آموزش و ترفند فرفره

معرفی کامل و آموزش برنامه شاد برای معلمان و دانش آموزان

به لطف دوران کووید و آنلاین شدن آموزش مدارس، کمتر کسی است که نام “برنامه شاد” به گوشش نخورده باشد. این نرم افزار را آموزش و پرورش طراحی و پیاده سازی کرد تا دانش آموزان بتوانند در آن دوران، در خانه و به صورت غیر حضوری درس بخوانند. اما همچنان هم این برنامه کارکردهایی دارد، به همین دلیل قصد داریم شما را آموزش کار با شاد آشنا کنیم.

آموزش صفر تا صد برنامه شاد: از نصب تا حرفه ای شدن

تقریباً تمام والدین و دانش آموزان با فرایند نصب و راه اندازی نرم افزار شاد کم و بیش آشنا هستند؛ اما باز هم در ادامه توضیحاتی را برای افراد مبتدی در این زمینه خواهیم داد. همچنین برای کسانی که حرفه ای هستند هم در مورد مشکلات رایج و روش های حل آن هنگام کار با شاد توضیحاتی خواهیم داد.

نصب شاد بر روی گوشی و کامپیوتر

معمولاً هر نرم افزاری را می توان از طریق لینک سایت یا پلتفرم های ارائه دهنده اپلیکیشن مثل بازار دانلود کرد. در مورد برنامه شاد قضیه کمی متفاوت است. مدیر مدرسه باید ابتدا اطلاعات دانش آموز و معلمان را در سایتی تحت عنوان شاد وارد و ثبت کند. سپس می توان وارد Shad.ir شد.

این سایت امکان آموزش کار با شاد را هم برای طرفداران کار با گوشی و هم کار با کامپیوتر میسر کرده است. یعنی دو نسخه اندروید و وب در اختیارتان قرار داده است که می توانید روی هر کدام را خواستید، انتخاب کنید.

اگر آموزش اپلیکیشن بله را دیده باشید، می دانید که در مرحله بعد، پنجره ای باز می شود که باید شماره تلفن همراهتان را در آن وارد کنید تا کد تأیید برایتان فرستاده شود. پس از واردکردن کد 5 رقمی، وارد سامانه شاد خواهید شد.

حالا نوبت به نصب آن می رسد. باید به دنبال گزینه Install Shad بگردید. در صفحه اصلی برنامه، در بالای صفحه روی سه نقطه کلیک کنید تا نصب شود. آیکون اپلیکیشن در گوشی در بین سایر برنامه ها و در کامپیوتر، روی دسکتاپ قرار می گیرد.

آموزش کار با شاد
نصب شاد بر روی گوشی و کامپیوتر

شیوه ثبت نام در برنامه شاد

برای ثبت نام دانش آموز در این برنامه باید یک سری مراحل را طی کنید. لازم است در قسمت “ورود به برنامه” شماره موبایلتان را وارد کنید. اگر معلم هستید، لازم است شماره درج شده در سامانه سنا و اگر دانش آموزید، باید شماره تلفن همراهی که در پرونده مدرسه تان ثبت شده است را وارد کنید.

در مرحله بعد، کد تایید را در کادر مورد نظر وارد و روی “ورود” کلیک کنید.

ساخت پروفایل و تنظیمات اولیه در شاد

در این مرحله از آموزش کار با شاد، نوبت به ساختن پروفایل می رسد که جز کارهایی است که هر دانش آموزی باید انجام دهد. اگر با اپلیکیشن های ایرانی کار کرده باشید، متوجه خواهید شد که این کار هم مثل ساخت کانال در ایتا کاری ندارد، فقط باید حوصله به خرج دهید!

در صفحه اطلاعات کاربری می توانید نام و نام خانوادگیتان را وارد و در نهایت روی تیک آبی بالای صفحه کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی فرفره

یکی دیگر از کارهایی که هنگام آموزش کار با شاد آموزش داده می شود، گذاشتن تصویر برای نمایه (Profile) است. برای بارگیری عکس پروفایل روی آیکون دوربین در سمت چپ صفحه کلیک کنید. شما می توانید هم از دوربین گوشی یا عکس هایی که در گالری دارید، کمک بگیرید.

برای انجام تنظیمات اولیه، می توانید در بخش “تنظیمات بیوگرافی” در مورد خودتان توضیحاتی بنویسید. حتی امکان ایجاد تغییر در “حریم خصوصی و امنیت”، “تنظیمات ظاهری” و غیره هم وجود دارد.

امکانات جذاب شاد برای دانش آموزان و معلمان

خوشبختانه آموزش و پرورش هر آنچه در توان داشته است را روی این اپلیکیشن به کار گرفته است. امکان حضور و غیاب برای معلمان حتی در خانه، ایجاد کانال برای ارائه محتوای آموزشی به دانش آموزان و تمام فعالیت هایی که در یک کلاس حضوری انجام می شود، وجود دارد. یک سری کارها برای آموزش کار با شاد از اولویت بیشتری برخوردار هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ارسال پیام، عکس و فیلم در شاد

یکی از امکانات کار با شاد که در کلاس حضوری وجود ندارد، فرستادن عکس و فیلم های آموزشی است.

برای این منظور باید روی گزینه “پیام رسان” در پایین صفحه و سپس روی آیکون مداد کلیک کنید. لیست تمام همکلاسی ها و معلمان ظاهر می شود که می توانید به صورت خصوصی برایشان پیام بفرستید. در صفحه گفتگو با تایپ در کادر پایین صفحه می توانید پیام بفرستید. آیکون سنجاق و میکروفون در سمت راست همین کادر وجود دارد که امکان ارسال پیام صوتی و عکس و فایل های تصویری و متنی را هم برایتان فراهم می کند. همچنین با آیکون صورتک در سمت چپ می توانید مثل تردز اینستاگرام، جذابیت بیشتری به پیام ها بدهید.

اگر بخواهید به مخاطب خاصی هم پیام دهید، باید از آیکون ذره بین برای جستجوی فرد موردنظر استفاده کنید.

ایجاد گروه و کانال در شاد

یکی از مهمترین و سؤال برانگیزترین بخش ها هنگام آموزش کار با شاد، ساخت کانال و گروه است. اگر معلم هستید برای این منظور باید روی آیکون مداد کلیک کنید. سپس اگر قصد ساختن گروه را دارید، روی “گروه جدید” کلیک کنید. در صفحه مخاطبین می توانید هر مخاطبی که می خواهید را انتخاب و روی تیک بالای صفحه کلیک کنید. بعد از انتخاب مخاطبین می توانید برای گروه، نام انتخاب کنید.

برای ساختن کانال هم باید روی “کانال جدید” کلیک کنید. منتهی این بار باید اول نامی برای آن انتخاب و سپس اعضا را مشخص کنید. نکته جالب توجه این است که اگر با تلگرام کار کرده باشید، خواهید دید که نحوه کار با شاد کاملاً شبیه این اپلیکیشن است.

یادتان باشد اگر احراز هویت انجام نشده باشد، فرستادن پیام به اعضای گروه درسی ممکن نخواهد بود.

برگزاری کلاس آنلاین و آزمون در شاد

در ادامه آموزش کار با شاد، بهتر است با نحوه برگزاری یک کلاس آنلاین بیشتر آشنا شوید. پس از اینکه معلمان دانش آموزان را به گروه کلاسی ساخته شده اضافه یا خود آنها یا والدینشان با انتخاب گزینه “ورود دانش آموز” این کار را کردند، کلاس آماده برگزاری است. البته مدیر مدرسه هم باید کانال هایی را تشکیل دهد و معلمان و شاگردان را به آنها بیفزاید تا بتواند از این طریق تمام کلاس های مدرسه را گروه بندی کند.

برای گرفتن امتحان از دانش آموزان معمولا معلمان از “آزمون ساز” این برنامه استفاده می کنند. این قابلیت امکان برگزاری آزمون تشریحی و تستی را برایتان میسر خواهد کرد. اما می توان آزمون ها را از طریق سایت هایی مثل دیجی فرم و گوگل فرم هم طراحی کرد.

تعیین تکالیف و جمع آوری آن ها در شاد

آشنایی با سرویس “تکلیف” هنگام آموزش کار با شاد، ضروری است معلم با استفاده از این سرویس می تواند برای درس موردنظر در یک کلاس، مشق و تمرین مشخص کند. تکلیفی که ایجاد می شود در بخش “تکالیف در جریان” قرار می گیرد. بعد از این که دانش آموز توانست تمرینش را در زمان و تاریخ معین تکمیل کند، آن را به بخش “تکالیف به اتمام رسیده” منتقل می کند. سپس معلم تمرین ها را تصحیح می کند و به آنها نمره خواهد داد.

آموزش کار با شاد
امکانات جذاب شاد برای دانش آموزان و معلمان

مقایسه شاد با سایر اپلیکیشن های آموزشی

مسلماً هر اپلیکیشن ایرانی یک نمونه خارجی هم دارد که به مراتب قویتر از نسخه داخلی کار می کند. مثلاً همتای خارجی شاد، ادوبی کانکت (Adobe Connect) و زوم (Zoom) هستند که کمترین حسنشان طراحی و پیاده سازی یک پلتفرم با یک رابط کاربری خوب است. البته حُسن شاد هم در مقایسه با این برنامه ها این است که به زبان فارسی است و به صورت کاملاً بومی طراحی شده است.

تمام پلتفرم های کلاس آنلاین امکان ارسال فایل و فعالیت در کلاس را برای دانش آموزان فراهم می کنند اما انتخاب آموزش و پرورش کشور برای یکپارچه تر شدن آموزش، اپلیکیش شاد است.

مشکلات رایج در شاد و راه حل آن ها

هیچ ماست بندی نمی گوید ماست من ترش است، اما ما می گوییم! تقریباً تمام اپلیکیشن های خارجی مخصوص برگزاری کلاس آنلاین، روی اکثر نسخه های اندروید و از همه مهمتر سیستم عامل iOS کار می کنند. اما متأسفانه که شاد در این زمینه ضعیف ظاهر شده است. واضح بین نشدن مطالب درسی و اختلال در انتقال آنها به دلیل سرعت پایین اینترنت هم یکی دیگر از ایراداتی است که به این برنامه وارد است و متأسفانه راه حلش فقط و فقط به دست وزیر ارتباطات محترم است.

هزینه اینترنت برای کار با شاد بالا است که البته بخشی از آن با سهمیه رایگان بسته های داده جبران می شود.

چگونه از شاد برای یادگیری و ارتباط بهتر استفاده کنیم؟

شاید به خاطر اینکه شاد توسط مدرسه اداره می شود، کمی رسمی و خشک به نظر برسد اما از این پلتفرم می توان مثل یک پیام رسان برای تعامل با سایر دانش آموزان و معلمان به صورت خصوصی استفاده کرد. توصیه می کنیم هنگام آموزش کار با شاد، بیشتر روی پیام دادن به سایر اعضای گروه کار کنید تا بر آن مسلط شوید. شما از این طریق می توانید در گفتگوی خصوصی، مشکلات و چالش های درسی و کلاسی که با آن رو به رو می شوید را در محیطی دوستانه برطرف کنید.

آموزش کار با شاد، امری است واجب!

به هر حال با تمام مشکلاتی که این برنامه دارد، آموزش کار با شاد جز آن دسته از کارهایی بود که باید حتماً به آن پرداخته می شد. به هر حال هیچ بعید نیست که در آینده هم به دلایل مختلف لازم باشد کلاس ها به صورت غیر حضوری برگزار شوند. پس بهتر است آموزش کار با آن را بلد باشید تا در مواقع لزوم وقتتان برای مسلط شدن بر آن هدر نرود.

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا