آموزش و ترفند فرفره

آموزش مرحله به مرحله تعویض باتری لپ تاپ لنوو

تعویض باتری لپ تاپ لنوو کار خیلی پیچیده ای نیست. حتی باتری بعضی مدل های آن را می شود تنها در چند دقیقه تعویض کرد. گروه دیگری از لپ تاپ ها فرایند تعویض باتری طولانی تری دارند که آن هم با دانستن و رعایت کردن یک سری نکات، در خانه قابل انجام است. ما در این مطلب هر آنچه را که باید درباره تعویض باتری لپ تاپ لنوو و مراحل قبل و بعد از آن بدانید به صورت مرحله به مرحله به شما می آموزیم.

چگونه باتری لپ تاپ لنوو را تعویض کنیم؟

قبل تعویض باتری لپ تاپ لنوو باید دو مرحله را پشت سر بگذارید. ابتدا باید با در نظر گرفتن علائم و بررسی احتمالات مختلف، مطمئن شوید که مشکل از باتری است. سپس باید با توجه به مدل دستگاه و خارجی یا داخلی بودن باتری، روش مناسب را برای تعویض باتری لپ تاپ لنوو تشخیص دهید. در برخی مدل ها این فرایند بسیار ساده است، اما در گروهی دیگر از دستگاه ها، باید برای تعویض باتری، دستگاه را باز کرد. در ادامه این مطلب هر چه را که لازم است بدانید، به شما خواهیم گفت.

زمان تعویض باتری لپ تاپ Lenovo

وقتی زمان تعویض باتری فرا برسد، آثار و نشانه های آن خود را در عملکرد باتری و لپ تاپ نشان می دهند. بهتر است پس از اینکه متوجه علائم خرابی باتری شدید، زود برای تعویض آن اقدام کنید، چون ضعف و خرابی باتری می تواند به سایر بخش های Laptop آسیب بزند. رایج ترین نشانه های خراب بودن باتری از این قرارند:

  • شارژر را به لپ تاپ وصل می کنید؛ اما باتری شارژ نمی شود.
  • سرعت شارژ پایین است.
  • لپ تاپ بیش از حد گرم می شود.
  • باتری زود خالی می شود.
  • Laptop بدون وصل بودن به شارژر روشن نمی ماند.

در صورتی که تعدادی از این علائم را در لپ تاپ خود می بینید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که باتری جدید و تازه نفسی برای آن تهیه کنید. البته احتمال دارد مشکلات دیگری در ایجاد این نشانه ها دخیل باشند و ایراد از باتری نباشد. در بخش بعدی این موارد را به شما خواهیم گفت.

قبل از اقدام برای تعویض باتری لپ تاپ لنوو حتما این نکات را در نظر بگیرید

در مواردی که علائم خرابی مربوط به فرایند شارژ شدن باشد، حتما باید قبل از تعویض باتری، شارژر یا آداپتور را چک کنید. چون برخی علائم خرابی شارژر با نشانه های خرابی باتری مشابه هستند و ممکن است مشکل شما تنها با خرید شارژر جدید برطرف شود.

به طور کلی، توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی، تست سلامت باتری لپ تاپ را انجام دهید. البته در مواردی نادر، ممکن است اشکال از مادربورد باشد. اگر پس از تعویض باتری مشکل برطرف نشد، باید آن را به افراد متخصص سپرد تا مادربورد را بررسی کنند.

تعویض باتری لپ تاپ لنوو

نحوه جدا کردن باتری از لپ تاپ Lenovo

برای تعویض باتری لپ تاپ لنوو، با توجه به مدل دستگاه شما، دو روش برای جدا کردن باتری وجود دارد. در بعضی مدل ها لازم است حتما لپتاپ باز شود، اما در مدل های دیگر بدون باز کردن لپتاپ می شود باتری را خارج و تعویض کرد.

در ادامه این مطلب هر دو روش را به صورت مرحله به مرحله شرح می دهیم تا در صورت لزوم، بتوانید تعویض باتری لپ تاپ لنوو خود را انجام دهید. البته توصیه می کنیم گزینه اول شما برای این کار، مراجعه به فرد متخصص باشد.

حذف باتری داخلی (اینترنال) لپ تاپ

در حال حاضر بیشتر لپ تاپ های جدید و مدرن، باتری داخلی دارند. اگر دستگاه شما در گروه بهترین لپ تاپ های لنوو قرار دارد، به احتمال زیاد باتری آن داخلی است. البته جای نگرانی نیست؛ زیرا می توانید با احتیاط، طبق مراحل زیر تعویض باتری لپ تاپ لنوو خود را انجام دهید.

  1. ابتدا تمام لوازم جانبی را از لپتاپ جدا کنید و سپس دستگاه را به پشت برگردانید.
  2. تمام پیچ ها را باز کنید و در جای امنی بگذارید تا گم نشوند. دقت کنید، ممکن است همه یا تعدادی از پیچ ها زیر برچسب پنهان شده باشند. مطمئن شوید همه پیج ها را باز کرده اید.
  3. با احتیاط کف لپ تاپ را جدا کنید. ممکن است برای این کار به قاب باز کن احتیاج داشته باشید.
  4. باتری، بسته به مدل لپ تاپ، در قسمت بالایی یا پایینی پنل قرار دارد. اگر باتری با پیچ متصب شده بود، پیچ های آن را باز کنید.
  5. سپس کابلی را که کنار باتری می بینید از باتری جدا کنید.
  6. حالا باتری جدید را جایگذاری و نصب کنید و پشت لپ تاپ را ببندید. دقت کنید تمام پیچ ها سر جای خود قرار گرفته و محکم شده باشند.

این شیوه برای لپ تاپ های مدل Lenovo ThinkPad و تعدادی از مدل های Lenovo Yoga به کار می رود.

فروشگاه اینترنتی فرفره

حذف باتری خارجی (اکسترنال) لپ تاپ Lenovo

خارج کردن و تعویض باتری های اکسترنال خیلی راحت تر از انواع داخلی است. در این نوع دیگر نیازی به باز کردن لپ تاپ ندارید و خودتان به تنهایی می توانید آن را انجام دهید. برای این کار گام های پیش رو را بردارید.

  1. ابتدا لپ تاپ را از همه لوازم جانبی جدا کنید و آن را به پشت برگردانید.
  2. قفل باتری را پیدا و باز کنید.
  3. باتری قدیمی را خارج کرده و باتری جدید را جایگزین آن کنید.

خارج کردن باتری لپ تاپ Lenovo IdeaPad 330

باتری لپ تاپ لنوو ایدیاپد 330 از نوع داخلی است. برای خارج کردن آن، با احتیاط طبق مراحل زیر پیش بروید.

یادآوری: قبل از شروع کار، ظرف کوچکی برای نگه داشتن پیچ ها کنار خود بگذارید تا پیچ های لپ تاپ گم نشوند.

  1. ابتدا شارژر و تمام تجهیزات جانبی را از لپتاپ جدا کنید و آن را به پشت برگردانید.
  2. زیر دستگاه 10 پیچ وجود دارد که باید تمام آن ها را باز کنید. (اگر پیچ ها را نمی بینید، احتمالا روی آن ها برچسب پلمپ کوچکی نصب شده است.)
  3. با احتیاط، به کمک یک قاب باز کن، قاب کف دستگاه را باز کنید.
  4. باتری با 5 پیچ به لپتاپ وصل شده است. آن ها را باز کنید.
  5. سوکت باتری را جدا کنید.
  6. باتری کهنه را خارج و باتری جدید را نصب کنید.

تعویض باتری لپ تاپ لنوو

فرایند تعویض باتری لپ تاپ لنوو چقدر طول می کشد؟

اگر باتری لپ تاپ شما از نوع خارجی باشد، خودتان در کمتر از 5 دقیقه می توانید باتری را تعویض کنید. در صورتی که لپتاپ شما باتری داخلی داشته باشد، با توجه به مدل دستگاه، ممکن است تعویض باتری آن چیزی بین 1 تا 3 ساعت زمان ببرد.

البته اگر این کار را به فرد متخصص سپرده اید، باید صبر کنید تا نوبت به Laptop شما برسد و احتمالاً بسیار بیشتر از مدت زمانی که گفتیم وقت می برد. پس اگر عجله دارید، دنبال متخصصی بگردید که خدمات فوری نیز ارائه می دهد.

تعمیر باتری لپ تاپ لنوو

در 99 درصد موارد این امکان وجود ندارد و توصیه هم نمی شود. به طور کلی، باتری یک قطعه تعویضی محسوب می شود. تنها اگر باتری جدید در دسترس نبود، با در نظر گرفتن شرایط و نوع خرابی، می شود گزینه تعمیر را هم در نظر گرفت. اگر باتری شما قابل تعمیر باشد، هم هزینه بالایی خواهد داشت و هم عمر آن کوتاه خواهد بود؛ بنابراین توصیه می کنیم برای پیدا کردن باتری نو، تا جایی که می توانید تلاش کنید.

مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو

در گذشته این نکته را بسیار می شنیدیم که در صورت خرید لپ تاپ یا باتری لپ تاپ نو، باید ابتدا آن را به مدت 12 تا 24 ساعت شارژ کرد. در واقع شارژ اولیه برای سلامت باتری های قدیمی اهمیت زیادی داشت؛ اما با روی کار آمدن باتری های لیتیوم یونی، دیگر نیازی به شارژ اولیه طولانی مدت نیست.

برای باتری های جدید، چیزی حدود 15 تا 20 دقیقه شارژ اولیه کافی است. البته برخی توصیه می کنند 2 الی 3 مرتبه لپ تاپ را تا 100 درصد شارژ و بعد کاملاً خالی کنید و این کار را برای سلامت باتری های لیتیوم یونی مفید می دانند. برای شارژ کامل لپ تاپ لنوو چیزی بین ۲ تا ۴ ساعت زمان لازم است.

بهترین لپ تاپ لنوو از نظر باتری

به طور کلی باتری لپ تاپ های لنوو از بسیاری برند های دیگر عملکرد بهتری دارد. مثلا اگر بین برند های لنوو یا ایسوس مردد هستید، از نظر عملکرد باتری، ما برند لنوو را به شما توصیه می کنیم. البته همه لپتاپ های لنوو از نظر باتری عملکرد مشابهی ندارند. اگر مدت شارژدهی یکی از معیارهای اصلی شما است توصیه می کنیم مدل Lenovo ThinkPad X1 Carbon را انتخاب کنید. باتری این لپ تاپ فوق باریک و سبک، تا 20 ساعت شارژدهی می کند و از این نظر بهترین لپ تاپ این برند است.

سخن پایانی

این مطلب یک راهنمای کامل برای تعویض باتری لپ تاپ لنوو بود. در این نوشته راه های تشخیص خرابی باتری و سایر احتمالات را مرور کردیم و گام به گام یاد گرفتیم انواع باتری های داخلی یا خارجی لپ تاپ را چگونه باید تعویض کرد. متوجه شدیم بعد از تعویض باتری کار ما تمام نمی شود و برای افزایش کیفیت و طول عمر باتری جدید می توانیم از تکنیک هایی استفاده کنیم.

همچنین، دانستیم اگر باتری لپ تاپ مورد نظر در بازار موجود نبود، احتمال اندکی برای تعمیر باتری وجود دارد؛ اما طول عمر آن کم و هزینه های آن بالا خواهد بود. اگر قصد دارید با لپ تاپ قدیمی خود خداحافظی کنید، توصیه می کنیم با مطالعه راهنمای خرید لپ تاپ همه جوانب را بسنجید و گزینه مناسب خود را بیابید. برای خرید لپ تاپ نو، می توانید در بستر امن فروشگاه فرفره، یک خرید رضایت بخش را تجربه کنید.

غزل وثیق

کارشناس IT و فعال در حوزه SEO که این گوشه کنارا به UI ,UX و طراحی هم علاقه دارم 😎😉

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا