتاد و با همکاری کمپانی HTC برای اولین بار اندروید روی یکی از گوشی های این برند با نام HTC Dream به بازار عرضه شد. از آن به بعد این سیستم عامل زیر نظر شرکت گوگل توسعه یافت؛ جالب است بدانید که این سیستم عامل در بسیاری از دستگاه ها از جمله گوشی، تلویزیون و … مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی تفاوت های سیستم عامل اندروید و  iOS 

همان طور که گفتیم سیستم عامل های موبایل نقش حیاتی در تجربه کاربران از دستگاه های هوشمند دارند. دو سیستم عامل اصلی که بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده اند، اندروید و iOS هستند. به همین دلیل شاید مقایسه سیستم عامل اندروید و iOS خالی از لطف نباشد. در ادامه به مقایسه اندروید با iOS در تمام جنبه ها خواهیم پرداخت: 

تجربه کاربری

 وقتی در حال کار با گوشی هوشمند خود هستید، شما تنها صفحه نمایش را لمس می کنید؛ اما در واقعیت محاسبات پیچیده ای در حال اتفاق افتادن است که آن ها را نمی بینید. برای درک بهتر تجربه کاربری ابتدا باید با رابط گرافیکی (GUI) گوشی آشنا بشوید. عاملی که وظیفه تبدیل دستورات شما به کدها و محاسبات را به عهده دارد، رابط گرافیکی گوشی است.

فروشگاه اینترنتی فرفره

 در واقع رابط گرافیکی محیطی است که سیستم عامل توسط آن با کاربر که شما هستید در ارتباط است. یعنی آيکون ها پس زمینه ها و بسیاری از چیزهایی که شما روی صفحه گوشی می بینید رابط گرافیکی گوشی هستند و به نوعی شما را با گوشی پیوند می زنند. 

حالا اگر رابط گرافیکی یک سیستم عامل ارتقا پیدا کند، باعث می شود که رابط کاربری آن بهبود یابد و در پی آن، کیفیت تجربه کاربری افزایش یابد.

شرکت ها و برندهای مختلف هر یک روی رابط کاربری اندروید کار کرده و تغییراتی در آن ایجاد کردند به همین دلیل رابط کاربری اندروید بی ثبات بوده و دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته است؛ هر برندی سعی کرده رابط کاربری مختص خود را طراحی کند و این تغییرات چندان برای کاربران خوشایند نیست؛ چون همیشه ساده بودن باعث استفاده راحت و همه گیر بودن رابط خواهد شد. 

در مقابل گوشی های آیفون از همان ابتدا با معرفی اولین نسخه iOS رابط کاربری ساده ای را برای کاربران طراحی کردند. تا اینکه در سال 2013 با معرفی iOS7 انقلابی در رابط کاربری گوشی های آیفون رقم خورد. از آن سال به بعد رابط کاربری آیفون تغییرات زیادی نکرد. این پایداری و روان بودن رابط کاربری یک نقطه قوت برای آن است. شاید در مقایسه اندروید با iOS در زمینه تجربه کاربری بتوان آیفون را برتر دانست.

عملکرد

حالا نوبت به بررسی عملکرد در بحث مقایسه سیستم عامل اندروید و iOS می رسد. چگونگی عملکرد این دو سیستم عامل یکی از نکات مهم در مقایسه اندروید با iOS است. با توجه به اینکه سیستم عامل iOS منحصر به محصولات کمپانی اپل است، هماهنگی کاملی بین سخت افزار و نرم افزار این محصولات وجود دارد و این موضوع می تواند کارایی این محصولات را در حالت مطلوب قرار دهد. 

در مورد سیستم عامل اندروید این قضیه کمی متفاوت است. هر گوشی هوشمندی که سخت افزاری سازگار با سیستم عامل اندروید داشته باشد، می تواند کد سیستم عامل اندروید را از گوگل دریافت کند. اما این سازگاری توسط شرکت های مختلف با کیفیت های متفاوت انجام می شود؛ به همین دلیل نمی توان درباره کارایی اندروید نظر قطعی داد. به نوعی تفاوت در کیفیت سازگاری توسط برندهای مختلف در عملکرد سیستم عامل اندروید تفاوت هایی ایجاد خواهد کرد.
برنامه ها

در مقایسه اندروید با iOS نوبت به بررسی نحوه نصب و استفاده از برنامه های این دو سیستم عامل می رسد. هم اندروید و هم iOS فروشگاه هایی دارند که کاربران می توانند برنامه های مورد نیاز یا علاقه خود را از طریق آن ها دانلود و نصب نمایند. فروشگاه مربوط به اندروید Google Play Storeو فروشگاه مربوط به سیستم عامل iOS با نام App Store این قابلیت را برای کاربران فراهم می کنند. 

نکته مهم درباره گوشی های آیفون این است که اپل اجازه نصب برنامه های خارج از اپ استور را به کاربران ایرانی نمی دهد. در مجموع کاربران iOS نمی توانند برنامه ها را از منابع شخص ثالث نصب کنند و شاید این یک تفاوت سیستم عامل اندروید و iOS باشد. 

مدیریت فایل و اشتراک گذاری

از دیگر تفاوت ها در مقایسه اندروید با iOS مدیریت فایل و اشتراک گذاری محتواهاست. در اندروید قابلیت مدیریت برنامه ها و فایل ها، به راحتی از طریق File Manager در دسترس است. اما در گوشی های آیفون از نسخه iOS12 به بعد برنامه File برای مدیریت فایل ها و برنامه ها طراحی شد. البته سطح دسترسی و امکانات آن به اندازه اندروید خوب و گسترده نیست.

 در سیستم عامل اندروید فضایی مانند یک انبار فایل، بین شما و برنامه ها وجود دارد که می توانید به راحتی از آن استفاده نمایید. با ذخیره کردن هر اطلاعاتی در این فضا می توانید آن ها را از طریق برنامه های دیگر به اشتراک بذارید. 

احتمالا این یک تفاوت سیستم عامل اندروید و iOS باشد چون در سیستم عامل iOS چنین فضایی طراحی نشده است و نمی توان به راحتی برنامه ها را به اشتراک گذاشت؛ شاید در نگاه اول این موضوع از آزادی عمل کاربر و تعامل بین برنامه ها کم کند، اما باعث افزایش امنیت در گوشی های محصول کمپانی اپل شده است. در مجموع انتقال و اشتراک گذاری فایل ها در سیستم عامل اندروید به مراتب راحت تر از iOS است.

تعامل با سیستم عامل های دیگر

یکی دیگر از فاکتورها برای مقایسه سیستم عامل اندروید و iOS تعامل این دو با سیستم عامل های دیگر است. 

اگر علاقه دارید چندین دستگاه هوشمند از جمله گوشی، لپ تاپ، ساعت هوشمند و … را به راحتی با یکدیگر ارتباط دهید، بهتر است محصولات اپل را انتخاب کنید؛ چون این محصولات در ارتباط با یکدیگر به بهترین شکل عمل می کنند. اما از آنجا که کمپانی اپل سیاست جلب مشتری های برند خود را در سر دارد درباره ارتباط با سیستم عامل هایی غیر از iOS چندان خوش بین نباشید، چون محدودیت هایی وجود خواهد داشت.

درباره تعامل اندروید با سیستم عامل های دیگر در یک کلام می توان گفت که تقریباً محدودیتی وجود ندارد؛ به راحتی می توان تعامل با سایر سیستم عامل ها را برقرار کرد و این مورد در انحصار برند خاصی نیست. در مقایسه سیستم عامل اندروید و iOS بحث تعامل با سیستم های دیگر به نظر اندروید موفق است.

شخصی سازی

از فاکتورهای تفاوت سیستم عامل اندروید و iOS نوبت به بررسی امکان شخصی سازی در این دو سیستم عامل می رسد. شخصی سازی یعنی شما بتوانید محیط گوشی را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید و این برای بسیاری از افراد اهمیت خاصی دارد.

اپل در دو نسخه آخر iOS پیشرفت های خوبی در زمینه امکانات شخصی سازی گوشی، برای کاربران فراهم کرده است؛ اما اندروید در نسخه های اخیر برای زورآزمایی با رقیب خود، دست کاربران را باز گذاشته و امکانات زیادی برای شخصی سازی سیستم عامل گوشی کاربران به خصوص در برند سامسونگ و شیائومی فراهم کرده است. ناگفته نماند که پیشرفت های آیفون نیز شایان ذکر است و نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد.

تفاوت اندروید و iOS در دستیار مجازی

دستیارهای مجازی از دیگر فاکتورهای مقایسه اندروید با iOS که به کاربران کمک می کنند تا آنها عملیات مختلف را به سادگی انجام دهند. دستیار مجازی سیستم عامل اندروید Google Assistant و دستیار مجازی محصولات اپل Siri نام دارد. این ابزار در اندروید از موتور جستجوی گوگل بهره می برد، به همین دلیل راه حل ها و پاسخ های دقیق را در اختیار کاربر قرار می دهد. به علاوه می تواند سوالات پی درپی را درک کند و پاسخ های مرتبط ارائه دهد. 

در مقابل دستیار مجازی iOS دارای رابط کاربری ساده و قابل فهم است و به طور کامل با دستگاه های اپل یکپارچه است. از نسخه iOS15 به بعد Siri می تواند برخی وظایف را به صورت آفلاین انجام دهد. نکته مهم درباره Siri این است که پردازش ها مستقیما روی گوشی شما انجام می شود و داده ای به سرورهای اپل ارسال نمی شود. در نتیجه حریم خصوصی شما حفظ خواهد شد. 

تفاوت ها و قابلیت هایی در هر یک از این دو وجود دارد؛ انتخاب بین این دو دستیار مجازی بستگی به ترجیحات شخصی کاربر، نیازهای خاص شما دارد. 

اپ استور؛ مهم ترین تفاوت سیستم عامل iOS 

از مهم ترین تفاوت ها در مقایسه سیستم عامل اندروید و iOS، وجود اپ استور (App Store) در گوشی های ساخت اپل است که در تجربه کاربری و امنیت iOS نقش مهمی ایفا می کند. فروشگاه اپلیکیشنی که در آن بیش از یک میلیون برنامه وجود دارد و شما می توانید آنها را روی گوشی خود نصب و استفاده نمایید. لازم است بدانید که برنامه هایی که از اپ استور دانلود و نصب می کنید، با سایر امکانات موجود در iOS سازگاری و یکپارچگی دارد. از سوی دیگر احتمال وجود برنامه های مخرب و بدافزارها در اپ استور بسیار کمتر از فروشگاه های دیگر است. همچنین قوانین سختگیرانه اپ استور، امنیت این گوشی ها را افزایش می دهد که در بخش امنیت به آن خواهیم پرداخت. اپ استور در مقایسه اندروید با iOS یک امتیاز برای محصولات آیفون است.

تنوع در سخت افزار

تنوع در سخت افزار نیز از دیگر تفاوت سیستم عامل اندروید و iOS است که بر تجربه کاربری و انتخاب های کاربران تاثیر می گذارد. اندروید با ارائه دستگاه هایی با تنوع بالا و قیمت های مختلف، امکان انتخاب بیشتری برای کاربران فراهم می کند، در حالی که iOS بر کیفیت ساخت و یکپارچه بودن سخت افزار و نرم افزار تمرکز دارد. 

درباره سخت افزارها در مقایسه اندروید با iOS، می توان به تنوع مدل آن ها نیز اشاره کرد. تعداد مدل های گوشی آیفون محدودتر از اندروید است و تنوع کمتری در طراحی و ویژگی های دیگر دارد. در حالی که تنوع بالا در محصولات اندرویدی به کاربران امکان می دهد تا دستگاهی منطبق بر نیازهای خود بیابند. فراموش نکنید که محصولات اپل در بسیاری مدل ها قیمت بالاتری نسبت به اندروید دارند و این شاید برای بعضی از کاربران به صرفه نباشد.

همگام سازی با خدمات گوگل

همگام سازی با خدمات گوگل موضوعی است که همواره در مقایسه اندروید با iOS مطرح می شود. محصولات اندرویدی به عنوان محصول شرکت گوگل با خدمات این کمپانی، هماهنگی کامل دارد و این موضوع تجربه کاربری گوشی های اندروید را به سطح مطلوبی ارتقا می دهد؛ اما مشکل اینجاست که کاربران اندروید به شدت به خدمات خدماتی همچون جیمیل، گوگل درایو، گوگل مپ و… که به طور پیش فرض روی این گوشی ها نصب است، وابسته هستند و اگر به هر دلیلی گوگل در دسترس نباشد امکان دسترسی به داده های گوشی دشوار خواهد شد.

 اما کاربران iOS برای استفاده از خدمات گوگل، باید برنامه های وابسته به گوگل را از اپ استور دانلود و نصب نمایند و حساب گوگل خود را در این برنامه ها تعریف کنند. لازم است بدانید که همگام سازی گوشی های آیفون با خدمات گوگل به خوبی اندروید نیست و بسیاری از کاربران iOS از iCloud، Apple Mail، Apple Calendar و Apple Contacts به جای خدمات گوگل استفاده می کنند. این موضوع یکی از فاکتورهای مهم در مقایسه اندروید با iOS است.

امنیت

بحث امنیت در مقایسه اندروید با iOS موضوع دیگری است که به آن می پردازیم. به روزرسانی های منظم توسط شرکت اپل، باعث شده تا محصولات این کمپانی دارای امنیت بالایی باشند و نفوذ به آن ها بسیار دشوار شود. بسیاری از کاربران به دلیل حفظ حریم شخصی و حفاظت از داده های خود محصولات آیفون را برای استفاده خود انتخاب می کنند. قوانین سختگیرانه اپ استور، هنگام دانلود برنامه، سرقت اطلاعات کاربران را به حداقل می رساند. به علاوه اپل برای جلوگیری از دسترسی دیگران به گوشی شما، اعتبارسنجی حساب کاربری اپل (اپل آی دی) را مکرراً انجام می دهد. برای اینکه بدانید آیفون 16 کی میاد؟ می توانید مقاله مربوطه را در فرفره بررسی کنید.

اما در گوشی های اندروید میزان به روزرسانی های روی سخت افزارهای قدیمی بسیار کم است و این موضوع میزان امنیت را پایین می آورد. پس اگر روی امنیت و حریم شخصی در حوزه تکنولوژی حساس هستید بهتر است از گوشی های آيفون استفاده نمایید.

به روزرسانی

از مهمترین فاکتورهای مورد بحث در مقایسه اندروید با iOS می توان به موضوع به روزرسانی این دو سیستم عامل اشاره کرد. با اینکه به روزرسانی تفاوت های فاحشی در جنبه های عملکردی و کارکردی دو سیستم عامل ایجاد نمی کند اما روی تجربه کاربری تأثیر مستقیمی دارد. 

به یقین می توان گفت یکی از برتری های iOS نسبت به اندروید در مقایسه این دو، موضوع به روزرسانی این سیستم عامل است. iOS برای پیاده سازی و آپدیت آیفون فرایند طولانی و پیچیده ای را طی نمی کند و توسعه سخت افزاری و نرم افزاری آن به طور کاملاً هماهنگ برای این سیستم عامل یکپارچه انجام می شود.

اما در گوشی های اندرویدی موضوع به همین سادگی نیست؛ گوشی های دارای سیستم عامل اندروید تنوع زیادی دارد، لذا فرآیند آپدیت بسیار طولانی و زمان بر است. همین امر باعث شده تا تعداد به روزرسانی های اندروید نسبت به آیفون بسیار کمتر باشد. جالب است بدانید که هیچ برندی از گوشی های اندروید به اندازه مدل های گوشی آیفون به روزرسانی نشده اند. درباره امکانات آپدیت iOS 17.5.1 آیفون به مقاله دیگر ما مراجعه کنید.

بررسی کلی مزایا و معایب سیستم عامل اندروید و iOS 

پس از مقایسه سیستم عامل اندروید و iOS حالا نوبت به بررسی کلی مزایا و معایب آنها می رسد. هر یک از این سیستم عامل با ویژگی هایی که تا اینجا گفتیم، مزایا و معایب خاصی دارند و توجه میلیون ها کاربر در سراسر جهان را به خود جلب کرده اند. این کار می تواند به کاربران در انتخاب بهتر و مناسب تر کمک کند. در ادامه، قصد داریم تا با نگاهی اجمالی به نقاط قوت و ضعف در اندروید و iOS بپردازیم و بررسی کنیم که هر یک از این دو، در چه زمینه هایی بر دیگری برتری دارند و در کدام جنبه هایی نیاز به بهبود دارند.

بررسی کلی مزایا و معایب سیستم عامل اندروید و iOS 
بررسی کلی مزایا و معایب سیستم عامل اندروید و iOS

مزایای اندروید

اندروید به عنوان یکی از پرکاربردترین سیستم عامل های موبایل در جهان، دارای مزایای فراوانی است که آن را از سایرین متمایز می کند.

  • رنج قیمت گسترده: اندروید بر روی دستگاه هایی با رنج قیمت های مختلف در دسترس است و شما می توانید با توجه به بودجه ای که در نظر دارید، نسبت به خرید گوشی اقدام کنید.
  • پشتیبانی از چند کاربری: اندروید امکان استفاده از چندین حساب کاربری را روی یک دستگاه فراهم می کند. این مزیت برای افرادی که دستگاه خود را دیگران به اشتراک می گذارند بسیار مفید خواهد بود.
  • آزاد بودن انتشار اپلیکیشن ها: توسعه دهندگان به راحتی می توانند اپلیکیشن های طراحی شده خود را در گوگل پلی استور منتشر کنند و این باعث تنوع و بیشتر برنامه شده است.
  • امکانات تنظیمات پیشرفته: کاربران اندروید می توانند بسیاری از تنظیمات گوشی از جمله نوتیفیکیشن ها، صفحه نمایش، صدا و… را به دلخواه و سلیقه خود تغییر دهند. این باعث یکنواخت نبودن گوشی برای آنها خواهد شد.

معایب اندروید

اندروید در کنار برخورداری از بسیاری مزایای مفید و کاربردی، دارای ایرادات و معایبی است که به آن ها اشاره می کنیم:

  • پشتیبانی کوتاه مدت: برخی به روزرسانی های نرم افزاری ممکن است برای مدت زمان کوتاهی ارائه شوند، که این موضوع اغلب باعث کاهش عمر مفید گوشی می شود.
  • تنوع در کیفیت سخت افزار: به دلیل تنوع زیاد تولیدکنندگان، کیفیت ساخت محصولات اندرویدی در بازار بسیار متفاوت است و برخی دستگاه ها ممکن است از نظر کیفیت ساخت و عملکرد در سطح پایینی قرار داشته باشند.
  • خطرات امنیتی: به دلیل باز بودن پلتفرم اندروید و امکان نصب برنامه ها از جایی غیر از گوگل پلی استور، خطر بدافزارها و ویروس ها دستگاه شما را تهدید می کند. 
  • مصرف بالای باتری: برخی از گوشی های اندرویدی به دلیل تنوع در سخت افزار و نرم افزار ممکن است مصرف باتری بالاتری و نیاز به شارژ مکرر داشته باشند.

مزایای iOS

این سیستم عامل دارای مزایای زیادی است و بسیاری کاربران بهترین برند گوشی موبایل را آیفون می دانند. در ادامه به برخی از مهم ترین مزایای iOS اشاره می کنیم:

  • کیفیت ساخت بالا: کمپانی اپل به دلیل کنترل دقیق بر فرایند تولید و استفاده از مواد عالی، محصولات با کیفیت ساخت بالایی تولید و به کاربران عرضه می کند.
  • استفاده آسان: بسیاری از کاربران به سادگی و سهولت استفاده از iOS علاقه خاصی دارند و این باعث شده تا افراد با هر سطح دانشی بتوانند به راحتی از گوشی های آیفون استفاده کنند.
  • کیفیت و تنوع اپلیکیشن ها: برنامه های موجود در اپ استور تحت بررسی های دقیق اپل قرار می گیرند و باید معیارهای خاصی را رعایت کنند به همین دلیل از کیفیت بالایی برخوردار هستند. 

معایب iOS

با تمام مزایای فوق العاده ای که سیستم عامل iOS دارد، معایبی نیز وجود دارد که به آن ها می پردازیم:

  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه: محصولات اپل از کارت حافظه خارجی پشتیبانی نمی کنند و کاربران محدود به فضای داخلی گوشی هستند که این موضوع ممکن است در صورت نیاز به فضای بیشتر، مشکل ساز شود. بهتر است در هنگام خرید به ظرفیت گوشی دقت ویژه ای داشته باشید.
  • عدم پشتیبانی ازUSB-C : بیشتر محصولات اپل از پورت لایتنینگ استفاده می کنند و تنها مدل های جدید آیپد پرو دارای پورت USB-C هستند؛ این موضوع در مکان های مختلف دسترسی به شارژر مناسب را کمی سخت می کند.
  • محدودیت در اتصال دستگاه های خارجی: گوشی ها و برخی محصولات اپل، نسبت به اندروید محدودیت های بیشتری در اتصال به دستگاه های جانبی و خارجی دارند و گاهی کاربران نیاز به استفاده از آداپتورها و تجهیزات اضافی خواهند داشت.

در نهایت برای من اندروید بهتر است یا iOS ؟

با همه ویژگی ها، مزایا و معایبی که در مقایسه اندروید با iOSبه آنها پرداختیم، با وجود تفاوت سیستم عامل اندروید و iOS انتخاب مناسب به نیازها، اولویت ها و سبک زندگی شما دارد. برای اینکه بدانید آیفون بهتره یا سامسونگ؟ به مقاله آن در سایت فرفره سر بزنید. همان طور که گفتیم هر یک از این سیستم عامل ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و می توانند تجربه کاربری متفاوتی را برای شما فراهم کنند. 

با این حال اگر به دنبال خرید یک گوشی هستید که بعد از چند سال ارزش آن افت چندانی نداشته باشد و از نظر امنیت و حریم خصوصی خواسته های شما را برآورده کند، بهتر است یک مدل از گوشی های آیفون را انتخاب کنید.

 اما اگر عاشق تنوع مدل و البته قیمت مناسب هنگام خرید گوشی هستید، به سراغ مدل های متنوع اندروید بروید.

در صورتی که دوست دارید انتخاب های متنوعی در لوازم جانبی گوشی داشته باشید، آیفون برای شما مناسب خواهد بود. به دلیل اینکه زمان عرضه گوشی های جدید در اندروید خیلی کوتاه است، پیدا کردن لوازم جانبی متنوع برای آن کمی سخت خواهد بود. به علاوه اگر به هوش مصنوعی علاقه دارید خوب است که بدانید نسخه جدید iOS با هوش مصنوعی اختصاصی اپل همراه خواهد بود. در نهایت نوع کاربری که یک گوشی برای شما دارد، همچنین انتظاراتی که از آن دارید، یکی از مدل های این دو سیستم عامل را انتخاب نمایید.

عارفه نجیبا

یه فارغ التحصیل نفت امیرکبیر که به دیجیتال مارکتینگ علاقه مند شده :)

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا