آموزش و ترفند فرفره

آموزش روش های افزایش سرعت وای فای و مودم

افزایش سرعت وای فای می تواند دسترسی مطلوب و بهینه کاربران به فضای اینترنت را فراهم کند. بسیاری از امور روزمره و مهم زندگی وابسته به اینترنت و کاربردهای گسترده آن است. امروزه کمتر کسی یافت می شود که به هیچ شکلی به اینترنت دسترسی نداشته باشد؛ اما سرعت و کیفیت پایین دسترسی به این فناوری هنوز برای عده زیادی معضل به حساب می آید.

به همین دلیل راهکارهایی را بیان خواهیم کرد تا با استفاده از آنها سرعت مودم و روتر را به حداکثر برسانید. در مواردی می توان با چند اقدام ساده سرعت انتقال داده های آنلاین را تا حد قابل توجهی افزایش داد.

دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت چیست؟

پایین آمدن سرعت اینترنت می تواند دلایل متعددی داشته باشد. در صورت بروز این مشکل، پیش از هر چیز اطمینان حاصل کنید که شبکه ای که از آن استفاده می کنید با اختلالی سراسری مواجه نشده باشد. در مواردی شرکت های ارائه دهنده اینترنت به طور موقت کاهش بازدهی پیدا می کنند.

در مراحل بعدی می توان عوامل پایه ای دیگر را بررسی کرد؛ برای مثال ممکن است افزایش سرعت وای فای تنها با جایگزین کردن مودم قدیمی حاصل شود. از طرفی میزان فاصله از مودم نیز اهمیت دارد؛ در مواردی می توان تنها با کاهش فاصله به سرعت مطلوب دست پیدا کرد.

سایر مشکلات می توانند اساسی تر باشند و ممکن است به دستگاه فرستنده سیگنال یا سیستم های دریافت کننده آن مربوط شوند. در ادامه راه حل تمامی مشکلات محتمل را شرح خواهیم داد.

دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت چیست؟

ترفندها و روش های افزایش سرعت وای فای چیست؟

بسته به ریشه مشکل، افزایش سرعت مودم راه های مختلفی دارد. پس از بررسی موارد پایه ای، به 12 ترفند دیگری که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند توجه کنید.

دور کردن مودم از دیگر دستگاه های الکتریکی

یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش سرعت وای فای دور کردن مودم از سایر وسایل الکتریکی است. تفاوتی نمی کند که آن وسیله خود سیگنال داشته باشد یا خیر؛ در هر صورت می تواند در عملکرد صحیح روتر اختلال ایجاد کند.

قرار دادن مودم در قوطی فلزی

با قرار دادن مودم در یک قوطی فلزی با سایز مناسب می توان سیگنال وای فای را تقویت کرد. این کار از یک طرف باعث می شود که پارازیت های مزاحم محیط در کار روتر اختلال ایجاد نکنند؛ از طرفی باعث می شود که سیگنال های خروجی و ورودی به روتر بهینه تر عمل کنند. جنس این قوطی می تواند از آلومینیوم، استیل، مس و یا سایر فلزهای رایج باشد.

راهنمای خرید مودم خانگی

بازیابی مودم

در مواردی افزایش سرعت وای فای تنها از یک بازیابی ساده و سریع حاصل می شود؛ زیرا احتمال دارد که روتر با مودم ناهماهنگ شده یا سیستم نرم افزاری آنها اختلال پیدا کرده باشد. در این صورت کافی است اتصال برق مودم را قطع کرده و حداقل 30 ثانیه منتظر بمانید. پس از طی شدن این مدت دوباره دستگاه را روشن کنید.

فروشگاه اینترنتی فرفره

تنظیم کانال

با مطالعه راهنمای خرید مودم، می توانید با جدیدترین و بهترین مدل های این وسیله کاربردی آشنا شوید. با خرید یک مودم به روز، دیگر نیازی نیست برای تنظیم دستی کانال های اتصال اقدام کنید؛ زیرا اکثر مودم های جدید به طور خودکار از بین کانال های مختلف بهترین گزینه را انتخاب می کنند.

به هر حال اگر از یک مودم قدیمی استفاده می کنید احتمالاً نیاز باشد گاهی خود کانال های اتصال آن را تعویض کنید. برای این کار باید به صفحه تنظیمات مودم وارد شوید. راه دسترسی به این بخش با استفاده از آدرس IP ویژه و اختصاصی هر مدل مشخص می شود.

مودم های قدیمی به طور معمول دارای 12 کانال هستند و اکثرا به صورت پیش فرض بر کانال 6 تنظیم شده اند؛ گرچه این کانال نیز باید بازدهی مناسبی داشته باشد؛ اما در برخی مواقع ازدحام بالا در آن، شبکه را کند می کند. در میان دیگر کانال ها، معمولاً 1 و 11 از بهترین ها به حساب می آیند. در صورتی که هیچ یک از این 2 گزینه تغییری در سرعت ایجاد نکردند، دیگر کانال ها را نیز بررسی کنید.

استفاده از ریپیتر

به روزرسانی فریمور

یکی از بهترین راه ها برای بالا بردن امنیت وای فای به روز نگه داشتن فریمور (Firmware) است. فریمور در حقیقت رابط سخت افزار و کاربر است و به روز رسانی آن موجب افزایش سرعت وای فای و امنیت آن می شود. فریمورها اختصاصی برندها هستند و به طور مداوم به روز می شوند. در این به روزرسانی ها معمولاً بازدهی مودم و روتر بیشتر شده و عملکرد آنها بهینه تر می شود.

تغییر جهت آنتن مودم

اگر تفاوت بین مودم و روتر را بدانید احتمالاً به اهمیت آنتن ها پی خواهید برد. آنتن ها در واقع همان روترهایی هستند که در گذشته به صورت جداگانه در به اشتراک گذاری بی سیم شبکه وای فای نقش داشتند؛ اما امروزه با توسعه تکنولوژی توانسته اند با مودم ها ترکیب شوند و عملکرد آنها را بهبود بخشند.

اگر دستگاه تنها یک آنتن دارد، بهتر است آن را در حالت عمودی قرار دهید. در این صورت افزایش سرعت وای فای محتمل تر خواهد بود. در صورتی که مودم دارای 2 آنتن است یکی را در حالت عمودی و دیگری را به حالت افقی تنظیم کنید. در این صورت دامنه ارسال و دریافت سیگنال ها به حداکثر می رسد.

راهنمای خرید بهترین مودم گیمینگ

قراردادن مودم در محل مناسب

گرچه ساده به نظر می رسد؛ اما یکی از مهم ترین مواردی گه به افزایش سرعت وای فای کمک می کند توجه به محل قرارگیری آن است. این دستگاه ها سیگنال را در تمام جهات منتشر می کنند. بنابراین اگر در مرکز محیط قرار داشته باشند می توانند دامنه گسترده تری را تحت پوشش قرار دهند.

از طرفی، باید آنها را در محلی قرار داد که کاربران بیشتر در آن بخش حضور دارند؛ برای مثال اتاقی که بیشتر اعضای خانواده یا کارکنان در آن وقت می گذرانند بهترین گزینه است.

ارتفاع محل قرارگیری مودم نیز اهمیت دارد و نباید خیلی بلند یا کوتاه باشد. قرارگیری مودم در فاصله 1 متری از سطح زمین مطلوب است.

بررسی وضعیت امنیتی

در مواردی که امنیت شبکه پایین باشد، افراد سودجو می توانند به آن متصل شده و ترافیکش را مصرف کنند. در این صورت ممکن است سرعت اینترنت به شدت افت کرده و اعتبار آن زودتر از حالت معمول به پایان برسد. با اقداماتی ساده می توان امنیت وای فای را بالا برد تا نفوذ یا اصطلاحاً هک آن تقریباً ناممکن باشد.

ساده ترین راه برای افزایش امنیت شبکه تعیین یک رمز پیچیده است؛ به این شکل حتی برنامه های نفوذ پیشرفته نیز نمی توانند این رمز را بشکنند؛ به علاوه می توان با مخفی کردن نام شبکه اینترنت، دسترسی به آن را برای دستگاه هایی که از طرف شما اجازه اتصال ندارند ناممکن کنید.

می توانید با مطالعه مطلب منتشر شده درباره آموزش تغییر رمز وای فای، با انجام صحیح و ایمن این فرایند آشنایی پیدا کنید.

معرفی و مقایسه انواع مودم های ایرانسل و همراه اول

استفاده از ریپیتر

استفاده از ریپیتر (Repeater) یا همان مبدل های پاورلاین (Powerline) یکی دیگر از راه های افزایش سرعت وای فای است. این مبدل ها کمک می کنند که دامنه شبکه گسترده تر شود.

ریپیترها معمولاً دو بخش دارند. یکی از بخش ها به طور مستقیم به مودم اتصال پیدا می کند و بخش دیگر در جایی قرار می گیرد که سیگنال وای فای در آن قسمت ضعیف است.

حذف دستگاه های اضافی متصل

سیستم های مختلفی که از اینترنت استفاده می کنند در صورت اتصال دائم به شبکه بخشی از دامنه آن را اشغال می کنند. تفاوتی نمی کند که از آنها استفاده کنید یا خیر؛ به هر حال سیستم عامل های مختلف تمایل به تبادل و جمع آوری داده ها دارند. بخشی از این داده ها برای انجام به روزرسانی ها، اهداف تبلیغاتی و رفع ایرادات تبادل می شوند.

گرچه در اغلب موارد دستگاه های متصل حجم داده محدودی مصرف می کنند؛ اما اجماع آنها در کنار یکدیگر می تواند سرعت دسترسی به اینترنت را کاهش دهد. به همین دلیل توصیه می کنیم در زمانی که سیستمی نیاز به اینترنت ندارد، اتصال آن به وای فای را قطع کنید.

استفاده از کابل

گرچه توسعه فناوری به افزایش سرعت وای فای کمک بسیار زیادی کرده؛ اما اتصال سیمی هنوز در مواردی می نسبت به اتصال بی سیم برتری هایی داشته باشد.

در اتصال به مودم با کابل، اخلال در فرایند تبادل دیتا به حداقل می رسد. استفاده از کابل به خصوص برای انجام بازی های کامپیوتری آنلاین بسیار مطلوب است. زیرا پینگ (Ping) اتصال را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. از طرفی سرعت دانلود و آپلود اطلاعات در اتصال سیمی به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

خرید مودم جدید

معمولاً مودم ها و روترهای قدیمی ظرفیت پشتیبانی از سرعت اینترنت چندان بالایی را ندارند. در این شرایط بهترین گزینه پیشرو خرید یک مودم جدید و باکیفیت است. در انتخاب مودم توجه به تکنولوژی های به کار رفته و نسخه Wi-Fi، درگاه های خروجی و تعداد و کیفیت آنتن ها اهمیت دارد.

راهکارهای پیشرفته برای افزایش سرعت وای فای

اغلب نکاتی که تا این بخش مورد اشاره قرار گرفتند نسبتاً ساده بودند. ابتدا آنها را امتحان کنید تا در زمان صرفه جویی شود. در صورتی که کارساز نبودند از ترفندهایی که در ادامه مورد اشاره قرار خواهند گرفت استفاده کنید.

راهکارهای پیشرفته برای افزایش سرعت وای فای

شخصی سازی کیفیت سرویس

دسته ای از مودم ها امکان شخصی سازی و نحوه توزیع سرعت اینترنت در برنامه های مختلف را فراهم می کنند. بدین شکل می توان تعیین کرد که هر برنامه دقیقاً به چه صورت و در چه حدودی به شبکه دسترسی داشته باشد. اگر این شخصی سازی هوشمندانه انجام شود می تواند بسیاری از مشکلاتی که در رابطه با کندی سرعت اینترنت وجود دارد را برطرف کند.

بدین منظور باید وارد صفحه تنظیمات مودم شده و مراحل زیر را طی کنید:

  • تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) را انتخاب کنید؛
  • گزینه QoS Setup را انتخاب کنید؛
  • به ترتیب بر گزینه های Setup QoS Rule و Add Priority Rule کلیک کنید؛
  • وارد Priority Category شوید؛
  • شخصی سازی را آغاز کنید.

فیلتر دستگاه های متصل

بسیاری از دستگاه ها تنها پس از یکبار اتصال به وای فای، دفعات بعد به طور خودکار به آن متصل می شوند. بالا بودن بیش از اندازه دستگاه های متصل ممکن است به یک معضل بزرگ تبدیل شده و بازدهی اینترنت را کاهش دهد.

می توان در صفحه تنظیمات مودم، دستگاه های مختلف متصل را مشاهده و مدیریت کرد. گزینه هایی که اضافی هستند را حذف کنید تا دیگر اتصال خودکار و ناخواسته به شبکه نداشته باشند. پس از آن احتمالا بازدهی اینترنت بالاتر می رود.

برترین برنامه های تنظیم مودم با گوشی

اتصال به شبکه 5 گیگاهرتزی

در اغلب مودم های جدید یکی از راه های افزایش سرعت وای فای استفاده از شبکه 5 گیگاهرتزی است؛ گرچه برخی مدل ها به طور خودکار بر این شبکه تنظیم شده اند ممکن است مودمی به صورت پیشفرض از شبکه 2.4 گیگاهرتزی استفاده کند.

ترکیب کانال ها

یکی دیگر از بهترین راه ها برای افزایش سرعت مودم، ترکیب کانال ها یا اصطلاحاً Bonding است. در این حالت کانال های شبکه با یکدیگر تلفیق می شوند تا اتصال از ادغام آنها با یکدیگر استفاده کند. از طریق شیوه تغییر کانال که قبل تر مورد اشاره قرار گرفت می توان این حالت را نیز تنظیم کرد. البته توجه کنید که فعال کردن Bonding با وجود بیشتر کردن سرعت ممکن است پایداری اینترنت را کاهش دهد.

افزایش سرعت مودم، سریع و آسان

اغلب ترفندهایی که برای افزایش سرعت وای فای مورد اشاره قرار گرفتند بسیار سریع و آسان هستند؛ به شکلی که می توان با استفاده از آنها در چند دقیقه سرعت اتصال را بیشتر کرد.

در اغلب موارد کم بودن سرعت اینترنت می تواند مربوط به اپراتور ارائه دهنده اینترنت یا مشکلات فنی ساده در مودم و روتر باشد. ممکن است یک بازیابی یا جا به جایی ساده مشکل را برطرف کند.

در غیر این صورت باید گزینه های دیگری مانند تغییر کانال ها، تغییر رمز، استفاده از ریپیتر و شخصی سازی سرویس را امتحان کرد.

در نهایت اگر هیچ یک از این گزینه ها بهبودی حاصل نکرد و اپراتور نیز نقشی در کاهش این سرعت نداشت، خرید یک مودم به روز و باکیفیت بهترین انتخاب پیشرو است.

رضا صنعتی

فارغ التحصیل کارشناسی کامپیوتر اما علاقه‌مند به حوزه های بازاریابی، فروش و دیجیتال مارکتینگ. 👨‍💻

پرفروش ترین ها

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا