راهنمای خرید

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی

اگر به تماشای فیلم و سریال علاقه دارید و در فکر راه اندازی سینمای خانگی هستید، قطعا یک ویدئو پروژکتور خانگی می تواند کار شما را راحت کند. با خرید این دستگاه می توانید ویدئوهای مورد علاقه خود را با بالاترین کیفیت و در ابعادی بزرگ تر از تلویزیون تماشا کنید؛ اما پیش از انتخاب محصول حتما این راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی را مطالعه کنید تا با تمامی نکات لازم در تهیه، نصب و استفاده این محصول آشنا شوید.

هدف و ضرورت خرید ویدئو پروژکتور

خرید ویدئو پروژکتور می تواند تحول بزرگی در سیستم صوتی تصویری خانگی شما ایجاد کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که کیفیت و ابعاد تصویر برای شما بسیار اهمیت دارد، لازم نیست حتما برای تلویزیون هزینه بالایی بپردازید. شما با خرید پروجکشن خانگی، با هزینه کمتر به خواسته خود می رسید. علاوه بر آن، انجام بازی ویدئویی در قابی بزرگتر از 100 اینچ، بسیار لذت بخش تر از بازی در تلویزیون های 70 اینچی است. برای خرید این دستگاه باید موارد زیادی را در نظر بگیرید تا به کیفیت تصویر مطلوب خود دست پیدا کنید.

هدف و ضرورت خرید ویدئو پروژکتور

ویژگی های بهترین ویدئو پروژکتور برای فیلم دیدن

برای انتخاب بهترین ویدئو پروژکتور خانگی باید مشخصه های اصلی آن ها را با هم مقایسه کنید. موارد زیادی در کیفیت این دستگاه ها نقش دارند که در ادامه این راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی به هر کدام اشاره می کنیم.

انتخاب برند مناسب

هرکدام از شرکت های تولید لوازم خانگی و صوتی تصویری معمولا در زمینه ارائه یک محصول خاص، پیشتاز بازار می شوند و قدرت خود را اثبات می کنند. در تولید پروجکشن خانگی نیز برندهای پاناسونیک و اپسون در حال حاضر بهتر از سایر برندها عمل کرده اند.

میزان روشنایی

در محیط های کم نور، خروجی تصویر بهتر است. اگر قصد دارید از این دستگاه در یک محیط روشن استفاده کنید و نمی توانید نور محیط را تغییر دهید، حتما از یک ویدئو پروژکتور با میزان روشنایی بالاتر استفاده کنید.

کیفیت تصویر

در کیفیت تصویر دستگاه، ویژگی های متعددی تاثیرگذارند. برای تماشای یک ویدئو با کیفیت باید به کنتراست و رزولوشن دستگاه توجه کنیم. هرچه میزان این دو فاکتور بالاتر باشد کیفیت تصویر خروجی مطلوب تر خواهد بود.

قیمت مناسب

طبیعی است که هرچه قدرت دستگاه مورد نظر شما بالاتر باشد و تصویر بهتری ارائه کند، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت؛ اما گاهی یک دستگاه معمولی هم می تواند پاسخگو نیازهای شما باشد.

نکات مهم در خرید ویدئو پروژکتور

هنگامی که قصد خرید هر دستگاهی را داشته باشیم ابتدا به ویژگی های آن توجه می کنیم و برای خرید بهترین نوع آن، ویژگی های اصلی هر محصول را با نوع مشابه آن بررسی می کنیم. برای خرید بهترین ویدئو پروژکتور خانگی هم باید ویژگی های اصلی دستگاه را بشناسیم و مقایسه کنیم. در این راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی به برخی از اصلی ترین ویژگی ها اشاره می کنیم.

نکات مهم در خرید ویدئو پروژکتور

فروشگاه اینترنتی فرفره

منبع تامین کننده نور در ویدئو پروژکتور

پروجکشن ها از سه منبع نور تغذیه می کنند و در هر دستگاه نوع آن متفاوت است. ارزان ترین پروژکتورها معمولا از منبع نور لامپ استفاده می کنند. این دستگاه ها میزان روشنایی کمتری دارند و پس از مدتی نیز به تعویض لامپ نیاز دارند. در پروژکتورهای کوچک از منبع نور LED استفاده می شود که به مدل لامپی هم معروف هستند. بهترین نوع منبع نور مدل های لیزری هستند؛ چون نیازی به تعویض لامپ ندارند و طول عمرشان بالا است. همچنین نور بیشتری را با گرمای کمتر و مصرف برق پایین تر تولید می کنند.

معنای لومن در ویدئو پروژکتور

لومن (Lumen) یا انسی لومن، واحدی برای اندازه گیری میزان روشنایی در ویدئو پروژکتورها است. همانطور که بررسی کردیم میزان روشنایی دستگاه اهمیت بالایی دارد؛ بنابراین حتما به هنگام خرید به این مقدار توجه کنید. هرچه میزان انسی لومن یک دستگاه بیشتر باشد، روشنایی بیشتری دارد و برای محیط های بزرگتر با نور بیشتر مناسب تر خواهد بود.

تراشه ویدئو پروژکتور و فناوری به کاررفته در آن

تراشه های به کار رفته در این دستگاه تاثیر بالایی در کیفیت تصویر دارند. در حال حاضر از سه فناوری برای این تراشه ها استفاده می شود:

  • فناوری DLP
  • فناوری LCD
  • فناوری LCoS

معمولا پروجکشن هایی که از فناوری DLP استفاده می کنند میزان روشنایی بالایی دارند و تصاویری شفاف و باکیفیت تولید می کنند. رنج قیمت این دستگاه ها با توجه به کنتراست و رزولوشن آن ها متفاوت است.

برچسب انرژی لوازم خانگی

رزولوشن تصویر

تصویر از کنار هم قرار گرفتن پیکسل ها تشکیل می شود. هر چقدر تراکم پیکسل ها بیشتر باشد، وضوح تصویر به مراتب بالاتر خواهد بود. متداول ترین رزولوشن ها در پروجکشن به این ترتیب هستند:

  • WXGA: 1280×720 (HD 720p)
  • WUXGA: 1920×1080 (Full HD 1080p)
  • UHD: 3840×2160 (Ultra HD 4K)

کنتراست ویدئو پروژکتور

شفافیت و زنده بودن تصویر در پخش ویدئوها اهمیت بالایی دارد. اگر یک دستگاه بتواند تفاوت رنگ سفید و رنگ سیاه را به خوبی نمایش دهد یعنی کنتراست خوبی دارد. هرچقدر کنتراست دستگاه شما بیشتر باشد، نور محیط، کمتر تصویر خروجی را مات می کند.

نحوه استفاده و نصب ویدئو پروژکتور خانگی

نصب این دستگاه کار سختی نیست. در این راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی، شما را با راه های مختلف نصب آشنا می کنیم. ساده ترین راه استفاده از یک میز یا پایه و اتصال آن به پریز برق است. در محیط های آموزشی و اداری معمولا پروجکشن خود را به سقف متصل می کنند؛ برای این نوع اتصال، به سیم کشی برق و کابل HTMI یا VGA نیاز خواهید داشت. لازم به ذکر است در صورتی که روش دوم را انتخاب کنید جا به جایی دستگاه کار راحتی نخواهد بود و مکان ثابتی خواهد داشت.

اصلی ترین راه برای اتصال به پروجکشن خانگی استفاده از کابل VGA و HTMI است. در این روش باید یک سر کابل به دستگاه و سر دیگر آن را لپ تاپ وصل کنید تا ویدئو خود را در ابعاد بزرگتر ببینید. برخی از ویدئو پروژکتورهای جدید اپلیکیشنی دارد که بدون کابل و با استفاده از موبایل می توانید به آن متصل شوید.

نحوه استفاده و نصب ویدئو پروژکتور خانگی

بهترین برندهای ویدئو پروژکتور های خانگی

برخی از بهترین برندهایی که ویدئو پروژکتور خانگی تولید می کنند و در این حوزه جایگاه خوبی دارند به شرح زیر هستند:

معرفی 3 تا از بهترین ویدئو پروژکتورهای خانگی بازار

در اینجا به برخی از محبوب ترین پروجکشن های خانگی که در بازار ایران نیز در دسترس هستند اشاره کرده ایم.

پروژکتور شیائومی مدل Mi laser projector 150

این محصول ساخت شرکت شیائومی از فناوری DPL استفاده کرده است و با رزولوشن Full HD 1080*1920 و کنتراست 1:3000 یک انتخاب کامل برای شماست؛ همچنین اسپیکرهای داخلی این دستگاه آن را از محصولات مشابه خود متمایز کرده است. این محصول را می توانید در رنج قیمتی 130 تا 140 میلیون تومان تهیه کنید.

اپسون مدل EB-E10

مهم ترین دلیل محبوبیت این محصول قیمت منصفانه آن است اما از نظر ویژگی های کاربردی میان رده محسوب می شود. این محصول دارای رزولوشن XGA 1024×768 و کنتراست 1:15000 است و زوم آن به صورت دستی تنظیم می شود. این دستگاه با قیمت 30 میلیون تومان در بازار عرضه می شود.

ویدئو پروژکتور اوپتوما مدل UHD35

اگر به بازی آنلاین علاقه دارید این محصول مناسب شماست. اولین مشخصه آن رزولوشن 4k است. این دستگاه با نرخ نوسازی تصویر (Refresh rate) 240 هرتز، می تواند ویدئو را بدون لگ تصویر نمایش دهد، قابلیت Mute کردن و همچنین کنتراست بالای دستگاه، می تواند شما را برای خرید این دستگاه متقاعد کند. این پروجکشن در محدوده قیمتی 50 تا 60 میلیون تومان به فروش می رسد.

آیا ویدئو پروژکتور سه بعدی سینمای خانگی هم وجود دارد؟

بله امروزه قابلیت نمایش سه بعدی در تمامی ویدئو پروژکتورهای خانگی جدید وجود دارد. برای تماشای فیلم های سه بعدی می توانید به یکی از دو روش عمل کنید:

  1. Direct 3D: دستگاه را با کمک کابل HTMI 1.4 با قابلیت پشتیبانی از پخش سه بعدی به یک پخش کننده بلوری سه بعدی متصل کنید.
  2. nVidia 3D Vision: در این روش باید کامپیوتری که مجهز به کارت گرافیک nVidia 3D Vision باشد در ادامه به یک عینک اکتیو شاتر (Active Shutter) نیاز دارید. این عینک می تواند تصاویر مناسب برای هر چشم را به درستی نمایش داده و تماشای تصاویر سه بعدی را امکان پذیر کند.

راهنمای خرید بهترین سرخ کن های بدون روغن

سخن آخر

در این راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی سعی کردیم تمامی ویژگی های اصلی این محصول را شناسایی کنیم و بهترین آن را بیابیم. اگر قصد راه اندازی سینمای خانوادگی خود را دارید یا به بازی های آنلاین علاقه مند هستید با استفاده از این مقاله می توانید بهترین ویدئو پروژکتور خانگی را، متناسب با انتظارات خود تهیه کنید. پس از نصب دستگاه، از لیست 18 تا از بهترین انیمیشن های 2023 یک مورد را انتخاب کنید و از تماشای آنها روی صفحه بزرگ ویدیو پروژجکشن لذت ببرید.

لازم به ذکر است که تمامی قیمت های درج شده در این مقاله متعلق به اردیبهشت 1403 است.

رضا صنعتی

فارغ التحصیل کارشناسی کامپیوتر اما علاقه‌مند به حوزه های بازاریابی، فروش و دیجیتال مارکتینگ. 👨‍💻

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا