آموزش و ترفند فرفره

آموزش روش های تمیز کردن کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر

اگر به نظافت میز کار خود اهمیت می دهید بهتر است روش تمیز کردن کیبورد لپ تاپ یا کامپیوتر را نیز بیاموزید. کیبورد زمان زیادی را زیر دستان شما سپری می کند و مکان خوبی برای تجمع گرد و غبار و آلودگی است. کافی است یکبار کیبورد خود را تمیز کنید تا از میزان آلودگی هایی که زیر دکمه های کیبورد پنهان شده اند غافلگیر شوید. در این مقاله قرار است مراحل پاکسازی کیبورد را به صورت کامل بررسی کنیم.

ضرورت تمیز کردن کیبورد

هنگام کار با سیستم، شما بیشترین میزان تماس را با موس و کیبورد دارید و این تماس ها باعث انتقال چربی به سطح کیبورد می شوند.

این چربی ها به مرور زمان روی هم انباشته شده و علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب، ممکن است باعث جمع شدن میکروب و باکتری شوند، پس اگر به صورت روزانه از کامپیوتر استفاده می کنید، اهمیت تمیز کردن کیبورد بیشتر می شود.

البته مشکل تنها چربی نیست، به مرور زمان علاوه بر چربی، ذرات ریز موجود در هوا، گرد و خاک، مو، پرز و حتی تکه های خوراکی، در فضای بین دکمه های کیبورد جا می گیرند و باعث جمع شدن باکتری می شوند.

با توجه به این دلایل، باید به طور مرتب به پاکسازی کیبورد خود اهمیت بدهید. در این مورد هر چه استفاده شما از کامپیوتر بیشتر باشد، باید پاکسازی را سریع تر انجام دهید.

هر چند وقت باید کیبورد را تمیز کرد؟

هر چند وقت باید کیبورد را تمیز کرد؟

نمی توان برای این کار زمان مشخصی تعیین کرد و این مسئله کاملاً بستگی به استفاده شما از کیبورد دارد. اگر فردی هستید که بسیار کم از کامپیوتر و لپ تاپ استفاده می کنید نیازی نیست کیبورد را زود به زود تمیز کنید، زیرا این کار اگر زیاد تکرار شود باعث کوتاه شدن عمر کیبورد شما خواهد شد.

اما اگر جز افرادی هستید که از کامپیوتر و لپ تاپ، زیاد استفاده می کنید مثلاً بازی های کامپیوتری به مدت طولانی انجام می دهید، حتماً در فاصله زمانی ۲ تا ۳ ماهه اقدام به تمیز کردن کیبورد کنید. اگر از عاشقان بازی های کامپیوتری هستید ما به شما پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین کیبوردهای گیمینگ ارزان را مطالعه کنید.

راهنمای خرید کیبورد مکانیکال

نکات مهم قبل از تمیز کردن کیبورد

پاکسازی کیبورد، اگر چه یک کار مهم و ضروری است، اما اگر به صورت نادرست انجام شود، ممکن است کیبورد شما را خراب کند. پس قبل از شروع پاکسازی باید نکات مربوط به این کار را بدانید و در حین کار جوانب احتیاط را رعایت کنید.

فروشگاه اینترنتی فرفره

دانستن نکات زیر باعث می شود کیبورد خود را به صورت ایمن تمیز کنید:

  • حتما کامپیوتر یا لپ تاپ خود را خاموش کنید. اگر می توانید، باتری لپ تاپ را نیز خارج کنید.
  • دستمال کاغذی استفاده نکنید؛ زیرا به شدت پرز می دهد و ممکن است برای کیبورد شما مشکل ایجاد کند.
  • استفاده از هر نوع مایعات به صورت مستقیم ممنوع است.
  • هیچ وقت مواد پاک کننده را مستقیم روی کیبورد اسپری نکنید و با خیس کردن دستمال پاکسازی را انجام دهید، زیرا ممکن است کیبورد آسیب ببیند.
  • به هیچ عنوان از دستمال خشن یا مایع سفید کننده برای تمیز کردن کیبورد استفاده نکنید.
  • در حین کار کلیدها را زیاد فشار ندهید، زیرا ممکن است نوشته روی آن ها پاک شود.
  • اگر کیبورد شما قابلیت خارج کردن دکمه ها را دارد می توانید دکمه را خارج کنید و پاکسازی را راحت تر و دقیق تر انجام دهید. اگر دفترچه راهنما دارید طبق آن پیش بروید.
  • قبل از خارج کردن دکمه ها حتما عکس بگیرید تا در زمان قرار دادن دکمه ها در جای خود دچار اشتباه نشوید.
  • اگر برای تمیز کردن کیبورد، دکمه ها را جدا کردید و قصد شستن دارید، از شوینده قوی استفاده نکنید.

چرا باید کامپیوتر را قبل از تمیز کردن کیبورد خاموش کرد؟

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ و مخصوص بازی

چرا باید کامپیوتر را قبل از تمیز کردن کیبورد خاموش کرد؟

کامپیوتر، لپ تاپ و تمام وسایل جانبی آن ها وسایل الکترونیکی هستند که در صورت اتصال به برق ممکن است دچار مشکل شوند، پس در هنگام پاکسازی کیبورد حتماً کامپیوتر را خاموش کنید. خاموش کردن کامپیوتر و لپ تاپ به دلایل زیر یک کار ضروری است:

  • جلوگیری از خراب شدن سیستم و کیبورد: این وسایل به دلیل این که الکترونیکی هستند، ممکن است با کمترین نوسان برق دچار خرابی شوند.
  • جلوگیری از دستورات ناخواسته: دسته ای از کلیدهایی کیبورد برای ارسال دستورات خاص تعبیه شده اند و از طریق کیبورد می توان بعضی از کارها را کنترل کرد. برای مثال خارج شدن از یک صفحه، حذف کردن آیتم های مختلف، راه اندازی مجدد کامپیوتر. با خاموش کردن سیستم، این فرمان ها نیز به کامپیوتر داده نمی شوند.
  • ایمنی: برای حفظ ایمنی شخصی که در حال تمیز کردن کیبورد است باید کامپیوتر خاموش باشد. این کار برای جلوگیری از احتمال شوک الکتریکی و آسیب دیدن فرد انجام می شود.

وسایل ضروری برای پاکسازی کیبورد

وسایل ضروری برای پاکسازی کیبورد

شما می توانید با یک دستمال که با کمی الکل مرطوب شده است این کار را انجام دهید. اما اگر قصد دارید پاکسازی کیبورد خود را به صورت حرفه ای انجام دهید به وسایل زیر احتیاج دارید.

  1. اسپری هوا
  2. گوش پاک کن
  3. محلول مناسب تمیز کردن کیبورد
  4. دستمال نانو
  5. پد الکل
  6. اسلایم: بعضی افراد برای گرفتن تکه های کوچک از روی کیبورد از اسلایم استفاده می کنند.
  7. دستمال برای خشک کردن پایانی، بهتر است این دستمال بدون پرز باشد.

بررسی لپ تاپ های سرفیس مایکروسافت، مزایا و معایب سرفیس

اصول و نحوه تمیز کردن کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر

اگر کار شما با کامپیوتر و لپ تاپ زیاد است و یا به صورت اشتراکی از لپ تاپ استفاده کنید حتما باید تمیز کردن کیبورد را جدی بگیرید و مهم تر از آن اصول و مراحل آن را بدانید. برای این که بتوانید این کار را در خانه به راحتی انجام دهید مراحل زیر را طی کنید.

  1. لپ تاپ یا سیستم را خاموش کنید.
  2. کیبورد را برعکس کنید و در زوایای مختلف کمی تکان دهید تا ذرات درشت تر خارج شوند. برای این که کار تمیزتر پیش برود، بهتر است یک دستمال زیر کیبورد قرار دهید.
  3. در پایان چند ضربه بزنید که از خروج ذرات ریزتر مطمئن شوید. در این مرحله تکان دادن را آرام انجام دهید تا آسیبی به کیبورد شما وارد نشود. اگر در حال تمیز کردن کیبورد لپ تاپ هستید، باید بیشتر مراقب باشید تا هارد لپ تاپ با مشکل مواجه نشود.
  4. با یک مکنده یا اسپری هوا یا سشوار ذرات ریزتر را خارج کنید. در این مرحله فاصله از کیبورد را باتوجه به فشار دستگاه رعایت کنید تا کیبورد خراب نشود. فاصله استاندارد برای این کار حدود 4 سانتی متر است.
  5. در اینجا می توانید از اسلایم هم استفاده کنید. با قرار دادن اسلایم بین دکمه های کیبورد، ذراتی که در فضای بین دکمه ها وارد شده اند را خارج کنید.
  6. با یک دستمال نانو فضای بین دکمه ها را تمیز کنید.
  7. برای پاک کردن جزئی تر می توانید از گوش پاک کن نیز استفاده کنید. برای این کار گوش پاک کن را با محلول مرطوب کنید و تمیز کردن را انجام دهید. اگر به هر دلیلی محلول مخصوص ندارید می توانید با آب و سرکه سفید یک محلول مناسب تمیز کردن کیبورد درست کنید. برای این کار به آب و سرکه سفید احتیاج دارید، این محلول از آب و 20 درصد سرکه سفید تهیه می شود.

تمیز کردن کیبورد مخصوص تایپ

تمیز کردن کیبورد مخصوص تایپ

اگر شما زیاد با تایپ کردن سر و کار دارید، اهمیت پاکسازی کیبورد را بیشتر حس می کنید. کیبوردهای مخصوص تایپ کیبوردهایی مکانیکی هستند که با توجه به طراحی مخصوص برای تایپیست ها مناسب هستند.

کیبوردهای مخصوص تایپ به گونه ای طراحی شده اند که میزان خستگی از نوشتن را کم می کنند و با استفاده از آن ها در هنگام تایپ فشار کمتری احساس می کنید. اگر تایپیست هستید، برای آشنایی با بهترین کیبوردهای مخصوص تایپ، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای تمیز کردن کیبورد مخصوص تایپ مراحل زیر را طی کنید:

  1. از دکمه های کیبورد عکس بگیرید.
  2. دکمه های کیبورد را جدا کنید.
  3. آن ها را با یک مایع مناسب بشورید.
  4. دکمه ها را خشک کنید.
  5. با توجه به عکسی که از قبل گرفته اید دکمه ها را در جای خود قرار دهید.

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ های لنوو

خلاصه مقاله

طی این مقاله دلایل و ضرورت های تمیز کردن کیبورد بیان شد. در ادامه به این مسئله اشاره شد که بهتر است این کار را با توجه به میزان مصرف، در فواصل زمانی مختلف انجام دهید تا از خراب شدن کیبورد و کوتاه شدن عمر آن جلوگیری کنید.

در ادامه به نکات مهمی که باید قبل از پاکسازی کیبورد بدانید اشاره کردیم و این بخش را با ابزارهای لازم برای تمیز کردن کیبورد به پایان بردیم. در آخر نیز اصول و مراحل کار را بیان کردیم تا بتوانید به راحتی در خانه کیبورد خود را تمیز کنید و از نتیجه آن لذت ببرید.

 

رضا صنعتی

فارغ التحصیل کارشناسی کامپیوتر اما علاقه‌مند به حوزه های بازاریابی، فروش و دیجیتال مارکتینگ. 👨‍💻

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا