آموزش و ترفند فرفره

چگونه عمر مفید پاوربانک را افزایش دهیم؟ 10 ترفند برای افزایش طول عمر پاوربانک

استفاده از شارژر همراه بسیار ساده است. البته هنگام انجام همین کار ساده، باید به نکاتی توجه کنید تا از عمر پاوربانک کم نشود. برخی از این نکات به اصول نگهداری از این گجت ها (Gadget) اشاره دارند و برخی دیگر شیوه درست استفاده از شارژر همراه را یاد می دهند. انجام این نکات و مراقبت همه جانبه از این دستگاه، منجر به افزایش طول عمر پاوربانک خواهد شد. در این مطلب ابتدا درباره طول عمر متوسط شارژرهای همراه خواهیم گفت و سپس نکاتی را شرح می دهیم که رعایت آنها عمر مفید این وسیله کاربردی را افزایش می دهد.

عمر مفید پاوربانک ها چقدر است؟

هر بار شارژ و تخلیه شارژ باتری یک چرخه (Cycle) نام دارد و عمر مفید پاوربانک با تعداد دفعات شارژ و تخلیه شارژ (Cycle Count) آنها محاسبه می شود. پس از هر چرخه، کمی از کارایی شارژر همراه کاسته می شود؛ بنابراین پاوربانک هایی که ظرفیت بالاتری دارند و هر Cycle Count آنها بیشتر طول می کشد، عمر طولانی تری خواهند داشت.

به طور متوسط، عمر مفید شارژرهای همراه به اندازه 500 چرخه است اما در برخی مدل ها این عدد به 900 بار می رسد. با بررسی ظرفیت پاوربانک ها و ظرفیت دستگاه هایی که شارژ می کنید، می شود عمر مفید شارژرهای همراه را محاسبه کرد؛ اما به طور کلی، این گجت ها چیزی بین 3 تا 5 سال عمر می کنند. البته این در صورتی است که به خوبی از پاور بانک مراقبت شود؛ زیرا عوامل زیادی هستند که بر طول عمر پاوربانک تأثیرگذارند.

نکات مهم و ترفندهای افزایش طول عمر پاوربانک

پاوربانک نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز دارد از آن در شرایط مناسب نگهداری و استفاده شود. شاید در بسیاری از موارد، نادیده گرفتن این اصول، تأثیر فوری و چشمگیر نگذارد؛ اما در طولانی مدت از کارایی و طول عمر گجت می کاهد. در این بخش نکات مهم نگهداری و استفاده از پاوربانک را شرح خواهیم داد تا بتوانید برای مدت بیشتری از شارژر همراه خود استفاده کنید و متحمل هزینه های اضافی نشوید.

عمر مفید پاوربانک ها چقدر است؟

1. پاوربانک را در معرض سرما و گرمای شدید قرار ندهید

بسیاری از شارژرهای همراه باتری لیتیومی دارند که دارای ساختار سلولی است. گرما و سرمای شدید به سلول های باتری آسیب می زنند و از طول عمر پاوربانک شما می کاهند. بهتر است از این وسیله در دمای مناسب، یعنی چیزی بین 0 تا 45 درجه سانتیگراد، نگهداری کنید. موارد پیش رو از مهم ترین نکاتی هستند که برای افزایش طول عمر شارژر همراه باید به آنها توجه کنید.

  • پاوربانک خود را در ماشین، به ویژه در داشبورد نگذارید.
  • اگر در طبیعت گردی و فضای آزاد از شارژر همراه استفاده می کنید، آن را دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

2. برای پاوربانک تهویه ایجاد کنید

همانطور که قبل تر گفتیم، این وسیله نباید در معرض دمای بالا قرار بگیرد؛ اما این دمای بالا همیشه از محیط به گجت نمی رسد. خود شارژر همراه نیز هنگام کار ممکن است کمی گرما تولید کند. برای افزایش طول عمر پاوربانک، بسیار مهم است که هنگامی که این وسیله در حال فعالیت است، آن را در محیطی قرار دهید که هوا در آن جریان دارد. کشو، کیف، کوله پشتی، داشبورد و… از مواردی هستند که اجازه نمی دهند گرمای این وسیله آزاد شود.

3. با پاوربانک معمولی، لپ تاپ را شارژ نکنید

شارژرهای همراه معمولاً دارای ولتاژ 5 ولت و جریان 1 و 2 آمپر هستند. جریان 1 آمپر برای شارژ عادی موبایل کفایت می کند؛ اما برای Fast charge یا شارژ لوازمی مانند لپ تاپ از جریان 2 آمپری استفاده می شود.

هنگام شارژ دستگاه هایی مانند لپ تاپ، اگر پاوربانک شما دارای استانداردهای ایمنی و حفاظتی نباشد، ممکن است به خاطر تخلیه شارژ آسیب ببیند. در صورتی که قصد دارید از شارژر همراه برای Laptop استفاده کنید بهتر از قبل از خرید درباره بهترین پاوربانک برای لپ تاپ تحقیق کنید.

با پاوربانک معمولی، لپ تاپ را شارژ نکنید

فروشگاه اینترنتی فرفره

4. شارژ پاوربانک را صفر نکنید

در گذشته بیشتر لوازم دارای باتری نیکل کادمیومی بودند. اگر این باتری ها قبل از شارژ مجدد، کاملاً تخلیه می شدند، عملکرد بهتری داشتند؛ اما امروزه برای افزایش طول عمر پاوربانک، باید این عادت را فراموش کنید.

در حال حاضر اکثر شارژرهای همراه دارای باتری لیتیومی هستند و اگر بخواهید مانند گذشته شارژ آنها را به صفر برسانید، باتری این لوازم آسیب خواهد دید. بهتر است زمانی که مقدار شارژ پاوربانک به 50 تا 30 درصد رسید آن را مجدداً شارژ کنید و هرگز اجازه ندهید مقدار شارژ از 10 درصد کمتر شود.

5. اجازه ندهید پاوربانک کامل شارژ شود

شارژ بیش از حد باتری نیز مانند خالی شدن باتری، روی عمر مفید پاوربانک تأثیر منفی می گذارد. توصیه می شود شارژرهای همراه هرگز تا 100 درصد شارژ نکنید. اگر قرار است برای موقعیت خاصی مانند طبیعت گردی و… از تمام ظرفیت پاوربانک استفاده کنید، حواستان باشد گجت را برای مدت طولانی با شارژ 100 درصد نگه ندارید. برای جلوگیری از این شرایط به نکات زیر توجه کنید.

  • برای افزایش طول عمر پاوربانک، آن را بلافاصله پس از کامل شدن شارژ از برق جدا کنید.
  • در صورتی شارژر همراه را کامل شارژ کنید که قصد دارید بلافاصله از آن استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید برای چند هفته یا بیشتر، از این گجت استفاده نکنید، اجازه ندهید شارژ آن بیشتر از 80 درصد شود. همچنین هر یک یا دو ماه، بررسی کنید سطح شارژ به کمتر از 30 درصد نرسیده باشد.

راهنمای خرید بهترین پاوربانک های انکر

6. از آداپتور و کابل مناسب استفاده کنید

کابل هایی که با پاوربانک عرضه می شوند با ظرفیت باتری و ولتاژ جریان های ورودی و خروجی آن تناسب دارند. اگر نیاز شد که خودتان برای این گجت کابل و آداپتور تهیه کنید، حتماً برچسب روی پاوربانک را بررسی کنید و کابل و آداپتوری متناسب با آن بخرید. علاوه بر اطلاعات روی برچسب، دانستن موارد زیر نیز کمک می کند انتخاب بهتری انجام دهید.

  • کابل هایی که از شدت جریان 3 آمپر و بالاتر پشتیبانی می کنند سرعت مناسبی دارند.
  • اگر زیاد به خارج از کشور سفر می کنید، پیشنهاد می کنیم شارژری تهیه کنید که از محدوده ورودی گسترده تری پشتیبانی می کند. آداپتورهایی که Input: 100 – 240 V دارند، همه جا قابل استفاده خواهند بود.

اگر به خاطر شارژ نشدن پاوربانک می خواهید شارژر جدید تهیه کنید، توصیه می کنیم ابتدا اطلاعاتی درباره دلایل خرابی و شارژ نشدن پاوربانک کسب کنید. در بسیاری مواقع ممکن است شارژر شما مشکلی نداشته باشد.

7. نوبتی از تمام پاوربانک های خود استفاده کنید

اگر چند شارژر همراه دارید خوب است که طوری برنامه ریزی کنید که همه آنها مورد استفاده قرار بگیرند تا پاوربانک محبوب شما دچار فرسایش نشود. همانطور که قبل تر گفته شد، طول عمر این گجت ها به تعداد چرخه شارژ آنها بستگی دارد و هر چه بیشتر از آنها استفاده کنید، زودتر کارایی آنها افت خواهد کرد.

اگر از تمام شارژرهای همراهی که دارید به صورت نوبتی استفاده کنید، Cycle Count بین تمام آنها تقسیم خواهد شد. از این گذشته، استفاده منظم از مواردی است که منجر به افزایش طول عمر پاوربانک می شود.

هنگام شارژ شدن پاوربانک از آن استفاده نکنید

8. هنگام شارژ شدن پاوربانک از آن استفاده نکنید

همانطور که شارژ و استفاده همزمان گوشی برای موبایل ضرر دارد، پاوربانک نیز در برابر این شیوه استفاده، آسیب پذیر است. در واقع زمانی که شارژر همراه هم در حال شارژ شدن باشد هم انرژی رسانی کند، دارد همزمان دو فعالیت پرمصرف را انجام می دهد. این مسئله باعث می شود این گجت گرمای اضافه تولید کند و همانطور که پیش تر گفتیم، حرارت به باتری های لیتیومی آسیب می زند و از عمر مفید پاوربانک می کاهد.

9. از قابلیت فست شارژ (Fast charge) استفاده نکنید

شارژ سریع قابلیت بسیار مفید و محبوبی است و باعث می شود گوشی شما سریع تر شارژ شود؛ اما باید در نظر داشته باشید که این تکنولوژی گرمای بیشتری تولید می کند. این حرارت باعث سریع تر شدن روند تخریب شیمیایی در باتری های لیتیوم یونی می شود و در نتیجه پاور بانک شما نمی تواند مانند گذشته شارژ باتری را حفظ کند.

بسیاری از شارژرهای همراه بیش از یک درگاه (Port) USB دارند؛ اما تمام این پورت ها دارای قابلیت شارژ سریع نیستند. توصیه می کنیم برای افزایش طول عمر پاوربانک، اگر عجله ندارید از درگاهی که با سرعت عادی شارژ می کند استفاده کنید.

راهنمای خرید بهترین پاوربانک وایرلس

10. از سقوط و ضربه پیشگیری کنید

سقوط و ضربه سخت نه تنها به اتصالات و مدار، بلکه به سلول های باتری شارژر همراه نیز آسیب می زنند و مدت شارژدهی گجت را کمتر می کنند. برای اینکه از پاوربانک خود در برابر سقوط و ضربه محافظت کنید، توصیه های زیر را جدی بگیرید.

  • شارژر را در لبه میز یا داخل جیب نگذارید.
  • از کیف محافظ استفاده کنید تا در صورت سقوط، تا حدی از شدت ضربه کاسته شود.

سخن پایانی

در این مطلب درباره طول عمر مفید گفتیم و راه هایی برای افزایش طول عمر پاوربانک معرفی کردیم. از طرف تیم فرفره امیدواریم این مطلب کمک کند شما با نگهداری درست از شارژر همراهتان، بتوانید برای مدت بیشتری از آن استفاده کنید.

اگر شارژر همراه شما آسیب دیده است، پیشنهاد می کنیم قبل از خرید مجدد، راهنمای خرید پاوربانک را مطالعه کنید تا بتوانید گجتی متناسب با نیاز و میزان استفاده خود انتخاب کنید.

رضا صنعتی

فارغ التحصیل کارشناسی کامپیوتر اما علاقه‌مند به حوزه های بازاریابی، فروش و دیجیتال مارکتینگ. 👨‍💻

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا