آموزش و ترفند فرفره

یوتیوب کیدز چیست؟ راهنمای استفاده و تنظیمات یوتیوب کیدز

کودکان امروزی به دیدن ویدیوهای آنلاین علاقه بسیاری دارند و یکی از گزینه هایی که آن ها استفاده می کنند یوتیوب است. محتوای یوتیوب معمولا سرگرم کننده و آموزنده است اما در بین آن ها محتوایی هم به چشم می خورد که ممکن است آثار تخریب کننده ای به همراه داشته باشد. اگر کودکان شما از یوتیوب استفاده می کنند حتما نگران محتواهایی هستید که تماشا می کنند.

یوتیوب کیدز یک برنامه رسمی و رایگان محسوب می شود که برای کودکان کنجکاو طراحی شده است. این برنامه از فضایی ساده بهره می برد که فیلم ها، کانال ها و لیست های پخش متنوعی را در دل خود جای داده است. در واقع این پلتفرم را می توان شعبه دوم یوتیوب دانست که منبعی مناسب برای تماشای ویدیوهای مختلف برای کودکان است. استفاده از یوتیوب کیدز در موبایل، لپ تاپ، و تب لت ممکن شده است.

آشنایی با YouTube Kids

یوتیوب فضایی برای اشتراک گذاری ویدیوها است و محتوای آن برای تمامی گروه های سنی از کودک و خردسال گرفته تا پیر متفاوت است. این پلتفرم مانند هر پلتفرم دیگری برای تمامی سنین به ویژه کوکان زیر 13 سال مناسب نخواهد بود. بدین جهت یوتیوب Google Youtube Kids را در سال 2015 معرفی کرد.

این پلتفرم مانند یوتیوب موزیک دارای اپلیکیشنی اختصاصی است که روی اشتراک محتواهای مناسب کودکان تمرکز دارد. این برنامه به گونه ای طراحی شده است که فضای مناسبی برای خانواده باشد و کودکان هم بتوانند علایق خود را کشف و دنبال کنند. الگوریتم YouTube Kids به گونه ای برنامه ریزی شده است که ویدیوهای صفحه اصلی آن از پیش و از طریق خانواده ها برای کودکان انتخاب شوند. این الگوریتم دارای ایراداتی هم هست و احتمال یافتن ویدیوهایی خارج از این محدوده برای کودکان وجود دارد. در زمان استفاده از یوتیوب کیدز در صورت بروز این مشکل می توانید یوتیوب را از آن مطلع کنید. از میان ویژگی های این برنامه منحصر به فرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش محتوا و ویدیوهایی مناسب با سن کودک
  • قابلیت نظارت کامل والدین بر روی تمامی محتواهای تماشا شده توسط فرزندان
  • قابلیت مسدودسازی کانال ها و ویدیوها
  • امکان ایجاد لیست ویدیوهای دلخواه برای تماشای فرزندان
  • امکان ایجاد 8 پروفایل مجزا با یک حساب کاربری
  • تغییر تنظیمات برای محدودیت های زمانی استفاده از یوتیوب

بهترین روش های کسب درامد از یوتیوب در ایران

قوانین یوتیوب کیدز

قوانین استفاده از یوتیوب کیدز موضوعی مهم و حیاتی است که محیطی امن و مناسب را برای کودکان تضمین می کند. الگوریتم ها به گونه ای چیده شده اند که یوتیوب را برای بچه ها امن و ساده تر می کنند که بتوانند علایق خود را در ویدیوهای آنلاین پیدا کنند.

کنترل محتوای نامناسب

یوتیوب با محدودیت محتوای سنی مناسب سعی دارد اطمینان حاصل کند که کودکان تنها به محتوای سنی مناسب خود دسترسی دارند. طبق قوانین یوتیوب اگر مشخص شود کانالی توسط کودک زیر 13 سال اداره می شود احتمال مسدودی آن بالا می رود.

امنیت و حریم خصوصی بچه ها

یوتیوب برای محتواهایی که کودکان تماشا می کنند قوانین و مقررات خاصی را در نظر گرفته است. این قوانین برای حفاظت این افراد در برابر محتواهای نامناسب و ایجاد محیطی امن در حین استفاده از یوتیوب کیدز است. طبق قوانین حفاظت از حریم خصوصی کودکان، جمع آوری داده و اطلاعات از کودکانی با سن کمتر از 13 سال بدون رضایت والدین ممنوع است. در مواردی که قوانین حفاظت از حریم خصوصی کودکان نقض شود پیگرد قانونی انجام خواهد شد.

بررسی گزارش تماشای ویدیو ها

والدین می توانند محتواها را تماشا کنند و کانال ها یا ویدیوهایی که دارای نقض قوانین هستند یا اقدام به انتشار محتوایی نامناسب کرده اند را گزارش دهند. تمام این گزارشات توسط کارمندان یوتیوب به صورت دقیق بررسی می شود. اگر گزارش به درستی انجام شده باشد ویدیو حذف خواهد شد. در صورتی که کانال انتشاردهنده، گزارش های متعددی را دریافت کرده باشد مسدود خواهد شد.

فروشگاه اینترنتی فرفره

اهمیت استفاده از یوتیوب کیدز

در دنیای امروز که گوشی موبایل و دسترسی به اینترنت از سنین پائین در اختیار بچه ها قرار دارد استفاده از یوتیوب کیدز از جهات مختلفی اهمیت می یابد. دلایلی که باعث اهمیت YouTube Kids شده اند به شرح زیر است:

  • محتوای مناسب سنی: یوتیوب کیدز مجموعه ای محدود از ویدیوهای مناسب گروه سنی کودکان است که بتوانند محتواهای مناسب را تماشا کنند.
  • تجربه ای امن: یوتیوب فیلترهای محتوایی و الگوریتم های فوق پیشرفته ای را برای محتواهای نمایش داده شده در یوتیوب کیدز در نظر گرفته است. این فیلترها احتمال آسیب رسیدن به کودکان را با تماشای محتوای نامناسب به حداقل می رساند. این موضوع خیال والدین را از دسترسی کودکان به یوتیوب تا حد زیادی راحت می کند.
  • منابع آموزشی: محتواهایی که در مجموعه یوتیوب کیدز نمایش داده می شوند شامل برنامه های آموزشی، آموزش های علمی، یادگیری زبان و کارهای عملی مناسب کودکان وغیره می شود. در واقع این محتواها با هدف عشق به یادگیری برای کودکان تولید می شوند. همچنین محتواهایی سرگرم کننده مانند کارتون، موسیقی و ترویج خلاقیت هم وجود دارد که کودکان را ترغیب به انجام بازی های ذهنی می کنند.
  • کنترل والدین: در این پلتفرم والدین تا حد بسیاری به محتواهایی که بچه ها تماشا می کنند دسترسی دارند. آن ها می توانند ویدیوها و کانال هایی که فکر می کنند برای کودکشان مناسب نیست را مسدود کنند.
  • آموزش تکنولوژی: با استفاده از یوتیوب کیدز کودکان با یک پلتفرم آنلاین و مناسب سن خود با شیوه ای کنترل شده و ایمن آشنا می شوند.
  • محتوای متنوع: در این پلتفرم طیف گسترده ای از ویدیوها با زبان های مختلف مثل زبان انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، هندی وغیره انتشار می شود. همین ویژگی باعث می شود که کودکان با فرهنگ و دیدگاه های مختلف آشنا شوند. این نکته حایز اهمیت است که برای اکثر ویدیوها امکان تنظیم زیرنویس فارسی یوتیوب وجود دارد.

تفاوت یوتیوب و یوتیوب کیدز

امروزه یوتیوب به عنوان پلتفرمی محبوب شناخته می شود و بستری برای اشتراک گذاری و مشاهده ویدیوها دارد که افراد با سنین مختلف طرفدار آن هستند. این برنامه محتوای متنوعی دارد که بیشتر آن ها مناسب کودکان نیست و می تواند اثرات مخربی را به همراه داشته باشد. یوتیوب کیدز برنامه ای که صرفا برای کودکان طراحی شده است و محتوایی مناسب سن آنان دارد. همچنین امکان کنترل بیشتر والدین بر محتواهای نشان داده شده وجود دارد. به همین جهت والدین می توانند با خیالی راحت این برنامه را در دسترس فرزندان خود قرار دهند.

یوتیوب برای تمامی مخاطبان با بازه های سنی مختلف ساخته شده در حالی که یوتیوب کیدز برای کودکان و ارائه محتوای سنی آن ها طراحی شده است. از نظر محتوا و ویژگی های مختلف تفاوت های بسیاری بین این دو پلتفرم وجود دارد.

آموزش تمامی روش های حذف و نصب برنامه روی لینوکس

چرا باید تنظیمات یوتیوب کیدز رو تغییر بدید؟

پس از آن که برنامه را نصب کردید لازم است برای استفاده از یوتیوب کیدز تنظیمات اصلی را تغییر دهید که برنامه بهترین محتوا را مناسب سن کودک شما ارائه دهد. در ابتدا شما باید سن کودک خود را وارد کنید.

همچنین یوتیوب کیدز برای والدین این امکان را فراهم می کند که تنظیمات کنترل را انجام دهند این کنترل ها شامل محدودیت زمان تماشا، فعال یا غیر فعال کردن جستجو، مشاهده ویدیوهای تماشا شده وغیره است.

چرا باید تنظیمات یوتیوب کیدز رو تغییر بدید؟

چطور دسترسی به ویدیو های خاص رو محدود کنیم؟

دور نگه داشتن کودکان از تماشای محتواهای نامناسب در یوتیوب در نگاه اول ممکن است سخت باشد. میلیاردها ویدیو در یوتیوب وجود دارد و هر ماه کاربران بیشتری به آن اضافه می شوند. بناراین چگونه می توان تمام محتواهای خشونت آمیز، جنسی، دستکاری روانی، نفرت انگیز وغیره را از میان آن ها جدا کنیم.

یوتیوب برای دور نگه داشتن کودکان از این محتواها دو گزینه حالت محدود Restricted Mode و یوتیوب کیدز را در اختیار والدین قرار داده است. حالت Restricted Mode با استفاده از ابرداده ها، عنوان ویدیو، زبان استفاده شده در ویدیو آن ها را به صورت خودکار فیلتر می کند. همچنین محتواهایی که کاربران با عنوان نامناسب علامت گذاری کرده اند با فعال بودن Restricted Mode نمایش داده نمی شوند.

آموزش دانلود آهنگ از ساندکلود در اندروید و آیفون

تنظیمات زمان بندی: چطور زمان تماشای یوتیوب کیدز رو محدود کنیم؟

والدین می توانند با ابزارهایی که یوتیوب در اختیارشان قرار داده زمان استفاده از یوتیوب کیدز را برای فرزندانشان مدیریت کنند. این ابزارها عبارتند از:

استفاده از تایمر برای محدود کردن زمان تماشا

این قابلیت در زمان استفاده از یوتیوب کیدز به کمک والدین می آید و و زمان تماشای ویدیو را محدود می کند. با این قابلیت والدین می توانند تعیین کنند فرزندشان چقدر می تواند محتوا تماشا کند و به محض پایان زمان تعیین شده برنامه متوقف خواهد شد.

تنظیم ساعت خواب برای قطع خودکار دسترسی

شما همچنین می توانید با وارد کردن زمان خواب کودک استفاده از یوتیوب را در آن بازه زمانی محدود کنید. با شروع ساعت خواب برنامه یوتیوب کیدز متوقف خواهد شد.

یوتیوب کیدز رو محدود کنیم؟

یوتیوب کیدز به شما اجازه می دهد از فرزندان خود در برابر برخی محتواهای نامناسب و آسیب های روانی آن ها جلوگیری کنید. این برنامه بیشتر برای پوشش دهی کودکان طراحی شده و ممکن است رضایت یک نوجوان را جلب نکند. دراین حالت شما می توانید با استفاده از حالت محدود یا Restricted Mode محتواهای سرویس اصلی یوتیوب را فیلتر کنید. با این شرایط هم باز هیچ تضمینی برای حذف صددرصدی محتواهای نامناسب وجود ندارد.

حالت محدود ابزاری اختیاری برای کنترل والدین است که با بهره از عناوین ویدیو، توضیحات، بررسی راهنماها و محدودیت سنی مشخص شده روی محتواها آن ها را فیلتر می کند. اعمال حالت محدود با استفاده از حساب کاربری بسیار ساده است. البته این نکته را فراموش نکنید که این تنظیمات و محدودیت ها در سطح مرورگر انجام می شود و اگر کودک شما از مرورگر دیگری استفاده می کند این محدودیت را روی آن ها هم ایجاد کنید.

به این منظور ابتدا به وب سایت یوتیوب بروید و وارد حساب کاربری گوگل یا یوتیوب خود شوید. به تنظیمات Setting بروید و در نوار سمت چپ یا روی پروفایل خود کلیک کنید. از منوی نمایان شده گزینه Restricted Mode را روی On قرار دهید و Save را انتخاب کنید. این روند را روی تمام مرورگرهای خود انجام دهید. فرفره به شما پیشنهاد می دهد بعد از طی این مراحل حتما از حساب کاربری خود خارج شوید زیرا کودک باهوش امروزه یاد می گیرد حالت محدود را خاموش کند و گول این ترفند را نخواهد خود.

چطور محتوای آموزشی و مفید رو برای بچه ها پیدا کنیم؟

اگر می خواهید شخصا محتواها را برای تماشای کودک انتخاب کنید یا لیست پخش ویدیو برای آن ها بسازید برای پیدا کردن محتواها می توانید از ابزار زیر استفاده کنید:

جستجوی ویدیوهای آموزشی بر اساس دسته بندی

استفاده از یوتیوب کیدز این قابلیت را دارد که اجازه ندهد کودکان جستجو کنند و محتواهای از پیش تعیین شده را در دسترس آن ها قرار می دهد. اگر بخواهید این محتواها را بیابید به دسته بندی ها توجه کنید. هر ویدیو با توجه به موضوع و محتوا در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرد. شما می توانید دسته بندی مورد نظر خود را انتخاب و از لیست آن ها ویدیوها را جستجو کنید.

نظرات سایر کاربران

همچنین می توانید برای پایش دقیق ویدیو ها نظرات کاربران دیگر را در زیر ویدیو ها بررسی کنید. این نظرات کمک کننده است و شما را برای انتخاب ویدیوهای ایمن تر برای کودکان یاری خواهد کرد.

اهمیت تنظیمات تبلیغاتی برای حفظ حریم خصوصی بچه ها

تبلیغات محصولات و خدمات مربوط به کودکان که به آن ها نمایش داده می شود باید صادقانه و شفاف باشد. همچنین در آن ها از فریب کاری و اغراق آمیزی خودداری شود. طبق قواین یوتیوب تبلیغ محصولات یا تشویق به رفتارهای خطرناک در یوتیوب کیدز ممنوع است. برخی تبلیغات ها با برچسب محتوای ویژه کودکان یا Made for Kids علامت گذاری می شوند. این ویدیوها مشمول قوانین سختگیرانه ای شده اند که برای کودکان ایمن و مناسب باشند.

دیسکورد چیست؟ همه چیز درباره قابلیت ها و کاربردهای Discord

چطور از تبلیغات در یوتیوب کیدز جلوگیری کنیم؟

تبلیغاتی که در حین استفاده از یوتیوب کیدز نمایش داده می شوند طوری طراحی شده اند که مناسب سن کودکان باشند. این تبلیغات تحت فرآیند بازبینی و فیلترهای بسیار دقیق قرار می گیرند. یوتیوب با این فیلترها از رعایت تمام استانداردها و دستورالعمل های تعیین شده برای کودکان مطمئن می شود. تبلیغات این پلتفرم با تبلیغات یوتیوب متفاوت است و حول محصولات و خدمات مخصوص کودکان می گردد. این تبلیغات ها قرار است برای گروه سنی کوکان جذاب باشد. اما شما می توانید برای غیرفعال کردن تبلیغات یوتیوب از اشتراک پریمیوم بهره ببرید.

چطور از تبلیغات در یوتیوب کیدز جلوگیری کنیم؟

اشتراک پریمیوم: آیا ارزش داره؟

اشتراک پریمیوم در حین استفاده از یوتیوب کیدز مزایای متعددی برای کودکان و والدینشان به همراه دارد و در واقع به آن ها کمک می کند تجربه بهتری از یوتیوب کیدز داشته باشند. این اشتراک تمام تبلیغات و آگهی ها را از ویدیوها حذف و به کودکان کمک می کند بدون وقفه محتوای دلخواهشان را تماشا کنند. همچنین با داشتن این اشتراک می توانید برای زمانی که به اینترنت متصل نیستید ویدیوها را دانلود کنید. فیلم ها را از قبل دانلود کنید و بدون نگرانی بابت محتوای پخش شده آن ها را در اختیار کودکان خود قرار دهید. این ویژگی زمانی کارآمد خواهد بود که شما در مسافرت یا مناطق خارج از دامنه اینترنت باشید. برای دانلود ویدیوها می توانید سری به مقاله روش های دانلود از یوتیوب بزنید.

با تهیه این اشتراک به یک استریم موسیقی جداگانه هم دسترسی پیدا می کنید که می توانید لیست پخش مختلفی را برای کودکان خود بسازید.

چطور اپلیکیشن یوتیوب کیدز رو برای فرزندان امن تر کنیم؟

علاوه بر راه حل های گفته شده فرفره پیشنهادهای دیگری هم برای شما دارد که بتوانید کودکان را در فضای یوتیوب ایمن تر کنید.

فیلتر کردن محتوا بر اساس سن

3 دسته تنظیمات محتوا در برنامه یوتیوب کیدز وجود دارد:

  • کودکان 4 ساله و کمتر
  • کودکان 5 تا 8 سال
  • کودکان 9 تا 12 سال

محتوایی که برای کودکان نمایش داده می شود بر اساس انتخاب سن در زمان راه اندازی فیلتر می شوند.

نحوه ایجاد پروفایل های جداگانه برای هر بچه

یوتیوب کیدز اجازه می دهد که حداکثر 8 پروفایل جداگانه برای هر کودک ایجاد کنید. مزیت این قابلیت آن است که اگر فرزندانی با گروه سنی مختلف دارید محدودیت های متفاوتی ایجاد کنید که هر کودک به محتوای مناسب سن خود دسترسی داشته باشد.

  • یوتیوب کیدز را با حساب کاربری خود باز کنید.
  • در نوار بالای برنامه دنبال یک آیکون یا تصویر کوچک I’m A Parent بگردید و روی آن کلیک کنید.
  • لیستی که مشاهده می شود پروفایل های ایجاد شده را نشان می دهد. اگر پروفایلی ایجاد نکردید روی گزینه Add a child کلیک کنید.
  • در کادرهای نمایش داده شده نام و تاریخ تولد فرزندان را وارد کنید. برای شخصی تر کردن پروفایل می توانید عکسی از او اضافه کنید.
  • در مرحله بعد از بین گزینه های نشان داده شده انتخاب کنید و یک تنظیمات محتوا انجام دهید.
  • روشن یا خاموش بودن قابلیت جستجو را مشخص کنید.

شما می توانید همین مسیر را برای هر کودک طی کنید.

تنظیم رمز عبور برای تغییرات تنظیمات

شما می توانید برای تنظیمات استفاده از یوتیوب کیدز یک رمز قرار دهید که کودک نتواند به آن دسترسی داشته باشد. این قابلیت به والدین کمک می کند که اطمینان یابند تنظیمات توسط کودک تغییر نمی کند.

تنظیم رمز عبور برای تغییرات تنظیمات

چطور درخواست های دسترسی به محتوا رو مدیریت کنیم؟

شما می توانید از راه های زیر دسترسی به محتواها را در استفاده از یوتیوب کیدز مدیریت کنید:

  • جستجو را غیرفعال کنید: خاموش کردن این قابلیت در یوتیوب کیدز باعث می شود کودکان فقط ویدیوهای مورد تایید را ببینند. این راه حل علاوه بر این که احتمال تماشای محتوای نامناسب را به حداقل می رساند بلکه محتواهایی را نشان می دهد که می تواند به رشد خلاقیت کودک کمک کند.
  • لیست های پخش ایجاد کنید: راهی مناسب برای کوتاه کردن دست کودکان از محتوای نامناسب ایجاد لیست پخش های متفاوت است. این کار کمی زمان بر است اما اگر با همکاری کودک لیست ها را درست کنید برای او هم سرگرم کننده خواهد بود. این کار به آن ها حس مالکیت می بخشد و به شما این اطمینان را می دهد که در لیست پخش ویدیوهایی وجود دارد که بچه ها دوست دارند.
  • کانال ها را مسدود کنید: اگر کانالی به نظر شما توهین آمیز بود کافی است آن را مسدود کنید. برای این کار از قسمت بالای ویدیو روی آیکون سه نقطه کلیک کنید. یوتیوب دیگر کانال یا محتوایی مشابه کانال های مسدود شده به شما پیشنهاد نخواهد کرد.
  • آموزش به کودکان: به فرزندان خود آموزش دهید که از گزارش و نظرات سایر کاربران استفاده کنند این کار به آن ها قدرت می دهد بتوانند از تجربه آنلاین خود محافظت کنند.
  • استفاده از SafeSearch گوگل: اگر می خواهید دسترسی به محتواهای نامناسب را جدا از محیط یوتیوب از طریق گوگل هم محدود کنید از حالت جستجوی امن بهره ببرید.

چگونه کانالی با محتوای نامناسب را مسدود کنیم؟

اگر در استفاده از یوتیوب کیدز به محتوایی نامناسب برخوردید برای مسدودی این کانال کافی است مسیر زیر را طی کنید:

  • برنامه YouTube Kids را باز کنید و به صفحه پخش کننده ویدیو بروید.
  • در گوشه سمت راست بالای ویدیو روی آیکون سه نقطه کلیک کنید.
  • از منوی ظاهر شده گزینه More Videos را پیدا و انتخاب کنید.
  • کانالی که قصد بلاک کردن آن را دارید پیدا و انتخاب کنید.
  • با انتقال به صفحه کانال آیکون سه نقطه بالای صفحه را انتخاب کنید.
  • در منوی باز شده گزینه Block channel را کلیک کنید. پیامی ظاهر می شود که از شما در مورد اطمینان از مسدودی کانال سوال می پرسد برای ادامه Yes را بزنید.
  • حال کانال مسدود شده است و می توانید از قسمت تنظیمات و لیست کانال های مسدود شده به آن دسترسی پیدا کنید.

نحوه گزارش محتوای نامناسب به یوتیوب

بهتر است بدانید که در استفاده از یوتیوب کیدز نمی توانید هر ویدیو و محتوایی که دوست نداشتید را گزارش کنید. یوتیوب این گزارش ها را با دقت بررسی می کند. بنابریان برای گزارش دادن به یک ویدیو یا کانال باید یک دلیل موجه داشته باشد. کانال ها یا ویدیوهایی که محتوای توهین آمیز دارند یا قوانین را زیر پا گذاشته اند را می توانید گزارش دهید. این گزارش ها اهمیت زیادی دارند و یوتیوب کانال افرادی که خارج از قوانین عمل کرده اند را می بندد. برای این کار باید گام های زیر را طی کنید:

  • وارد سایت یوتیوب شوید و کانال مورد نظر را پیدا کنید.
  • پس از یافتن کانال زیر تصویرآن روی آیکون سه نقطه کلیک کنید.
  • گزینه گزارش که آیکونی شبیه یک پرچم دارد را انتخاب کنید. در منوی باز شده گزینه ریپورت کاربر یا Report User را انتخاب کنید.
  • حال باید دلیل گزارش خود را بیان کنید. در گزینه هایی که مشاهده می کنید موضوع ریپورت را انتخاب کنید و Next را بزنید.
  • فرمی که پیش روی شما قرار می گیرد برای بیان جزئیات گزارش است. در صورت تمایل فرام را تکمیل و آن را ضمیمه گزارش خود کنید.
  • گزارش شما توسط کارشناسان یوتیوب بررسی می شود و اگر به درستی شکایت کرده و تخلفی رخ داده باشد کانال مسدود می شود.

توصیه نهایی:

یوتیوب کیدز از الگوریتم قدرتمندی برخوردار است که می تواند تجربه ای ایمن و لذت بخشی را برای فرزندان شما به همراه داشته باشد. اما برای والدین اهمیت دارد که از این محدودیت ها آگاهی داشته باشند و اقداماتی را انجام دهند که کودک خود را از هر آسیب احتمالی حفظ کنند. در این مقاله سعی کردیم تمام راه هایی که کمک می کند فرزندان شما استفاده ایمن تری از یوتیوب داشته باشند را بیان کنیم.

رضا صنعتی

فارغ التحصیل کارشناسی کامپیوتر اما علاقه‌مند به حوزه های بازاریابی، فروش و دیجیتال مارکتینگ. 👨‍💻

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا