آموزش و ترفند فرفره

همه چیز در مورد هوش مصنوعی گوگل Gemini یا Google Bard

در چند سال اخیر چت بات های هوش مصنوعی توسعه بسیار زیادی پیدا کرده‌ اند. در میان گزینه های مختلف برخی بیش از سایرین محبوبیت پیدا کرده و کاربردی شده اند. هوش مصنوعی گوگل یکی از همین موارد است. این هوش مصنوعی Gemini نام دارد؛ گرچه نام پیشین آن Google Brad بوده و برخی هنوز این پلتفرم را با نام قبلی می ‌شناسند.

AI گوگل با دسترسی به داده های گسترده و بهره مندی از توسعه دهندگان برتر، امکانات متعددی را در اختیار کاربران قرار می دهد. این AI دارای سیستم های پردازش دقیق و چندوجهی است تا بهترین پاسخ ها را به کاربران ارائه دهد. در ادامه جمینای را در تمام ابعاد مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی هوش مصنوعی گوگل و اهمیت آن

چرا هوش مصنوعی گوگل مهم است؟ در دنیای فناوری و بسیاری از دیگر حوزه ها، توسعه مبتنی بر رقابت است. AI امروزه به یکی از ابزارهایی تبدیل شده که می تواند کاربران بسیار زیادی را به یک پلتفرم جذب کند. به همین دلیل بزرگ ترین شرکت های دنیا به دنبال توسعه هرچه سریع تر و بهتر انواع مدل های هوش مصنوعی هستند.

جمینای یکی از همین موارد است و عرضه شده تا رقیب چت جی پی تی (ChatGPT) و کوپایلوت (CoPilot) باشد. برای رقابت با این پلتفرم های قدرتمند جمینای باید امتیازات زیادی برای ارائه داشته باشد.

به ادعای گوگل، AI‌ توسعه داده شده توسط این شرکت به نسبت دیگر انواع هوش مصنوعی برتری دارد. جمینای می تواند پیام های صوتی و متنی را درک کرده و به آنها پاسخ دهد. همچنین از محاسبات پیچیده ریاضی و فیزیک و شیمی پشتیبانی می کند و با انواع زبان های برنامه نویسی سازگار است.

Google Bard‌ از یادگیری ماشینی استفاده کرده و در عین حال تلاش می کند پاسخ هایی قابل درک و شبیه به مکالمات انسانی تولید کند. همچنین به نسبت لحن پیام ها و انتظارات هر کاربر پاسخ ها را در حالت رسمی و غیررسمی ارائه می دهد.

تاریخچه و تکامل هوش مصنوعی گوگل

ابتدا در سال ۲۰۲۲ گوگل هوش مصنوعی اولیه خود با نام laMDA را معرفی کرد. laMDA ارائه شده بود تا یک ربات ویژه چت با هوش مصنوعی باشد. این پلتفرم می توانست پیام های متنی کاربران را دریافت کرده و پاسخ هایی منطقی و کاربردی ارائه کند.

مدتی بعد و در سال ۲۰۲۳ گوگل LaMDA را تا حد زیادی توسعه داد و به دلیل توسعه قابل توجه نام آن را به Google Bard و سپس Gemini تغییر داد. جمینای می تواند طیف گسترده ای از درخواست های کاربران را پردازش کرده و به آنها پاسخ دهد؛ برای مثال می توان با استفاده از آن متون را ترجمه کرد. همچنین توانایی آن در تولید محتوا نیز چشمگیر است.

هوش مصنوعی گوگل (Gemini) چیست؟

جمینای دارای یک پایگاه داده گسترده است و به اطلاعات موجود در سطح وب و پایگاه های اختصاصی دسترسی دارد. با دسترسی به داده های گسترده، این پلتفرم مفهوم درخواست های ورودی را تشخیص می دهد. سپس با استفاده از الگوریتم های مختلف این داده ها را تحلیل می کند و با بهره مندی از شبکه های عصبی بازگشتی و پیچشی (RNN و CNN) به آنها پاسخ می دهد.

در تعریفی ساده این شبکه ها اجازه می دهند که ماشین های یادگیری و هوش مصنوعی درخواست ها را درک کرده و صحیح ترین پاسخ را به کاربران ارائه کنند. این پاسخ ها از بهترین مراجع و منابع موجود دریافت می شوند.

فروشگاه اینترنتی فرفره

در مواردی چنین نوعی از AI شبیه به یک موتور جستجوی پیشرفته دانست. در اغلب موارد پرسش ها با عین متنی که در وب سایت های معتبر سطح اینترنت منتشر شده اند پاسخ داده می شوند. البته در مواردی نیز متن ارائه شده کاملا خاص و منحصر به فرد است. چنین سازوکاری اجازه می دهد که Google Bard قادر باشد شعر بنویسد، ایده پردازی کند،‌ داده های دقیق و موثق را در اختیار کاربران قرار دهد و در حوزه هایی مانند تولید محتوا و برنامه نویسی متن و کد ارائه دهد.

هوش مصنوعی گوگل

کاربردهای هوش مصنوعی گوگل

کاربرد هوش مصنوعی بسیار گسترده است. استفاده از AI در بسیاری از امور کیفیت را بالا برده و به صرفه جویی در وقت و هزینه کمک می کند. به لطف این پلتفرم دسترسی به اطلاعات عادلانه تر شده و می توان به پاسخ های دریافتی در فضای آنلاین اطمینان بیشتری داشت. در ادامه کاربردهای هوش مصنوعی گوگل را به طور جزئی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • کسب اطلاعات موثق

همواره یکی از چالش های کاربران در فضای اینترنت دسترسی به اطلاعات دقیق و موثق بوده است. افراد در تمام حوزه ها تخصص ندارند و ممکن است با ورود به لینک اشتباه یا نامناسب پاسخی نادرست دریافت کنند. چنین اطلاعاتی در مواردی می توانند بسیار مشکل آفرین باشند. به خصوص در زمانی که مربوط به حوزه سلامت هستند.

هوش مصنوعی گوگل اطلاعات موجود در سطح اینترنت را با فیلترهایی بسیار دقیق مورد بررسی قرار می دهد و با توجه به عملکرد وب سایت ها و پایگاه های داده از آنها استفاده می کند. جمینای داده های ناموثق را نادیده می گیرد و به برترین ها مراجعه می کند. بدین شکل پاسخ هایی که ارائه می شوند تا حد زیاد قابل اطمینان هستند.

البته نباید تصور کرد که بدون شک تمامی پاسخ های AI صحیح هستند. امکان خطا برای این هوش توسعه یافته نیز وجود دارد. به خصوص در مواردی که پرسش مطرح شده مبهم باشد یا داده های مناسب آن در سطح اینترنت محدودیت داشته باشند.

  • تولید محتوا

تولید کنندگان محتوا نقش پررنگی در توسعه و کیفیت وب سایت ها ایفا می کنند. از طرفی اغلب آنها باید به منبعی برای جمع آوری آسان داده ها دسترسی داشته باشند. Gemini می تواند پلتفرمی باشد که با ارائه پاسخ های دقیق و سریع عملکرد آنها را بهبود می بخشد.

از طرفی می توان برای تولید محتوا با هوش مصنوعی به طور مستقیم از ربات درخواست نگارش کرد. این محتوا می تواند در قالب مورنظر کاربران باشد. همچنین می توان تعداد کلمات مطلب را تعیین کرد. البته در این مورد محدودیت وجود دارد و ربات معمولا به طور یکجا بیش از 1500 کلمه نمی نویسد. همچنین لازم به ذکر است که محتوای نوشته شده به زبان انگلیسی کیفیت بالاتری از محتوای فارسی دارد.

  • ترجمه

در گذشته نیز ابزارهای متنوعی برای ترجمه متون وجود داشتند؛ اما هوش مصنوعی گوگل می تواند این کار را با دقت بسیار بالاتری انجام دهد. کافی است متن مورد نظر خود را به ربات ارائه کرده و از آن درخواست کنید که متن را به زبان یا زبان های مدنظر شما ترجمه کند.

قدرت ترجمه این ربات برای تبدیل متن فارسی به انگلیسی بهتر از تبدیل متن انگلیسی به فارسی است. همچنین باید دقت کنید که این ترجمه باوجود کیفیت بالا بی نقص نیست.

  • شعر نویسی

اگر به شعر علاقه دارید یا تکلیف و پروژه مدرسه یا دانشگاه نیاز به نگارش یک شعر منحصر به فرد دارد هوش مصنوعی Google بسیار کاربردی خواهد بود. این AI عملکرد شگفت انگیزی در نگارش شعرهای خاص و بی مانند دارد. می توان سبک شعر آن را نیز مشخص کرد.

  • سناریو نویسی

سناریو نویسی یکی دیگر از حوزه های جذابی است که مخاطبان فراوان داشته و می تواند منبع درآمد بسیار خوبی باشد. این سناریوها می توانند برای ساخت ویدئو، فیلم و انیمیشن، نگارش کتاب و محتوای تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرند. هوش مصنوعی گوگل می تواند با جزئیات موردنظر کاربران سناریوهایی باکیفیت بنویسد که تا حد زیادی منحصر به فرد هستند.

  • ایده پردازی

برای خلق آثار هنری، طراحی، کسب و کار یا آشپزی به ایده نیاز دارید؟ هوش مصنوعی گوگل می تواند در تمامی این زمینه ها و صدها حوزه دیگر الهام بخش باشد. تنها کافی است در موضوعی خاص از آن درخواست ایده کنید.

  • تولید تصویر

بسیاری از افراد از جمله طراحان گرافیکی، توسعه دهندگان وب سایت ها و پلتفرم های مختلف و تولیدکنندگان محتوا به تصاویر منحصر به فرد نیاز دارند. از طرفی بسیار جذاب است که این تصاویر کاملا با توصیفات و نیازهای هر یک از آنها مطابقت داشته باشند.

هوش مصنوعی گوگل ارائه شده است تا با توصیف کاربران و با مشخصات مدنظر آنها تصویر تولید کند. این تصاویر کاملا اختصاصی هستند و می توان اطمینان داشت که به هیچ کاربر دیگری ارائه نخواهند شد.

  • برنامه نویسی

پلتفرم هایی نظیر هوش مصنوعی گوگل برای برنامه نویسان جذابیت بسیار زیادی دارند؛ زیرا کدهایی بسیار دقیق و اصولی به آنها ارائه می کنند. این کدها معمولا سرعت عمل برنامه نویسان را بالا برده و درصد خطای آنها را کاهش می دهند. همچنین برنامه نویسان می توانند کدهای مدنظر خود را به ربات ارائه کرده و از آن درخواست کنند تا نقاط ضعف این کدها را شناسایی و اصلاح کند.

هوش مصنوعی گوگل
چگونه از هوش مصنوعی گوگل استفاده کنیم؟

چگونه از هوش مصنوعی گوگل استفاده کنیم؟

ابتدا کافی است نام Gemini را در گوگل جستجو کنید. پس از آن باید به صفحه آن ورود پیدا کرده و ثبت نام کنید. برای ثبت نام کافی است حساب گوگل خود را به آن متصل کنید. پس از آن نسخه رایگان برنامه در دسترس خواهد بود. برای استفاده از نسخه Ultra باید هزینه پرداخت شود. Ultra توسعه یافته تر است و پاسخ های دقیق تری ارائه می دهد.

تغییر صدای هوش مصنوعی گوگل

می توان صدای هوش مصنوعی Google را در نسخه تلفن همراه آن تغییر داد. در ادامه مراحل انجام این کار را ارائه می کنیم:

  • وارد تنظیمات برنامه Google Bard شوید؛
  • گزینه Gemini Voice را انتخاب کنید؛
  • در میان گزینه های موجود صدای مدنظر خود را انتخاب کنید.

امکان حذف نویز صدا با AI یا اعمال دیگر تغییرات بر فایل های صوتی با استفاده از جمینای وجود ندارد؛ اما می توان فایل های صوتی را به متن تبدیل کرده یا آنها را خلاصه کرد.

تبدیل متن به عکس با هوش مصنوعی گوگل

برای بهره مندی از این قابلیت هوش مصنوعی گوگل کافی است پیش از توصیف تصویر مورد نظر از کلیدواژه هایی خاص استفاده کنید. برای مثال عباراتی نظیر Create picture/image of را در ابتدای جمله وارد کرده و ویژگی هایی که از تصویر در ذهن دارید را ارائه کنید.

این کلیدواژه ها می توانند به زبان فارسی نیز نوشته شوند. کافی است پیامی با دستور ساخت و ایجاد تصویر برای AI ارسال کنید.

راه اندازی و تنظیمات دستیار صوتی گوگل

در دستگاه های اندرویدی دستیار صوتی گوگل به طور پیشفرض نصب و فعال است. کافی است دکمه Home را نگه داشته و چند ثانیه صبر کنید. پس از آن دستیار صوتی فعال شده و آماده شنیدن سخنان شما خواهد بود. این دستیار از هوش مصنوعی استفاده کرده و می تواند بسیاری از دستورات را اجرا کند.

اگر از دستگاهی با سیستم عامل iOS استفاده می کنید باید برنامه Google Assistant را از App Store دانلود کنید. پس از آن دستیار صوتی گوگل در دستگاه های اپل نیز قابل استفاده خواهد بود.

اگر دستیار صوتی به صورت پیشفرض فعال نیست طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • برنامه گوگل را باز کرده و به تنظیمات مراجعه کنید؛
  • در قسمت Google Assistant بر گزینه General کلیک کنید؛
  • دستیار صوتی را روشن کنید.

نحوه تولید محتوا با هوش مصنوعی گوگل بارد

اشاره کردیم که می توان با هوش مصنوعی Google به تولید محتوا پرداخت. ابتدا باید موضوع موردنظر خود برای نگارش را مشخص کرده و آن را به جمینای ارائه کنید. سپس تعداد کلمات موردنظر، سبک نگارش و نوع تیتربندی را مشخص کنید و پیام درخواست را برای ربات ارسال کنید. متن تولید شده پس از چند لحظه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

آینده هوش مصنوعی گوگل

در حال حاضر عملکرد هوش مصنوعی گوگل بسیار مطلوب است؛ اما برای رقابت در دنیای رو به رشد هوش مصنوعی نیاز به پیشرفت و نوآوری مداوم وجود دارد. گوگل همواره از جمله برترین شرکت های فناوری بوده و یکی از بهترین موتورهای جستجو را ارائه کرده است. انتظار می رود که عملکرد هوش مصنوعی مبتنی بر آن در آینده رشد چشمگیری داشته باشد و تمایز آن با دیگر رقبا افزایش پیدا کند.

هوش مصنوعی گوگل
مقایسه هوش مصنوعی گوگل با ChatGPT

مقایسه هوش مصنوعی گوگل با ChatGPT

وجه تمایز هوش مصنوعی گوگل با ChatGPT چیست؟ توسعه‌ دهندگان جمینای ادعا کرده اند که این پلتفرم در ابعاد مختلف نسبت به رقبایی همچون چت جی پی تی و کوپایلوت برتری دارد؛ برای مثال ادعا شده است که این AI کدنویسی بهینه تر و بهتری دارد که عملکرد آن را قدرتمند کرده است. همچنین درکی چندوجهی دارد که باعث می شود پیام ها را بهتر درک کرده و پاسخ های مناسب تری ارائه کند.

چت جی پی تی توانایی بالایی در انجام مکالمات داشته و در آن خلاقیت زیادی دارد. از طرفی از آنجایی که بر تولید محتوای متنی متمرکز است در این حوزه بسیار خوب عمل می کند.

می توان از هر دوی این پلتفرم ها استفاده کرد. هر دوی آنها در حال توسعه و بهبود مداوم هستند و بدون شک هر یک می توانند در انواع کاربری های مورد پشتیبانی بازدهی مناسبی داشته باشند.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله از فروشگاه اینترنتی فرفره دریافتیم که هوش مصنوعی گوگل از جمله برترین انواع مدل های AI است. این هوش از داده های گسترده ای که در فضای اینترنت و پایگاه های داده گوگل وجود دارد استفاده کرده و توانایی یادگیری بالایی دارد. به همین دلیل با عملکرد قدرتمند خود در حال توسعه مداوم است.

می توان از این AI در تولید محتوا، ترجمه، تولید تصویر،‌ برنامه نویسی و ایده یابی استفاده کرد. برای بهره مندی از آن کافی است Gemini را سرچ کرده و وارد صفحه آن شوید. استفاده از جمینای رایگان است؛ اما برای بهره مندی از امکانات بیشتر می توانید نسخه Ultra آن را خریداری کنید.

غزل وثیق

کارشناس IT و فعال در حوزه SEO که این گوشه کنارا به UI ,UX و طراحی هم علاقه دارم 😎😉

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا